A munkaerőpiacot, de a foglalkoztatást is jelentősen átalakította a koronavírus-járvány, a cégek életben maradásuk érdekében mindinkább törekszenek az egyszerűsítésre, a költségek csökkentésére. Vannak olyan vállalkozások, amelyek nem engedhetnek meg maguknak egy plusz munkaerőt, munka viszont van annyi, amennyi indokolttá tenné egy heti néhány órában foglalkoztatott munkatárs közreműködését. Akár az ilyen helyzetekben is jelenthet megoldást egy virtuális asszisztens (VA), aki annak ellenére, hogy általában ténylegesen nincs jelen a cég irodájában, igenis valós munkát végez.
A virtuális asszisztens elnevezést azokra a magasan képzett szakemberekre használjuk, akik nem személyes jelenléttel, hanem virtuálisan, a távolból segítenek egy-egy vállalkozásnak, támogatják annak működését.
Sokféle képzettségű, tapasztalatú virtuális asszisztens működhet, ezért akár szakosodhatnak is. Az ilyen munkát végző hazai szakembereket tömörítő Virtuális Asszisztensek Magyarországon (VAM) csoportja tavaly nyáron a hazai virtuális asszisztensek körébenvégzett felméréséből kiderül, hogy a legnépszerűbb VA-szolgáltatás a social media, a személyi asszisztencia, az ügyviteli munkák, a tartalomgyártás, projektek koordinálása, illetve könyvelési anyagok előkészítése. Arra a kérdésre, hogy fő- vagy mellékállásban végzik-e a tevékenységüket, a virtuális asszisztensek 68%-a válaszolta azt, hogy ez a főállása. Jobbára szabadúszó, egyéni vállalkozókról beszélünk személyükben, akik tehát nem az adott vállalkozás alkalmazásában állnak (így a megbízó mentesül a munkabér, a járulékok megfizetésétől, a munkaviszonnyal kapcsolatosan jelentkező egyéb teendők elvégzésétől), és az is jellemző, hogy egyszerre több ügyfél számára nyújtanak szolgáltatást.
Akkor, amikor a járványhelyzet miatt otthonainkba kényszerülünk, amikor a (z irodai) munkánk jelentős részét online eszközökkel, csatornákon végezzük, felértékelődik a magas szintű szaktudással és tájékozottsággal bíró, önállóan dolgozni képes szakemberek szerepe. Egy virtuális asszisztensnek ugyanis lehet pénzügyi végzettsége, dolgozhat akár a HR területén, de a legfontosabb, hogy a saját szegmensében naprakész szaktudással rendelkezzen és folyamatosan képezze magát. Ez utóbbiba az is beletartozik, hogy ismerje a távolról történő munkavégzést segítő eszközöket, technikákat, legyen birtokában az egyszerre több ügyfelet koordinálni képes rendszerek, illetve az időmenedzsment ismeretének. A tavalyi felmérés arra is rávilágított, hogy a virtuális asszisztensek túlnyomó többsége felsőfokú (főiskola/egyetem) végzettséggel rendelkezik, például a 2020-ban VA vállalkozást indítók 77%-a volt diplomás és 65%-uknak volt aktív az idegennyelv-tudásuk. Arra a kérdésre, hogy van-e irodai tapasztalatuk, a többségük azt válaszolta, hogy több mint 6 éves múltjuk van ezen a téren.
A VA-k munkáját jellemzően a kisebb, öt fő alatti vállalkozások veszik igénybe, a felmérés szerint ők az összes megbízás 61%-át adják a virtuális asszisztenseknek, míg a 16 fő feletti vállalkozások 11%-ban foglalkoztatnak ilyen külső munkaerőt. Az is alátámasztja a VA-k technikai felkészültségét, hogy a megbízást adó vállalkozásokkal leginkább e-mail, telefon és az Fb Messenger segítségével tartják a kapcsolatot, de gyakran Viberen és Trellon történik a feladatok átadása és nyomon követése. E külső munkatársak többsége jellemzően hosszú távon működik együtt ügyfeleivel, de vállalnak ad-hoc megbízásokat is.
Kiss-Márton Adrienn HR szakember 2017-ben hozta létre az első hazai VA-közösséget és piacteret, ezzel is segítve a rugalmas, független munkavégzési lehetőségek elterjedését. Annak érdekében, hogy a megbízók és a VA-k egymásra találjanak, a legnagyobb közösségi platformon útjára indított egy keres-kínál csoportot, amelynek jelen állás szerint már több mint 10200 tagja van, ez is bizonyítja a szolgáltatás létjogosultságát mind keresleti, mind kínálati oldalról. Adrienn küldetésének érzi a hazai szakemberek összefogását, és fontosnak tartja, hogy a virtuális asszisztencia terén ne csak a virtuális asszisztensek edukálására, közösségbe terelésére fektessen hangsúlyt, hanem hogy a vállalkozók számára is bemutassa e szolgáltatás igénybevételében rejlő lehetőségeket.
Forrás: https://vamagyarorszag.hu
Szerző: K.T.
#munkaeropiac #virtuaisasszisztens #vallalkozas #pandemia #tavmunka #hr