Valamikor egy jó kollektíva dolgozott együtt, de mintha ez megszűnt volna? Esetleg eleve nem is létezett jól működő brancs és ez a munka minőségében, a munkahelyi hangulatban is megmutatkozik? Ideje változtatni, mert sosem késő.
Minden vezető azt szeretné, ha a vállalat jól működne, nyereséget termelne, szolgáltatási elismerést váltanának ki, de ehhez olyan munkaerőre van szükség, amelyik sokat tesz mindezért. Csakhogy megfelelő motiváció nélkül ez nem működik. A pénz nem egyedüli feltétele annak, hogy minden jól menjen. Sőt! Belső ingerre is szükség van ahhoz. Ráadásul nemcsak egyéni, hanem csapatszinten is. A csapatmotiváció – fogalmaz a Paymo – az a fajta menedzsment, amely azért felelős, hogy a vállalat a dolgozói számára ösztönzést adjon.
Egy széthúzó munkahelyi csapat összetartása kihívást jelenthet, de megfelelő stratégiákkal lehetséges a pozitív és együttműködő környezet megteremtése.
Íme, 5+1 motivációs tipp a csapat érdekében
Közös célok, közös érdek, közös érzés
Szükséges meghatározni olyan célokat, amelyek egyéni és közösségi szinten fontosak, azok megvalósíthatók és teljesen érthetők. Egy csapatban el lehet lavírozni a munkafolyamatok között úgyis, hogy semmi érdemlegeset nem tesz az egyik tag, míg a többiek viszik a hátukon az egészet. Ahhoz, hogy ez ne történhessen meg, mindenképp figyelembe kell venni az egyéni erősségeket és gyengeségeket is, mert csak így van esély arra, hogy mindenki érdemben tudjon hozzátenni a sikerhez.
A csapat kialakításakor fontos figyelembe venni, hogy olyanok dolgozzanak együtt, akik szívesen teszik azt és jól tudnak együttműködni. Azonban kell a bátorítás ahhoz is, hogy legyenek nyitottak az új személyek bevonására, fogadására, mert az új meglátás, munkaerő akár lendíthet is a közös munkán.
A csapatépítés fontos szerepet játszhat abban, hogy a tagok megismerjék egymást, mert ez előnyt jelent közös munkavégzés során is. Számos olyan program van, amely lehetőséget kínál erre: közös ebéd, sportesemények, csapatépítő játékok, tréningek.
Kommunikáció fejlesztése
A beszélgetés az emberi információcsere egyik legjobb csatornája. Egy csapaton belül is működnie kell, méghozzá jól. Ezt segíteni lehet a rendszeres csapatmegbeszélésekkel, ahol mindenki elmondhatja a véleményét. A felmerülő problémák és ötletek más-más megvilágításba helyezése talán a megoldást is meghozhatja.
A beszélgetés mellett a hallgatásra is szükség van. Az egymás meghallgatására. Ha a munkavállaló úgy érzi, hogy foglalkoznak vele, nem talál meghallgatásra, akkor az a munkavégzésére és a lojalitásra is kihatással lesz.
Felelősségvállalás
Oda kell figyelni azokra is, akik a komfortzónán belül, a megszokott feladataikat végzik, ugyanakkor szükség van az új kihívásokra is, amelyek motivációt jelenthetnek. Ez megadhatja a fejlődés, az előrelépés érzését. A dolgozók sokkal nagyobb valószínűséggel figyelnek jobban a munkájukra akkor, ha úgy érzik, hogy az kihívást jelent számukra. A mindig megszokott munka még a legállhatatosabb ember motivációját is próbára teszi. Az új kihívás azonban nemcsak sikerélményt adhat, de felelősségvállalással is jár.
Elért eredmények értékelése
Minden dolgozónak szüksége van a visszajelzésre. Különösen igaz, az év végi hajtás, vagy a fontos projektek esetében. A pénzen és egyéb jutalmakon kívül ez lehet az egyik legjobb motivációs eszköz. Vezetőként érdemes elismerni olyan apró pozitívumot is, amely a munkakör vállalt része, ám az ilyen gesztus sokat jelent a dolgozó számára és nagyobb eséllyel fog még jobban figyelni a munkájára. A jelentősebb eredmények elismerése is lényeges és ezt ismertetni szükséges a csapat minden tagjával. Ezek együttesen növelik a csapatkohéziót és a munkamorált. A morál fenntartásához elengedtethetetlen, hogy a vezető felismerje a teljesítést.
Konfliktuskezelés
Több ember, több személyiség, habitus. Olykor ezek egymásnak feszülhetnek, de vezetőként uralkodni kell e felett. Szükség van a problémák feltárására, megbeszélésére és megoldására. Ha a feszültség ennek ellenére sem oldódik és a probléma nem szűnik meg, az rombolja a társaság szellemiségét, hozzáállását. Be lehet vonni külső szakembert, hogy a feszültség oldódjon és az ne befolyásolja a munkát.
Balansz
Ahogy mondani szokták, a munkahely a második otthonunk. Azonban igenis szükség van a határra munka és magánélet között. Ehhez olyan vállalati kultúra kell, ahol a munkaidőt mindenki betartja, mert a túlórák, az állandó elérhetőség kimerítő és megterhelő mind fizikailag, mind pszichésen. Vezetőként segíteni kell a munkavállalókat abban, hogy időben befejezhessék a dolgukat és legyen idejük magukra, családjukra. Tiszteletben kell tartani a dolgozók magánéletét.
Friedrick Herzberg 1959-ben megfogalmazta motivációs elméletét, miszerint a munkavállalókat nem olyan tényezők motiválják, amelyek a lelkesedésükkel ellentétes. Vagyis ha korábban gondot okozott a fizetés szintje vagy a munkakörülmény, de ez közben megoldódott, akkor mindez nem fog motivációként érvényesülni. Herzberg szerint ami egy csapat egyes tagjait és az egész társaságot segíti, az nem más, mint a munka jellege, a felelősség és az előmenetel lehetősége.