Hiányzik a csapatból az a személy (akár többen is), akivel a cég kitűzött céljait meg tudnád valósítani?
Tudjuk, hogy ilyenkor jön a hatalmas hajtás: kiírni a pozíciót, meghirdetni a megfelelő helyeken, adatbázisokban kutatni, átnézni az önéletrajzokat, lebonyolítani a sok-sok interjút… és közben persze próbálni tartani a lépést a napi munkával. Az időd fogy, de hát a fejvadász meg drága…?!??
Vizsgáljuk meg, hogy mennyibe is kerül a munkaerő-közvetítés és egy fejvadász cég!
A három legfontosabb érték, amit megtakaríthatunk az ilyen szolgáltatással az az idő, a pénz, és kapacitás. Kell ennél több?
De nézzük, hogyan is megy ez a gyakorlatban. Vegyük sorra a feladatokat, amiket egy HR Tanácsadó, fejvadász cég levesz a vállunkról és mindössze csak egy sikerdíjat kérnek a legtöbb esetben. Minden feladatnál azt kell mérlegelni, hogy ki végzi el a feladatot, van-e hozzá szaktudása és ha van, akkor mennyi idő alatt tudja mindezt elvégezni. Ebből kiszámítható, hogy az a konkrét feladat mennyibe kerül a cégnek. Ezeket összeadva könnyen tudunk mérlegelni, hogy hívunk segítséget, vagy megoldjuk magunk.
Feladatok, amiket nem lehet megspórolni ahhoz, hogy új kollégánk legyen:
Hirdetés elkészítése:
A hirdetés megtervezése, legyen az kép vagy szöveg, nem kis munka. Különösen, ha nem csak egy pozíciót, de többet is szeretnénk meghirdetni. Ha igazán ütős hirdetést szeretnénk, ami összhangban van a branddel, akkor szükségünk lehet itt grafikusra, marketingesre és természetesen a HR-esre is, aki felméri a pozíciót és minden lényeges információt átad a többi szereplőnek.
Pozíció hirdetése:
Akár állásportálokon vagy akár marketing kampányokkal szeretne hirdetni, mindkettőnek költsége van. Az állásportálokon való hirdetés árai nyilvánosak, de ha marketing kampányt akarunk futtatni, ahhoz vagy marketing ügynökségre, vagy PPC specialistára van szükség. Itt 3 költség is felmerült tehát:
-hirdetési költségek (hiszen több oldalra is érdemes feltenni),
-ügynökségi költség vagy bérköltség a kampányok felállításához, optimalizálásához,
-valamint a toborzásmarketing hirdetési költségei
Adatbázisokban keresés:
Ha építünk saját adatbázist, akkor az szuper, hiszen a rendszereinkkel gyorsan meg lehet nézni, hogy elérhető-e jó jelölt a már rendelkezésre álló listában. Azonban, ha külső adatbázisokhoz szeretnénk hozzáférni az nem kis költség, főleg, ha nincs rendszeresen több nyitott pozíciónk is. Ez a szám adatbázisonként nagyon eltérő, de nyugodtan számolhatunk úgy, hogy a több százezer Ft-tól a több millió Ft-ig terjed ez az összeg. Ezekre az adatbázisokra sem kell előfizetni, ha ilyen jellegű szolgáltatást veszünk igénybe.
Networking:
Folyamatos kapcsolatépítés szükséges az iparágakban, hogy tudd, ki az, aki szóba jöhet a pozícióra. Ez rengeteg idő és költség, hiszen rendezvényekre, találkozókra kell járni. Manapság egy-egy üzleti rendezvényre még az early bird jegyek is 30-40.000Ft-tól indulnak és minden hónapra talál az ember ilyen eseményt.
Mesterséges intelligencia:
Rengeteg lehetőség van már a mesterséges intelligencia által is. Itt már szakavatott személyre is szükségünk van, aki tudja kezelni a jelenleg elérhető AI lehetőségeket, amelyek segíthetnek megtalálni a megfelelő embert.
Konkrét fejvadászat:
Itt a piackutatástól kezdve a folyamatos megkeresések és interjúztatásokra szánt idő is jelentős lehet a mindennapi teendőink mellett. Olyan jelöltek megkeresése, akik nem keresnek állást, jóval nehezebb, mint a hirdetésre jelentkezőkkel felvenni a kapcsolatot. Ebben az esetben kiemelten fontos a fejvadász kapcsolati tőkéje.
Munkaidő:
Mindegyik feladat munkaidőt vesz el, de itt nem erre gondolunk. Sok esetben a megkereséseket munkaidő előtt vagy után kell lebonyolítani mivel a jelölt munka közben nem tud más állásajánlatokról beszélni, ami a munkatársaid vagy a te idődet veszi el a magánélettől.
Sebesség:
A munkaerő-közvetítők és fejvadászok, mint a Jobcapital, mindezt gyorsabban és költséghatékonyabban végzik el. Ráadásul nem kell több féllel tartanunk a kapcsolatot, hanem csak egy tanácsadóval.
Garancia:
Manapság nagy probléma a munkavállalók toborzása, azaz, hogy megfelelő számú jelöltünk legyen, akik közül tudunk választani. Ez egyben munkáltatói brandépítés, és marketing is. Ezután következik a kiválasztás módszertanának fontossága. Egy rosszul kiválasztott munkavállaló az éves bérének az 50%-ba is kerülhet a munkáltatónak, ha nem válik be. Mivel a keresésére, a betanítására és mentoringra fordított idő, energia és pénz mellett az elmaradt haszon is veszteséget jelent a cégnek, sokkal nagyobb költséggel számolhatunk, mint abban az esetben, ha egy fejvadásznak fizetünk, általában sikerdíjat.
Ráadásul a legtöbb esetben garanciát is vállalunk és ha felvett munkatárs mégsem váltja be a hozzá fűzött reményeket, akkor újra elvégezzük a folyamatot. A szolgáltatás megrendelése nélkül a cégek ilyen esetben bukják a fenti költségeket és kezdhetik előlről a teljes folyamatot.
Érdemes tehát megfontolni ezeknek a szolgáltatásoknak a használatát, amikor a következő alkalommal új munkatársat keresünk. Szánjunk arra időt, hogy mérlegeljük azt, hogy van-e, aki ezt elvégezze, elég kompetens a feladatokhoz és a mindennapi munkája mellett van-e erre kapacitása.
Forrás: Jobcapital