Bár a világgazdaság sok kihívással küzdött az elmúlt másfél évben, a robotikai megoldások iránti kereslet töretlen, ugyanis sok aktuális biztonsági és munkaerőpiaci probléma kezelésére alkalmas a technológia.
Vikram Kumar, a dán székhelyű OnRobot kollaboratívrobotkar-kiegészítőket gyártó cég kelet-közép-európai régiójáért felelős general managere szerint a pandémia még inkább rávilágított az automatizációs megoldások, a robotika szükségességére.
Mire világított rá a világjárvány az automatizációs megoldásokkal kapcsolatban? Hogyan hatott a pandémia a robotikai keresletre?
A robotika rengeteget segített a gyáraknak a social distancing megvalósíthatóságában, illetve a termelékenység fenntartásában a pandémia alatt. Továbbra is nő a kereslet az úgynevezett low touch, vagyis alacsony érintésű gyártás iránt, főleg az élelmiszeripar, az italgyártás és az orvosi termékek piacán. A világjárvány mellékhatásaként pedig egyre több vállalatvezető felismerte, milyen sokféle feladatot tudnak ellátni a robotok.
A Nemzetközi Robotikai Szövetség (International Federation of Robotics, IFR) jelentése szerint a Covid-19 után a robotok elfogadása egy munkahelyen kritikus meghatározója lesz a termelékenység növekedésének.
Elsősorban milyen feladatok ellátására alkalmas jelenleg a robotika?
A robotika mára nagyon széles körben alkalmazott technológia. Az ipari robotokkal szemben – amelyek izolált környezetben, rácsok mögött végzik a munkájukat és gyakran nagyon nehéz súlyokat emelnek vagy veszélyes munkafázisokat látnak el, például hegesztenek – a kollaboratív robotok az emberekkel együttműködve dolgoznak és egyre több területen alkalmazhatók. Alkalmasak rá, hogy kiváltsák az emberi munkaerőt a kényelmetlen feladatok elvégzése alól, mint az ismétlődő, nagy precizitást vagy fizikai erőnlétet igénylő, kosszal járó, egészségre ártalmas munkakörök. Van erre egy kifejezés, miszerint senki nem akar 5D (dirty, dull, dangerous, domestic és dextrous), vagyis koszos, unalmas, veszélyes, megalázó, vagy éppen nagy kézügyességet igénylő munkát végezni. Tipikusan könnyen robotizálhatók az áthelyező (pick and place), az összeszerelési, csomagolási, felületkezelési és minőségellenőrző feladatok.
Az IFR a 2013-2018 közötti időszakot vizsgáló jelentésében kitért arra, hogy a robotika az automatizációt leginkább alkalmazó amerikai autóiparban pozitív hatást gyakorolt a foglalkoztatottságra. Miként tud egyes munkakörök géppel történő helyettesítése mégis pozitív hatással lenni a foglalkoztatottságra?
Úgy, hogy miközben az emberek felszabadulnak a nehezen végezhető feladatok elvégzése alól, lehetőséget kaphatnak egy kényelmesebb, kreatívabb, innovatívabb munkakör elsajátítására és ellátására. Vagyis jobban kihasználhatják képességeiket, többet hozhatnak ki magukból.
Természetesen, ezzel párhuzamosan olyan szakmák iránt nő jelentősen a kereslet, mint a robotprogramozás, a rendszerintegrálás, a szervizelés, vagy például a disztribútor cégeknél való értékesítés.
Tapasztalatok szerint milyen a robotok fogadtatása a munkahelyeken? Hogyan reagál a munkaerő, ha robottal kell együttműködnie?
