A vezérigazgatói szerep átvétele olyan átmenet, amelyhez semmi sem hasonlítható. Az izgalmas kinevezési folyamat után kezdődik az igazi munka, amikor az elvárások magasabbak, mint valaha, és a tanulási görbe meredekebb. A Russell Reynolds Associates által végzett tanulmány rávilágít, hogy az újonnan kinevezett vezérigazgatók számára milyen kihívásokkal és lehetőségekkel jár az első év. A kutatás során megvizsgálták, hogy mire összpontosítanak a frissen kinevezett vezérigazgatók, milyen meglepetésekkel szembesülnek, és milyen megbánásokkal rendelkeznek.
Új vezérigazgatók prioritásai
A tanulmány 35 vezérigazgatóval készített interjú alapján készült, akik 12-18 hónapja voltak a szerepükben. Emellett kvantitatív adatokat gyűjtöttek 178 vezérigazgatótól. A résztvevők prioritásai között első helyen szerepelt a felső vezetői csapat felmérése és átalakítása, majd a vállalati stratégia áttekintése és kialakítása, a teljesítmény, a vállalati kultúra, végül pedig az igazgatótanácsi kapcsolatok.
Az új vezérigazgatók általában 2,8 hónapot várnak, mielőtt először változtatnának a csapaton, de az “ideális” időzítés nagymértékben függ a vezérigazgató tapasztalatától és a vállalat teljesítményétől. Az is lényeges, hogy a vezérigazgató belső vagy külső kinevezett-e, mivel a belső kinevezettek gyorsabban hoznak döntéseket a csapatukról, míg a külsősök több időt igényelnek a csapat megismeréséhez.
Milyen meglepetések érik az új vezérigazgatókat?
A legtöbb vezérigazgató számára meglepetést okoz a vállalati kultúra, amit a válaszadók 75%-a negatívan élt meg. Hasonlóan pesszimista volt a vélemény a vállalat pénzügyi és operatív állapotáról, amelyet 63% rosszabbnak talált a vártnál. Ugyanakkor 89% pozitívan meglepődött a munkavállalók minőségén és elkötelezettségén. A vezérigazgatók 45%-a több időt töltött az igazgatótanácsi ügyekkel, mint amire számított, és 36%-uk számára az érzelmi teher jelentett kihívást.
Új vezérigazgatók megbánásai
Amikor arra kérték a vezérigazgatókat, hogy reflektáljanak az első 12 hónapjukra, a leggyakoribb megbánás (66%) az volt, hogy nem léptek elég gyorsan a csapatváltoztatásokkal. Ez különösen igaz volt a tapasztaltabb, második vagy harmadik ciklusban lévő vezérigazgatókra, akik előző tapasztalataik alapján már tisztában voltak a változtatás szükségszerűséggel. Meglepő módon azonban ezek a tapasztalt vezetők lassabban hoztak döntéseket a csapatváltoztatásokról, mint a kezdő vezérigazgatók.
Az új vezérigazgatók 48%-a úgy érezte, hogy jobban kellett volna adaptálniuk a vezetési stílusukat a fennálló helyzetekhez. Úgy gondolják, hogy határozottabbnak kellett volna lenniük a döntésekben, és átláthatóbban kellett volna kommunikálniuk az igazgatótanáccsal és a szervezettel. Emellett 25% úgy vélte, túl sokáig tartott, míg mentálisan beléptek a vezérigazgatói szerepbe.
Összefoglalás
A vezérigazgatói szerep összetett és intenzív, és az új vezetők számos kihívással szembesülnek az átmeneti időszakban. A HBR cikke alapján megállapítható, hogy a prioritások megfelelő kezelése, a váratlanra való felkészülés és a múltbéli hibákból való tanulás kulcsfontosságú a sikeres első évhez. Egy vezérigazgató átmeneti időszaka nemcsak a vezető, hanem az egész szervezet számára kritikus időszak, amely meghatározza a hosszú távú sikereket is.