Közzétette az országos reprezentatív pedagógusfelmérés eredményeit az ELTE PPK Neveléstudományi Intézete. A tanárok folyamatos szakmai fejlődését vizsgáló gyorsjelentés szerint a leterheltség jelenti a legnagyobb akadályt a legtöbbjük számára.
Az eredmények szerint a pedagógusok leggyakrabban szakirodalom és oktatásról szóló hírek olvasásával fejlesztik magukat, képesítést adó formális felsőoktatás óráit 60 százalékuk soha nem látogatott, a következő 3 évben a megkérdezettek fele nem is tervezi, hogy szakmai képzésen vegyen részt.
A tanárok szakmai fejlődését támogató szereplők közül a válaszadók többsége az intézményvezetőt emelte ki, de jelentős támogatást nyújtottak nekik az intézményen belüli kollégák és a családtagok, barátok is.
A kérdőívben érdeklődtek az akadályozó tényezőkről is. Nem meglepő módon a leterheltség, az időhiány jelenti a legnagyobb akadályt a legtöbb – háromból kettő – pedagógus számára. Az elemzésből kiderült az is, hogy a tanárok 90 százaléka szeret jelenlegi iskolájában dolgozni. és elégedett a saját munkájával. A kiégés veszélyére figyelmeztet ugyanakkor az, hogy a válaszadók közel fele egyetért azzal, hogy a pályája elején lelkesebb volt, mint most.
A pedagógusok nem egészen fele gondolja csak azt, hogy a pályának több az előnye, mint a hátránya, és 90 százalékuk szerint a társadalom nem becsüli meg hivatását. Mégis, a többség (69,5%) inkább vagy biztosan újra a pedagóguspályát választaná. A reprezentatív felmérés eredményei szerint a pályaelhagyást nagyjából minden ötödik pedagógus fontolgatja.
Fotó: Envato
xoktatas #pedagoguspalya #felmeres #elte