blank

Pánik az autóiparban – összeomlást okozhat a Brexit

blank
blank

Az Egyesült Királyság az az Európai Unió jövőbeni kapcsolatáról szóló tárgyalások eredménytelensége nagy feszültséget okoz az autóiparban. A megállapodás nélkül Brexit romba döntheti az ország autógyártását – írja a portfolio.hu.

A szakértők figyelmeztetnek, ha nem sikerül megállapodást kötni a szabadkereskedelmi kérdésekben, Nagy-Britannia 10 héten belül kizuhan az Európai Unióból. Ez viszont pusztító hatással lenne az iparágra, a gazdaságra és a munkahelyekre az Egyesült Királyság minden régiójában. – idézi a lap Mike Hawest, a Brit Autógyártók- és Kereskedők Szövetségének (SMMT) vezetőjét. A vállalatoknak egyidejűleg kell megküzdeniük a koronavírus okozta kihívásokkal és az új technológiák irányába történő rendkívül költséges elmozdulással, miközben igyekeznek a lehető legjobban felkészülni arra a drámai változásra, amely a kereskedelmi keretrendszerben bekövetkezhet az év vége után.

Hawes a maradandó károk elkerülése érdekében arra kérte a feleket, hogy folytassák a tárgyalásokat és újult erővel dolgozzanak egy olyan megállapodáson, amely támogatja az autóipart, vagyis azt az ágazatot, amely meghatározó részét adja az Egyesült Királyság exportjának, és amely kiemelten fontos a szigetország és az Európai Unió gazdasága számára.

Az Egyesült Királyságban értékesített új járművekből mintegy 2,2 millió darab érkezett az Európai Unióból, amely az ország teljes autóimportjának 81 százalékát adta 2019-ben. A britek pedig közel 807 ezer olyan járművet gyártottak, amely az Európai Unióban talált gazdára, ez a darabszám az EU járműimportjának 18 százalékát tette ki – írta az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) elemzésében.

A megállapodás nélküli Brexit a beszállítói lánc összeomlásával és a gyártási költségek emelkedésével járnak Nagy-Britanniában, ez pedig az uniós vámokat is jelentősen növelné. Az Európai Unióból érkező járművekre kivetett vámokat pedig a gyártók a vásárlókra hárítanák át. Egyes hírek szerint az autógyártók kártérítést követelnek, amennyiben megállapodás nélkül érnek véget a tárgyalások.  – írja a lap.

blank

A Moody’s is arra figyelmeztet, hogy ha a britek megállapodás nélkül zuhannak ki az Európai Unióból, akkor 2021. január 1-től a WTO általános szabályai lépnek életbe, amely nem csak a vámok újbóli és tartós bevezetését, hanem további kereskedelmi korlátok visszaépülését is maga után vonná, ráadásul az iparági szereplőknek kedvezőtlen devizahatásokkal is számolniuk kell. Ez azt jelentené, hogy 3 millió járművel kevesebbet gyárthatnának a következő 5 évben.

Az érdekvédelmi szervezetek számításai szerint mindez 110 milliárd eurós forgalomcsökkenést okoz az EU és az Egyesült Királyság között.

Forrás: portfolio.hu

#Brexit #autoipar #valsag #erdekvedelem #EU #szabadkereskedelmitargyalas