Vezető
Vezető

Három vezető, megannyi tudás

blank
blank

Gyermekként a felnőttektől tanulunk meg sok mindent. Ám a tanulás felnőtt korban sem ér véget. Következzen három olyan vezető, akiktől csak tanulhatunk.

Életünk során számos olyan személlyel találkozunk, akik nagy hatást gyakorolnak ránk és bizonyos helyzetekben aszerint cselekszünk, ahogyan azt tőlük tanultuk, hallottuk. Az ilyen jelentős emberekkel azonban nem szükséges a személyes találkozás. A sztárok, a művészek olyan motivációt jelenthetnek, akik segítenek átjutni a nehézségeken vagy inspirációt adhatnak magánélet és munka területén is.

Következzen három olyan vezető, akik már „valamit” letettek az asztalra.

Simon Sinek

Simon Sinek egy brit-amerikai író és előadó. A Start with Why, Kezdd a miérttel című könyv szerzőjeként vált ismertté, ám ezen kívül még 4 könyv is neki tudható. Vezetői filozófiájával azt tolmácsolja a világ felé, hogy a sikeres vezetők nemcsak tudják, hogy mit és hogyan csináljanak, hanem annak miértjét is tudják. Vagyis a cél, a küldetés meghatározása az egyik legfontosabb szempont a motiváció és a lojalitás megteremtéséért.

A kulturális antropológus diplomával rendelkező Sinek kipróbálta magát a jogi egyetemen is, de hamar rájött, hogy nem az az ő útja. Marketingügynökségeknél vállalt állást  és folyamatosan kutatta, hogyan tudna hatékonyabb lenni. Kreativitásának köszönhetően új utakat talált és 2002-ben saját marketingcéget alapított.

Felismerte azt a mintát, amelyekben a különböző cégek a kampányok során a közönség felé kommunikálnak. Megfigyeléseit és ötletét az az Arany körben írta le. Ez a modell azt hangsúlyozza, hogy a jó vezetők olyan víziót fogalmaznak meg, amellyel a dolgozóik is tudnak azonosulni. Vagyis a jó vezető nem csak irányít. Barátainak folyton erről beszélt, szinte megszállottan és a barátok kezdték terjeszteni ötletét. Egyre nagyobb érdeklődés övezte kisebb és nagyobb vállatok felől is. Arra kérték, hogy mutassa meg a miértet, vagyis megtanította a cégeket arra, hogyan javítsák marketingkampányaikat annak érdekében, hogy hatékonyabbak legyenek. Elkezdődött tehát a „miért” terjesztése. Habár sosem akart szónok lenni, mégis azzá vált és azért teszi, mert fontosnak tartja, hogy üzenete sokakhoz eljusson.

Reed Hastings

Reed Hastings a Netflix társalapítója és vezérigazgatója, aki a tévéműsorok és filmek fogyasztásának forradalmasításáról híres. A Netflix kultúrájában ugyanis a radikális átláthatóság és felelősségre vonhatóság nagy szerepet kap. A cég működésének középpontjában az áll, hogy a vállalati kultúra a szabadságot és a rugalmasságot helyezi előtérbe, ám emellett magas színvonalú teljesítményt vár el. Hastings egyedülálló vezetői stílusával és az üzleti élet szokatlan megközelítésével hagy nyomot a média történelmében.

Mielőtt belevágott volna az üzleti életbe, Hastings matematikatanárként, majd önkéntesként dolgozott a Békehadtestnél. A Netflix ötlete akkor pattant ki az agyából, amikor egy kikölcsönzött videó visszaküldésének késedelme miatt bírságot kellett fizetnie. Ekkor állt elő egy előfizetéses DVD-kölcsönzési szolgálgatással, amely megszünteti a késedelmi díjakat. Ez a vállalkozás 1997-ben indult. Az ügyfelek a DVD-k széles választáka közül válogathattak és postai úton kapták meg a lemezeket. Ez a kölcsönzési mód belezavart a hagyományos kölcsönzés módjába, majd 2007-ben merész lépéssel bevezette a streaming szolgáltatást, ezzel pedig forradalmasította az emberek szórakoztatási szokásait.

Reed Hastings az innovációt helyezi előtérbe a Netflixnél, ez pedig merészségre, kockáztatásra ösztönzi a dolgozókat. Ez a filozófia a vállalat folyamatos növekedését és fejlődését tette lehetővé. Hastings az oktatás mellett is kampányol. Jelentős adományokkal támogatja a különböző oktatási kezdeményezéseket.

A Netflix atyja azt hangoztatja, hogy egy vezetőnek meg kell bíznia a csapatában, és olyan vállalati kultúrát kell kialakítania, amely rugalmasságra és a kreatív megoldásokra ösztönzi dolgozóit, ugyanakkor fenntartja a magas elvárásokat.

Sheryl Sandberg

Hogy ne csak a férfiak jussanak szerephez, így szót kell ejteni Sheryl Sandbergről, aki sikeres műszaki karriert futott be és a Facebook (ma már Meta) felhasználóinak számát milliárdra tudta növelni. Ez a hölgy segített felépíteni a máig népszerű közösségi oldal birodalmát, mint operatív igazgató. Az azelőtt Google-nál dolgozó Sandberg nagy tapasztalattal rendelkezett, így Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója őt bízta meg az operatív igazgatói poszttal. A belé vetett bizalmat Sandberg a közösségi oldal értékének növelésével bizonyította. 2012-ben ő lett az első nő, aki bekerült a társaság igazgatóságába. Azóta is a legsikeresebb és legbefolyásosabb nők között tartják számon.

Könyvet is írt a munkahelyi egyenlőtlenségekről és annak kezeléséről. A férfiak által uralta világban a nőknek kíván tippeket és tanácsokat adni annak érdekében, hogy merjék követni az álmaikat. Sandberg azt hangsúlyozza, hogy az önbizalomnak, a kommunikációnak és a helyes időzítésnek hatalmas szerepe van a vezetésben.

Szerző: Rónai Márta
Kép forrása: Pixabay