A DreamJobs friss kutatása szerint a magyar munkavállalók kétharmada már a pandémia előtt is használt digitális megoldásokat feladatai teljesítésére. A társaság kérdőívére érkező válaszokból az is kiderült, hogy minél nagyobb egy vállalat mérete, annál több területen élnek online eszközökkel, és minél több ilyen módszer áll a dolgozók rendelkezésére, annál vonzóbbá válik a munkahelyük.
A digitális felületek használata alig okoz gondot a mindennapokban, ráadásul összetartóbb és gyorsabban dolgozó csapatok alakultak ki alkalmazásukkal. Az egyéni tapasztalatokban is jól teljesítenek az internetes megoldások;
úgy a munkavégzés hatékonyságában, mint a személyes kapcsolatok és bizalom kialakításában
– áll többek között a cég tájékoztatójában.
Mint írják, mivel az idén már 6. alkalommal endezik meg a Szerethető Munkahelyek versenyt, és aminek központi témája idén a digitalizáció hatásai, ezért ezzel összefüggésben végeztek el egy saját kutatást, amelyben a magyar munkavállalók digitális munkavégzéssel kapcsolatos attitűdjét vizsgálták.
Hozzáteszik, 2020-ban a koronavírus megjelenése adta az utolsó nagy lökést a vállalatoknak ahhoz, hogy munkafolyamataikba digitális megoldásokat is integráljanak. A felmérésben megkérdezettek kétharmada nyilatkozott úgy, hogy már a járvány előtt elkezdtek használni online eszközöket munkahelyükön. A pandémia kitörésekor és az azt követő években így komolyabb erőfeszítést ezen a területen a cégek mindössze egyharmadának kellett tennie.
A cégmérettel arányosan nő a digitális megoldások alkalmazási területe
Széles spektrumon mozoghat, melyik területeken hasznosítják leginkább a digitális megoldásokat a vállalatok, ám a kutatás eredményei alapján elmondható, hogy
az első két helyen a kommunikáció és a tájékoztatás szerepel cégmérettől függetlenül.
A 10 főnél kisebb munkahelyeken ezek mellett a feladatkezelésben és az eseményszervezésben, a 10-100 fős vállalatoknál pedig az adminisztrációban is nagy segítséget nyújtanak az online eszközök.
A dolgozók számának növekedésével megjelenik továbbá a projektmenedzsment (100-500 alkalmazott), a riportolás (500-1000 alkalmazott) és a back office területe (1000-nél több alkalmazott) is.
Egyre magabiztosabbak a munkavállalók az online eszközök használatában
A legnépszerűbb digitális megoldások a felhőszolgáltatások, az üzenetküldő programok, a videóhívással kapcsolatos szoftverek és az otthonról is elérhető munkahelyi hálózat. Intranettel a vállalatok fele, feladatkezelő rendszerrel 42%-a, saját mobilalkalmazással pedig 17%-uk rendelkezik.
A felsorolt eszközök általában egyszerűen kezelhetők, átlátható és felhasználóbarát felülettel rendelkeznek, ezért is nyilatkozhatott úgy a megkérdezettek 72%-a, hogy használatuk egyáltalán nem okozott még problémát. Bevezetéskor is mindössze 18%-uk tapasztalt átmeneti fennakadásokat, jellemzően a 41-60 év közöttiek körében – húzza alá a DreamJobs közleménye.
A digitális megoldások bevezetésének fontos sarokköve a hatékonyság növelése. De emellett nem elhanyagolható tény, hogy
a munkavállalók 86%-ának szemében vált részben vagy egészében vonzóbbá a munkahelye azért, mert online eszközöket használhatnak mindennapos munkavégzésük során.
Összetartóbb és gyorsabban dolgozó csapatok
Bár tízből mindössze három válaszadónak lett jobb a kapcsolata a munkatársaival, amióta többet kommunikálnak webes felületen, mégis az online térnek köszönhető, hogy a munkahelyek kétharmadánál összetartóbb lett a közösség. Ugyanekkora arányban vált gördülékenyebbé a visszajelzés biztosítása a kollégák számára.
A csapaton belüli működést is segítik a digitális megoldások; a válaszadók szerint a legfontosabb változás a gyorsabb munkavégzés, így a rendelkezésre álló idő alatt több feladatot tudnak elvégezni a munkavállalók. Nem mellékesen online olyan munkatársakkal is könnyebbé vált a kapcsolattartás, akiket korábban nehézkes volt elérni, és a lazább kommunikáció is hozzájárul a zökkenőmentes feladatmegoldáshoz.
A válaszokból az is kiderült, hogy szinte minden munkahelyen alkalmaznak olyan praktikákat, amikkel növelni tudják a csapaton belüli kohéziót. Például
meghatározott napon tartanak rövid online meetinget, belsős tréninget szerveznek, és népszerűek az internetes kvízjátékok és csapatjátékok is.
A pandémia alatt minden második vállalatnál tartottak online platformon csapatépítőt legalább egy, de jobbára több alkalommal.
A dolgozók saját érdekeit is szolgálják a digitális megoldások
A kutatás vizsgálta a saját, személyes tapasztalatokat is. Az ezzel kapcsolatos kérdésekre érkezett válaszokból világossá vált, hogy az egyének szintjére lebontva is számos előnnyel bír a digitális eszközök használata.
A dobogós helyeket a könnyebb kapcsolattartás, a visszakereshetőség és a fókuszáltabb munkavégzés foglalja el. A felsoroltakat a feladatokhoz kapcsolódó megállapítások követik: a hatékony munkamegosztás, a határidők könnyebb betartása és az, hogy a digitális megoldásoknak köszönhetően minden csapattag pontosan ismeri a feladatát.
Jól látható, hogy az eddigiek inkább a hatékonysághoz kötődtek, de három további, fontos előnyt is kiemeltek a válaszadók:
az internetes eszközök révén könnyebb a beilleszkedés a csapatba, segítik a bizalom kiépítését a munkahely felé, és jobb általuk a munkahelyi hangulat is.
Jelenleg a kutatásban résztvevők 60%-a dolgozik hibrid munkarendben, 22% otthonról, irodában pedig 18%, azonban a dolgozók közel háromnegyede egyetért azzal, hogy a digitális megoldások, dolgozzanak bárhonnan, minden esetben célravezetőek.
A kutatásról
Az idén 6. alkalommal megrendezett Szerethető Munkahelyek verseny központi témája a digitalizáció hatásai. Ennek keretében vizsgálta online kutatási felületen a DreamJobs a hazai munkavállalók attitűdjét a digitális munkavégzéssel kapcsolatban. Az adatfelvételre 2022. június 2. és 21. között került sor. A kutatás nem reprezentatív a teljes lakosságra nézve, ugyanakkor alkalmas az irodai dolgozók véleményének feltérképezésére.
Forrás: DreamJobs
Fotó: Envato