A dolgozók számára szükséges a visszajelzés, hogy tudják merre tartanak és hogy a motivációjuk, lojalitásuk ne csökkenjen. Nézzük, hogyan lehet hatékonyan visszajelzést adni és miért kulcsfontosságú ebben a vezetői kommunikáció.
A visszajelzés ma már több, mint a teljesítmény mérésére szolgáló értékelés. A legnagyobb erejű eszköz a motiváció, az elköteleződés és a vállalat sikereinek kialakításához. A rendszeres és jól megadott visszajelzés képes növelni a dolgozói elköteleződést, javítani a teljesítményt, és segíteni a bizalom kiépítését.
Gyors, rendszeres visszajelzés = jobb elköteleződés
Az SHRM tanulmányai szerint azok a munkavállalók, akik érthető és konstruktív visszajelzést kaptak, 80‑90%-ban elkötelezettebbek, mint akik ritkábban tapasztalják ezt. Ez a fajta folyamatos, de rövidebb visszajelzés segíti az elismerést, a támogatást és a javítási lehetőséget is. Ezzel szemben az évente egyszeri, hosszú teljesítményértékelés kevésbé képes motiválni a munkavállalókat és kevésbé hasznos a valódi fejlődéshez.
Ami jó a dolgozónak, az jót tesz a vállalatnak is, ugyanis ahol rendszeresen figyelmet fordítanak a visszajelzési mechanizmusokra, ott 30%-kal gyorsabb árbevétel-növekedést tapasztalhatnak. A versenytársaiknál is jobban teljesítenek, azaz a visszajelzés valódi üzleti előnyt jelenthet.
A visszajelzési kultúra alakítása
Az építő jellegű kritika és visszacsatolás nem terjengős, hanem konkrét és a tényeket tartalmazza. Lehet benne szó a hiányosságokról és gyengeségekről, hogy a dolgozó azzal is tisztában legyen, de a jó visszajelzés építő és megerősítő. Együtt fejlődik a munkavállaló önbizalma és teljesítménye. Ehhez persze arra van szükség, hogy mindezt jól tudják a célszemélyek felé kommunikálni, hogy az elérje a célját. Ezen felül pedig a gyors és kétirányú visszajelzési platformok meggyorsítják a folyamatot, segítik az információ folyamatos hozzáférhetőségét.
A folyamatos, gyakori, egyénre szabott visszajelzés megtöbbszörözheti az elkötelezettséget és a teljesítményt, növelheti az üzleti eredményt, élhetőbbé teheti a munkakörnyezetet.
A visszajelzés módszertana
A visszajelzés tehát igazi eszköz lehet a személyes és szervezeti fejlődéshez, amelyhez olyan eszközökért lehet nyúlni, mint…
- rendszeres, akár havonta elkészített és egyénre szabott,
- a személyiség egésze helyett a konkrét viselkedés legyen fókuszban,
- a helyzet-viselkedés-hatás modell alapján a dolgozói visszajelzés tartalmazza a Mikor?, Hol?, Mit csinált? és Mi lett az eredménye? kérdésekre adott válaszokat,
- legyen konkrét, tényekre építkező,
- a kritika helyett megoldási javaslatokat tartalmazzon,
- mindenképp tartalmazzon elismerést, még akkor is, ha a vezető felhívja a figyelmet az esetleges hibákra, hiányosságokra,
- éreztesse azt, hogy az őszinteség erény és mindenkor érvényesül,
- a vezető is kérjen visszajelzést az alkalmazottaktól, amellyel érzékeltethető, hogy mindez közös ügy.