Egy új dolgozó már jóval azelőtt a cég tagjává válhat, hogy a munkatársai személyesen megismernék őt. A preboarding pedig ezt a folyamatot igyekszik minél simábban levezényelni.
A már meglévő munkatársak szempontjából az új munkaerő a munkába állás pillanatában válik láthatóvá és egyértelművé. Munkaadói oldalról ez már korábban jelentkezhet, ha alkalmazzák a preboarding folyamatot.
Preboarding, olyan, mint az onboarding?
Tisztázzuk, két különböző fogalomról van szó és időbeli tényező a különbség köztük. Az onboarding az új munkavállaló mihamarabbi beilleszkedését, a feladatok gyors elsajátítását, a cég kultúrájának megismertetését jelenti.
A preboarding pedig a toborzás és az onboarding közötti szakasz, amely munka elfogadása és az első munkanap közötti időszakot jelenti. Még mielőtt az új dolgozó munkába állna, már felkészítést kap a preboarding segítségével arról, hogy mik az elvárások, megkapja a szükséges információkat, hogy már az első nap komfortosabban érezhesse magát.
Hogy miért lehet fontos a preboarding?
Az új munkavállalók gyakran érzik magukat bizonytalannak és aggódónak az új pozíciójuk, az idegen környezet miatt. A preboarding segít enyhíteni mindezt, mert még mielőtt munkába állnának már tájékozottak és felkészültek.
A preboarding segítségével az új alkalmazottak már az első munkanapjuk előtt megismerkedhetnek a vállalat struktúrájával, kultúrájával és folyamataival, amely gyorsabb beilleszkedést és hatékonyabb munkavégzést eredményezhet.
Az a munkavállaló, aki már akkor pozitív tapasztalatokat gyűjt új munkahelyével kapcsolatban, amikor még nem is dolgozik ott, nagyobb az eséllyel érzi jól magát az első naptól fogva. Mindez elősegítheti a hosszú távú tervezést mindkét oldalról, vagyis növelhető a lojalitás. A preboarding tehát segíthet megelőzni a korai kilépést.
Egészen hétköznapi tevékenységeink során is jól tudjuk, hogy az első benyomás milyen fontos. A preboardinggal a vállalat kimutathatja támogatását és ez a pozitív munkáltatói márka kialakításához is hozzájárulhat.
Preboarding a gyakorlatban
A munkaadó meglepheti új alkalmazottját üdvözlő csomaggal, amely tartalmazza a vállalati kézikönyvet, az alapvető szabályzatokat, valamint az első napra vonatkozó információkat, például a munkaidőt, az iroda címét, a szükséges dokumentumokat. Ez már azt az érzetet kelti a még be sem lépett munkavállalóban, hogy fontos és számolnak vele.
Érdemes kinevezni egy kapcsolattartó személyt, aki válaszolhat az új munkavállaló felmerülő kérdéseire, és segíthet neki felkészülni az első napra. Ez a személyes kapcsolat is növelheti az új dolgozók bizalmát és elkötelezettségét.
Érdemes kihasználni a digitális eszközök előnyeit, hogy akár online formában már az igazi belépés előtt megismerkedhessen a munkatársaival, a munkakörnyezettel, a feladataival.
A kapcsolattartó és a virtuális térben megismert kollégákon keresztül megismerheti a vállalati kultúrát, értékeket és hagyományokat.
A preboarding jelentősége egyre nagyobb és ha a versenyképesség a cél, akkor minden bizonnyal mindez növekedni is fog. Az új munkavállalók sikeres integrációja nemcsak az első munkanapon, hanem már azelőtt elkezdődik. A hatékony preboarding folyamatok hozzájárulnak az új dolgozó elkötelezettségéhez, gyorsabb beilleszkedéséhez és hosszú távú elégedettségéhez, ez pedig a munkáltató sikerének kulcsa is lehet.
Rónai Márta