Az onboarding stratégiai jelentőséggel bír, ugyanis meghatározza az új munkatársak beilleszkedését, elköteleződését és hosszú távú teljesítményét.
Az onboarding, nemcsak egy divatos kifejezés, hanem egy fontos folyamat a munkahelyek világában. Magyarul úgy mondhatnánk, hogy ez az új munkavállaló beillesztése az adott szervezetbe. A jól megtervezett onboarding programok nemcsak a munkavállalók elégedettségét növelik, hanem hozzájárulnak a munkaerő megtartásához és a vállalati kultúra erősítéséhez is. Vagyis magába foglalja a vállalati kultúra, a munkakörnyezet, a feladatok és a csapat megismertetését, az új kollégák támogatását a kezdeti időszakban. A cél, hogy az új munkatársak gyorsan a csapat igazi részesévé, valamint produktívvá váljanak, hosszú távon pedig elköteleződjenek a szervezet iránt.
Az onboarding fontossága
A jól átgondolt, megtervezett és kivitelezett onboarding programok segítik az új munkavállalókat abban, hogy gyorsabban megértsék szerepüket új közegükben, és hatékonyabban végezhessék el feladataikat. Ezáltal csökken a betanulási idő, és nő a munkahelyi teljesítmény.
A jól kivitelezett folyamattal kialakított pozitív élmények növelik az új munkatársak elkötelezettségét a szervezet iránt. A cégek, amelyek erős onboarding programot kínálnak, alacsonyabb fluktuációval és magasabb munkavállalói elégedettséggel rendelkeznek. A Preppio által közölt kutatási adatok szerint, az újonnan belépő munkavállalók ugyanis már az első hetekben, hónapokban eldöntik, hogy maradnak-e az új munkahelyen. A kutatás arra is rámutatott, hogy a dolgozók csak 12%-a elégedett azzal, ahogy a munkaadók segítik az újakat a betanításban. Jól érzékelhető, hogy milyen nagy szerepe is van/lenne ennek a beilleszkedést segítő tevékenységnek.
Az onboarding arra is lehetőséget ad, hogy az új munkavállalók megismerjék a vállalat értékeit, normáit, működési módját. Segítségével a szervezeti kultúra átadása, elsajátítása és megerősítése válik sokkal rugalmasabbá.
A hatékony onboarding program titka
Az onboarding akkor működik jól, ha már a felételi folyamat előtt is jó a kommunikáció. Ha a jelentkezés előtt megérti a pályázó, hogy mit képvisel a vállalat, annak kultúráját is könnyebb befogadnia akkor, ha már a csapat aktív tagja.
Tekintettel kell lenni arra, hogy minden dolgozó más és a beszokás üteme is változó. Személyre szabottan kell a folyamatot kezelni, és arra is szükség van, hogy időt és türelmet biztosítsanak az újonnan belépőknek. Nem szólhat arról, hogy azonnal a mély vízbe dobva hagyják őket sodródni. Szükség van arra is, hogy a visszajelzések által valóban fejlődni tudjanak és a cég értékeit vihessék ezáltal tovább.
A megfelelően alkalmazott onboarding tehát nem pusztán formalitás, hanem kulcsfontosságú eszköz a munkavállalók sikeres integrálásához.