Egyrészt fontos tudni, hogy a kollaboratív robotokba beépített biztonsági protokollok szinte kockázatmentessé teszik a közös munkát. Alapfelszereltség például, hogy a robotkar megáll, ha a megfogni kívánt munkadarabon kívül mással érintkezik. Telepíthető funkció, hogy a robot lassítson, ha emberi mozgást érzékel maga körül, de már a robotkarok kialakítása, a lekerekített élek is a biztonságos együttműködést szolgálják. Az OnRobot MG10 fogószerkezete például áramkimaradás vagy vészleállítás esetén is fogja a munkadarabot. Vannak speciális tanúsítványok is, amelyek egyes iparágakban elvártak és amelyeknek a robotikai megoldások meg tudnak felelni. Ilyen például a gyógyszer- és elektronikai iparban a tisztatéri tanúsítvány, amellyel például az OnRobot 2FG7 megfogója is rendelkezik.
A másik fontos dolog a fogadtatás tekintetében, hogy a cég vezetősége hogyan kezeli a technológia integrációját. Véleményem szerint döntő fontosságú az érintett alkalmazottak intenzív képzése, a kollaboratív alkalmazások széles körű elfogadtatása a munkaerő körében és egy kis türelem az automatizáció kezdeti szakaszában. Fontos, hogy a munkáltató adjon elegendő releváns információt a technológiáról, ezzel segítheti az együttműködési megoldások megértését és elfogadását.
Én azt gondolom, hogy az emberek alapvetően kooperatívak. Ha megértik, látják, hogy a technológia lehetőséget nyújt számukra egy kreatívabb és innovatívabb munka elvégzésére, akkor pozitív változásként tekintenek az automatizációra. A közelmúltban egy dán gyógy- és kisnövénytermesztő cég, a Rosborg Food Holding automatizálással tette lehetővé, hogy a kiemelt időszakokban, mint a karácsonyi ünnepek vagy a Húsvét, kétszeres teljesítményt produkáljon a cég, mindezt túlórák és időszakos munkaerőfelvétel nélkül. A dolgozók nagyon üdvözölték az együttműködő segítséget és persze a minimalizált túlórát is.
Mit gondol, a robotika milyen további hatással lesz a munkaerőpiacra a közeljövőben?
Az automatizálásnak köszönhetően ma egy gépkezelő akár 3 vagy 4 gépet is üzemben tarthat különösebb stressz nélkül, nem beszélve arról, hogy a nehezen elérhető munkaerőre is alternatívát nyújthatnak a robotok. Az automatizáció növeli egy cég folyamatainak minőségét és ezzel termelékenységét is.
Szerintem a közeljövőben a demográfiailag hanyatló országokban, ahol jelentős munkaerőhiány van, egyre nagyobb teret hódít majd a robotika. Az új generáció már nem szeretné ezeket a monoton, kihívást nem jelentő operatív feladatokat ellátni.
Az OnRobot-ról
Az Onrobot termékkínálata széleskörű eszközöket tartalmaz együttműködő alkalmazások számára, beleértve az elektromos, vákuumos és mágneses grippereket, erő/nyomatékérzékelőket, a Gecko egykorongos grippert, továbbá a puha grippert, a háromujjas fogószerkezetet, az OnRobot Eyes-t, a Screwdriver-t, az OnRobot Sander-t, a 2FG7 grippert, az MG10 grippert és további eszközcserélőket. Az OnRobot folyamatosan bővíti kínálatát és új hardver-, valamint szoftvermegoldásokat dob piacra. A legfrissebb újítások között az OnRobot Eyes további fejlesztései, valamint a robot-kompatibilitás kibővítése található. Az OnRobot kínálatának új kombinációjával gyorsabbá és egyszerűbbé válik az olyan feladatok automatizálása, mint például a csomagolás, minőség-ellenőrzés, anyagmozgatás, gépkiszolgálás, összeszerelés, és felületkezelés. A dániai Odensében lévő központján kívül az OnRobot jelenleg Dallasban, Soest-ben, Barcelonában, Varsóban, Sanghajban, Tókióban, Szöulban, Szingapúrban és Budapesten is rendelkezik irodákkal. Kiemelt céljuk a további szofterfejlesztés a jövőben. További információért kérjük, látogasson el a https://onrobot.com/hu weboldalra
(x)
#robotika #munkaeropiac #karrier #technologia #innovacio