Tanulmány
Tanulmány

A tanulmány feltárta, milyen mértékben terheli meg az anyaság a női vállalkozókat

blank
blank

A nők kevésbé valószínű, hogy új vállalkozást alapítanak, egy tanulmány szerint pedig ennek oka a szülés.

Csökken a nyereség

A kutatás tanúsága szerint az anyává válás csökkenti annak a valószínűségét, hogy a nők vállalkozásba kezdjenek. A már működő vállalatok esetében pedig az anyaság csereség csökkenéshez vezet, ami hosszú távon veszélyeztetheti a cég túlélését. A tanulmányt Valentina Rutigliano, a Vancouver School of Economics posztdoktora fejezte be, aki a kutatás során felfedeztek, a nők 42 százalékkal kisebb valószínűséggel indítanak vállalkozást a szülést követő egy évben. Az eredmények alapján a tanulmány állítja: a gyermeket vállaló nők tartósan kisebb eséllyel vállalkoznak, mint a gyermektelen társaik vagy a férfiak.

Bajban az új vállalatok

Rutigliano a nők által indított vállalkozásokat is górcső alá vette és megállapította, hogy a szülés utáni öt évben a női a vezetésű vállalatok eladásai átlagosan 21 százalékkal, eszközállományuk 17 százalékkal, míg nyereségük szintén 21 százalékkal csökkent a gyermektelen nők által vezetett vállalkozásokéhoz képest. Rutigliano ezen túlmenően azt találta, hogy minden korosztály női vezetésű cégeire hatással van a szülés, ám a hatás jóval jelentősebb a viszonylag új vállalatok esetében. Mint mondja, egy friss vállalkozás még nagyon függ az alapítótól, aki a szülés miatt – értelemszerűen – másra fókuszál. Ez a másfele fókusz viszont a cég életére negatív befolyással lehet.

Ha van segítség

Az eredmények rávilágítanak arra, hogy a támogatás, segítség, akár a nagyszülői részről (de akár külsős személy bevonásával is) óriási, már-már döntő szerepet játszhat a vállalkozó anyák sikerében. A kutatás egyébként azt is kimutatta, hogy azon nők esetében, ahol volt releváns nagymamai segítség javult az üzleti teljesítmény. Az adatok arra is rávilágítottak, hogy főleg akkor igaz, ha a nagymamák már nyugdíjasok és nem aktív korú dolgozók. Vagyis mindez azt is jelenti, hogy a nagyik gondozói szerepe kulcsfontosságú tényező lehet a vállalkozó anyukák üzleti sikereinek szempontjából.

Számos kihívás

A kutatás arra is kitért, hogy nem csupán a vállalkozó anyák érzik meg a szülővé válás karrierre gyakorolt hatását. Az édesanyák számos szakmában egyedi kihívásokkal néznek szembe. Általánosságban elmondható, hogy a gyermeket nevelő anyukák kisebb valószínűséggel térnek vissza a munkaerőpiacra. 2023-ban (az USA-ban) a 6 év alatti gyermeket nevelő anyák mindössze 69 százaléka volt aktív a munkaerőpiacon, ami éles ellentétben áll az azonos korcsoportba tartozó gyermek apák 95 százalékával. Az anyaság tehát óriási kihívásokkal jár és megnehezíti a nők boldogulását, ugyanakkor ez természetesen nem azt jelenti, hogy gyermeket vállalni rossz. Ezeket a megállapításokat, tényeket könnyű lehet félreértelmezni, de valójában csak arról van szó, hogy a gyermekes anyukák sokkal nagyobb eséllyel tudnak boldogulni a munkaerőpiacon, ha hozzáférnek akár a formális (bölcsi, ovi) vagy a családon belüli segítség lehetőségéhez.

Forrás: Forbes
Kép forrása:
Szerző: G.P.