Fenntarthatóság
Fenntarthatóság

Fenntarthatóság a vállalati kultúrában

blank
blank

Klímaváltozás, fenntarthatóság, ökológiai lábnyom. Olyan fogalmak, amelyeket egyre többet hallunk és amelyek egyre nagyobb figyelmet kapnak a vállalatoknál is. A zöld kezdeményezések ideje elindult és tavasszal még nagyobb lendületet kaphat.

A fenntarthatóság most fontosabb, mint valaha volt. Az éghajlati célok elérése az emberiség közös ügye. A McKinsey fenntarthatósági tanulmánya rámutat arra, hogy elmozdultunk. Ez azt jelenti, hogy 2025 lehet az első év, amikor a felmelegedés 1,5 ˚C alatt marad az iparosodás előtti szinthez képest. Ez már valami, de a klímaváltozás miatt bekövetkező természeti katasztrófák hatalmas költségeket őrölnek fel és számos emberéletet követelnek. Habár egyre több ország és vállalat áll fenntarthatóság mellett, a 2030-ra kitűzött tervektől és céloktól jelentős részük elmarad. Egyre inkább az lehet az érzésünk, hogy gyorsítani kell a tempón és nem tudjuk, hogy időben cselekszünk-e.

Zöld intézkedések bevezetése

A világ vállalkozásai háromféle módon állnak a fenntarthatóság kérdéshez. Az egyik hozzáállás szerint a fenntarthatóság egy remek üzleti lehetőség. Aztán ott vannak a nagy kibocsátású iparágak (például az olaj-, gáz- vagy a villamosenergia) vagy a nehezen csökkenthető ágazatok (például a légiközlekedés, acélipar), ahol már olyan folyamatok zajlanak, amelyek a szén-dioxid mentesítésben segítenek. Ezzel újra kell gondolniuk a meglévő üzleti modelleket, hogy ezután is csökkenteni tudják a kibocsátást. Valamint vannak azok a cégek, akik nemcsak elkötelezettek, de a kötelezettségeiket nemcsak teljesítik, hanem az túl is lépik.

Tavaszi kezdeményezések

Kicsiben is lehet gondolkodni, az mégis sokat érhet. Nemcsak a környezetünknek, de a vállalatnak és az ott dolgozóknak is. Vagyis a fenntarthatóság nem a vállalat nagyságától függ. Ahogy a természet tavasszal megújul, úgy a cégek számára is remek lehetőség nyílik arra, hogy környezetbarát intézkedéseket vezessenek be. A fenntarthatóság nem csupán trend, hanem üzleti és társadalmi felelősségvállalás is.

Energiatakarékos és digitális

Ilyen lépés lehet az, ha kihasználják a természetes fény erejét, vagyis minél kevesebb mesterséges fényt alkalmaznak. Ma már minden okosodik, így ez a világításban is ki lehet használni. Az okos világításvezérléssel a megfelelő fényerőt lehet beállítani. Ugyanezen elv mentén működhet az okos fűtés és hűtésvezérlés is.

A nyomtató és a papír használatának minimálisra csökkentésében a digitális dokumentumkezelés segíthet.

Környezetbarát bejárás

Nemcsak a munkaadó, hanem a munkavállaló is sokat tehet azért, hogy minél kíméletesebben járjon el a természettel szemben. A munkába járás történhet gyalog, kerékpárral vagy, ha így kivitelezhetetlen, akkor tömegközlekedéssel. Ugyanakkor a vállaltok is támogathatják mindezt, ha céges kerékpártárolókat, zuhanyzókat biztosítanak az alkalmazottak részére. Ugyanezt szolgálhatja az elektromos autók töltőállomásainak telepítése és akár működtethető a telekocsis alternatíva is. Szintén a fenntarthatósági stratégia egyik eleme lehet a távmunka lehetősége.

Zöld munkahely

A fenntartható irodai környezet nem csak azt jelenti, hogy néhány szobanövényt elhelyezünk az munkaterületen. Kialakítható a teraszon, a tetőn olyan zöld terület, amely a levegő minőségét is jobbá teszi, de a környezet is sokkal barátságosabbá válik.

A szelektív hulladékgyűjtés már cseppet sem újszerű környezetvédelmi tudatosság, de ha mégsem volt működő, akkor mindenképp érdemes bevezetni. Sőt, ha a vállalatnak van saját kertje vagy terasza, akkor az ott élő növények tápanyagforrását az összegyűjtött komposzttal is támogatni lehet.

Felelős beszerzés és termékhasználat

A cégek tudatos beszerzése nagyban hozzájárulhat a fenntarthatósághoz. Ez a tudatosság környezetbarát bútorok, promóciós anyagok használatával, a vízfogyasztás csökkentésével (például víztakarékos csapok), vagy a céges menzán a szezonális gyümölcsök és zöldségek felhasználásával valósulhat meg.

Fenntarthatósági programok

Beleszülettünk valamibe, amelyben még nem biztos, hogy szerepelt a környezetkímélő megoldások alkalmazása. Azonban a világ változik és ezt sok esetben mi, emberek generáljuk. A változás pedig nem mindig előnyt jelent. Ma már tudjuk, hogy milyen problémákat okoztunk, ezért a környezetbarát szokásokat be kell építenünk a mindennapjainkba még a munkahelyen is. Mindezt nagyban elősegíthetik az olyan munkaadók, ahol a zöld kezdeményezéseket a gyakorlatban is megvalósítják. A fenntarthatósági tréningek, workshopok segíthetik, hogyan alkalmazzák a munkavállalók ezeket a szokásokat még aktívabban és gyakorlatiasabban. A vállalat vezetői is példával szolgálhatnak, így a szervezett céges faültetés, vagy szemétszedés a közösségi felelősségvállalás szerepét erősítheti.

Szerző: Rónai Márta
Kép forrása: Pixabay