A családi vállalkozások közel négyötöde a tulajdon megtartásával szeretné végrehajtani a generációváltást, eladással pedig csupán 14 százalék számol. A teljes körű átadást 69 százalék látja problémásnak.
A családi cégeket többnyire még a kilencvenes években alapították, tulajdonosaik életkora már nyugdíjkorhatár közeli. A stafétabotot legtöbben családtagnak adnák át, de alternatíva lehet(ne)cégen belüli munkatárs vagy külső vezető bevonása is – derül ki a Moore Hungary és az Opten közös felméréséből.
A szakértők szerint ugyanakkor számos esetben, például a piaci körülmények átrendeződésekor gyakran az ideális lépés a részleges vagy teljes eladás lenne.
Előtte a sales és marketing tevékenységének fejlesztésével a tulajdonos növelni tudná cége versenyképességét, ezzel pedig növelhetnék a befektetési értéket, így a vállakozás után kapott pénzt is.
A családon belüli átvétel hiányában azonban nem csak az eladás, hanem a külső szakemberek bevonása is megoldás lehet, de a teljes körű ügyvezetést ebben az esetben is csak 17 százalékuk ruházná át a külsősökre.
A teljes körű átadástól a tulajdonosok egyharmada bizalmi jellegű problémák, negyede rossz irányváltás, egytizede pedig számos súlyos konfliktus miatt ódzkodik – írja a Forbes.
Foto: Envato
#vallalkozas #fejlesztes #sales #marketing