4 napos munkahét, négynapos munkahét
4 napos munkahét, négynapos munkahét

Az 5 napos munkahét halott – Legalábbis a TikTok szerint

blank
blank

Az elmúlt néhány évben egyre inkább előtérbe került a rugalmas munkaidő kérdése. Sokan, főleg a covid-járvány óta a home officera, de legalább a hibrid megoldásokra esküsznek, egyes vállalatok pedig elkezdtek kísérletezni a négynapos munkahét bevezetésével. 

Pozitív eredmények 

2023 tavaszán például Valenciában, Spanyolország harmadik legnagyobb városában, több mint 360 ezer munkavállaló ötnapos munkahetét csökkentették négyre. A kísérlet során arra törekedtek, hogy feltárják, valóban szükséges-e az öt nap, valamint azt is vizsgálták, mennyire befolyásolja a munkában töltött idő csökkentése az egyéni viselkedést, a jólétet és a termelékenységet. A kutatás aztán feltárta, hogy az emberek az így keletkezett többlet idejüket jellemzően a hobbijaiknak szentelték, többen pedig mozgással, edzéssel töltötték a szabad perceket, míg mások tanultak vagy a családjukkal töltöttek több időt. A kutatási alanyok alacsonyabb stresszről, valamint nagyobb boldogságról és általános elégedettségről számoltak be. A tanulmány szerint a a gyerekek profitáltak ebből a legtöbbet, mivel a szüleik munka és magánélet közti egyensúlya jobban stabilizálódott. 

Hangos tőle a TikTok

Egy másik, az Egyesült Királyságban készült tanulmány egyébként hasonló adatokat közölt, náluk a kutatásban részt vett munkaadók közel fele arról számolt be, hogy a termelékenység stabil maradt a cégnél, 34 százalékuk pedig növekedést emlegetett. Az elmúlt pár évben egyébként folyamatosan nőtt a négynapos munkahétre vonatkozó felhívások száma (még a kaliforniai törvényhozók részéről is), amit aztán a fentebb említett tanulmányok pozitív eredményei még inkább fellendítettek. A leghangosabban talán a TikTokon kampányolnak az új munkarend mellet, egy Gabrielle Judge nevű felhasználó (@Anti Work Girlboss) videója például nagyon hamar vírusos lett a platformon. A videó során Gabrielle egy meggyőzés nélküli vezérigazgatónak veti fel a négynapos munkahét kérdését, a felvételen pedig azzal érvel, hogy az extra ötödik nappal mindenki azt csinálhat, ami akar. Mint mondja, jelenleg óriási szakadék tátong a hagyományos munkavállalók és azok között az emberek között, akik nem akarnak hagyományos munkahetet. Persze nem Gabrielle az egyetlen, aki a négynapos munkahét kérdését elemezte, a @salarytransparentstreet nevű tiktokker például az utcán készített interjút emberekkel, akiket a négynapos munkahét hatékonyságáról kérdezett. Az egyik válaszadó, egy kutatási asszisztens például egyértelműen azt mondta, hatékonyabb alkalmazott lenne, ha négynapos munkahétre váltanának, de összességében a legtöbben pozitívan értékelnék az átállást. 

Hazai törekvések 

Persze ezen a ponton érdemes megemlíteni, hogy a négynapos munkahét mellett kampányoló tartalomgyártók jellemzően alapból olyan pozíciókat töltenek be, ami akár teljesen távolról is elvégezhető. A többség tehát fiatal, főként Z generációs, akiknek a munka és a karrierépítés során egész mások a prioritásaik, mint a korábbi, Baby Boomer vagy X generációnak. Éppen ezért az egyelőre nem valószínű, hogy hirtelen minden vállalkozás búcsút int a hagyományos, 40 órás munkahétnek, de törekvések vannak világszerte, még Magyarországon is. A Telekomnál például 2022 júliusa és októbere között tesztelték, bár náluk nem jött be a dolog. Ennek ellenére több hazai vállalkozás kísérletezik a négynapos munkahéttel, a Libri például 2022 októberében vágott bele a kísérletbe és még mindig kitartanak, tapasztalataikat állítólag a nyáron értékelik majd. 

Ez lenne a jövő? 

Mindezekből jól látszik, hogy a négynapos munkahét kétségtelenül sokak számára csábító, de az is tény, hogy jelenlég még nem minden szegmensben kivitelezhető. Éppen ezért bizonyára további kísérletekre lesz szükség ahhoz, hogy kiderüljön, ez a modell valóban alkalmazható -e hatékonyan és szélesebb körben is. 

Forrás: Indeed
Szerző: G.P.