Finom módszerek arra, hogyan lehet növelni az oltási kedvet egy munkahelyen.
Az első számú vezető személye és a nyílt kommunikációs sokat segíthet az oltási kedv növelésében – írja a hrportal.
Mérd fel, hogy ez mekkora probléma
Első körben mérjük fel, hogy a csapat mekkora része oltatlan, érdemes annak is utánakérdezni akár egy anonim kérdőíven, hogy az oltatlanok miért nem vették fel az oltást. Egy augusztusi amerikai munkavállalói felmérés szerint az oltatlanok 40%-a meggyőzhető: ők nem oltástagadók, hanem bizonytalanok, félnek, lusták, halogatók, nem foglalkoztak eddig a kérdéssel. Hasonló arányról számoltak be hazai virológusok is. Tehát nem a vírustagadókra kell fókuszálni.
Indíthatsz információs kampányt
Nagyobb szervezetek felvállalhatják, hogy ők “oltástámogató munkahely” és ezt orvosszakmai és üzleti érvekkel is alátámaszthatják. Összeállíthatnak információs anyagot az oltások hatékonyságáról, fontosságáról, az oltatlanokra leselkedő kockázatokról. Ráadásul egy ilyen kommunikációs és cselekvési terv beleillik a gondoskodó munkaadói image-be.
Beszéljen az első számú vezető a munkavállalókkal
Ereje van annak egy cégnél, ha az első számú vezető kiáll és elmondja, hogy számára miért fontos a vakcina. Bevonhatók a kommunikációba az oltottak vagy a betegségen átesettek is, akár egészségügyi dolgozók, akik szakmai hitelességgel bírnak.
Legyenek ösztönzők: pénzjutalom, két extra szabadnap
Az Egyesült Államokban 100-200 dollár (32-64 ezer forint) körüli összeget adnak a cégek az oltás felvétele mellett döntőknek. Év elején az Aldi és a Lidl amerikai leányvállalatai 200 dollárral jutalmazták az oltást felvevőket. Akad olyan cég, amely nemcsak az oltással járó időt fizeti ki, hanem mellé két extra szabadnapot is felajánl (egyet az oltás napjára, egyet az esetleges mellékhatások átvészelésére).
Legyen a munkahelyen oltópont
Magyarországon a nagy autógyárak meglépték, hogy saját oltópontot telepítettek a munkahelyre. Ha ez nincs, akkor megoldás lehet, hogy a munkaadó elintézi az oltakozás adminisztrációját és még munkaidőben oltópontra szállítja a munkavállalókat.
Kérhetsz tesztet az oltatlanoktól
Van olyan cég, ahol az oltás kiváltható heti egy negatív Covid-teszttel, amit azonban a munkavállalónak a saját költségére kell elvégeztetni. Németországba is hasonló szabályozáson gondolkodnak, ám ott 48 óránként kellene negatív teszteket felmutatnia az oltatlan munkavállalóknak.
Fotó: Envato