Jó kommunikáció
Forrás: Envato

5 dolog, amitől lojális lesz egy munkavállaló – a pénz nincs közöttük

blank
blank

Ha a munkavállalók jól érzik magukat egy munkahelyen, az a teljesítményükön is meglátszik. Ösztönözni pedig nem csak pénzzel lehet. De akkor mi kell a dolgozóknak?

Íme az 5 dolog, ami építi a munkavállalói lojalitást pénz nélkül is.

Éreztesd: szükség van rá

A magyar munkavállalók munkakedvét jelentős mértékben befolyásolja, ha a közép- és felsővezetők minősíthetetlen hangnemet használnak velük szemben – erre világított rá egy néhány éve a hazai nagyvállalatok körében végzett felmérés. Amelyből több ok is kiderült, hogy miért nem érzik jól magukat a munkavállalók adott munkahelyen: a rossz munkakörülmények, az alacsony bér, a munka–magánélet egyensúlyának hiánya az elsők között szerepelt a felsorolásban. Míg a vállalatok a csapatmunkára, a karrierépítési lehetőségre és az innovációra koncentráltak a munkavállalóikkal kapcsolatban, addig ők autonómiára, átlátható működésre és a munka–magánélet egyensúlyának megteremtésére vágytak. Szervezetépítéssel, munkavállalók képzésével foglalkozó szakemberek szerint a megoldást a „szükség van rád” érzésének növelése jelentheti, emellett elengedhetetlen a kommunikációs stílus fejlesztése is. 

Kérdezd meg: mitől éreznéd jobban magad?

Számos, a munkavállalókat érintő döntés úgy születik meg, hogy nem kérdezik meg az érintetteket azok kimeneteléről, következményeiről. Természetesen nem is lehet mindenben kikérni a kollégák véleményét, azonban időről időre érdemes tudakozódni afelől, hogy mitől éreznék jobban magukat a vállalatnál. A nézőpontok ugyanis jelentősen eltérnek egymástól és a vezetők, akik nem abból a perspektívából látnak rá a körülményekre, mint a mondjuk termelésben dolgozók, nem is szembesülhetnek az ő problémáikkal. Előfordulhat, hogy egy egyszerű intézkedéssel, némi átszervezéssel komfortosabbá tehetjük a munkás hétköznapokat, de van olyan vállalat, ahol a munkavállókat megkérdezve kiderült, a pozitív légkör megteremtésére jó lenne céges rendezvényeket, egészségmegőrzési programokat szervezni. Máshol a munkahelyi légkör javításával, illetve a szakmai fejlődés támogatásával érték el, hogy szeressenek bejárni a munkavállalók a munkahelyükre. Ezek a változtatások azt üzenték a kollégáknak, hogy ők is hatással vannak a cégre.

Ma már egyre többen hisznek a coachingszemléletű vezetésben

Egyre népszerűbb a coachingszemléletű vezetés a cégvezetők körében. Ez tulajdonképpen a munkavállalók fejlesztését, felelősségvállalásuk növelését, belső motivációik előhívását és fenntartását állítja fókuszba. Ha ilyen emberközpontú hozzáállással közelítünk a munkavállalók felé, valószínűleg a korábbinál eredményesebb lesz a szervezeten belüli együttműködés, javulnak a kapcsolatok, aminek következtében szívesebben maradnak a cégnél a kollégák. Az Y és a Z generációs munkavállalók számára, akik egyre jelentősebb arányt képviselnek a munkaerőpiacon, csak a pozíció miatt már nem evidens a vezető tekintélye, ezért a vezetőknek meg kell tanulniuk a kapcsolódásra, az együttműködésre és a partnerségre építeni.

Pozitív visszajelzés: 50%-kal nő a teljesítmény

Mindenkinek jólesik a pozitív visszajelzés, a köszönetnyilvánítás, miért éppen a munkavállaló ne részesüljön ilyenben? A hazai vezetési kultúrában még mindig nem honosodott meg a dicséret, ezért a vezetőknek figyelniük kell arra, hogy ne csak a hibákra, hanem az eredményekre is koncentráljanak és kinyilvánítsák a köszönetüket. Vizsgálatok támasztják alá, hogy 50%-kal növekszik a munkatársak teljesítménye, ha a vezető részéről pozitív visszajelzés és egyértelmű köszönetnyilvánítás érkezik.

Őszinteség és bizalom

A munkavállalói elkötelezettség alapvetően ezen a két dolgon alapszik egy olyan vállalatvezető szerint, akinél az elmúlt 10 évben egy munkavállaló sem mondott fel. Az őszinteség és a bizalom mellett szükség van kihívásokra, és meg kell teremteni azt a hátteret is, ami hitelessé teszi őt mint vezetőt.

Szerző: K.T.

Fotó: Envato

#penz #HR #teljesitmeny #vezetes #vallalatikultura #lojalitas #munkavallalo #kommunikacio