belso kommunikacio, rendezveny, vallalati kultura, hr
belso kommunikacio, rendezveny, vallalati kultura, hr

Connect: belső kommunikáció és vállalati kultúra

H I R D E T É S

Belső kommunikáció, vállalati kultúra: ezek a témák talán még soha nem voltak annyira érdekesek és aktuálisak, mint napjainkban, hiszen az elmúlt néhány év alaposan a feje tetejére állította többek között a munka világát is. A május 26-án megrendezett Connect Konferencia a belső kommunikáció és vállalati kultúra köré szervezett szakmai rendezvény, több mint 50 előadóval.

Három hónap: mindössze ennyi idő telt el az ötlet és a megvalósítás között, az eredmény pedig a budapesti Symbolban megrendezett Connect Konferencia lett, több mint 50 kiváló előadóval és 304 vendéggel. A témájában egyedülálló konferenciát a Blue Colibri szervezte, olyan szakmai partnerekkel, mint a Positive Adamsky, a VALUETEAM és a Trenkwalder – tájékoztatták portálunkat a szervezők.

Jól ismert témák, új megközelítések

A vállalati kommunikáció talán még soha nem fejlődött olyan dinamikusan, mint az elmúlt két év során. A rendkívüli helyzetből adódó szükség alaposan felgyorsította a dolgokat, így most számos újdonságként ható csatorna és eszköz áll rendelkezésünkre – annak ellenére, hogy ezek jó része már évek, évtizedek óta velünk vannak.

A belső kommunikáció szerepe és helyzete azonban vállalatonként gyökeresen eltérhet. Van, ahol a HR, van, ahol a marketing és van, ahol a PR csapathoz tartozik ez a terület, de az biztos, hogy mindenre hatással van. A keresztfunkcionális együttműködés HR, kommunikáció és marketing között egy alapvetés. Ezen belül mindenkinek meg kell találnia azt az egy vagy két ügyet, amire építkezni szeretne, és azokat az eszközöket, amikkel a legnagyobb sikerre viheti mindezt.

„Kíváncsiak voltunk, sikerül-e összehoznunk egy helyszínre a marketing kommunikációs és a HR-es kollégákat” – mondta megnyitó beszédében a BlueColibriApp ügyvezetőja és társalapítója. Barathi Tamás szerint a magasba emelt kezek szerint egyértelműen sikerült, hiszen mindkét oldalról képviseltették magukat szakemberek, valamint cégvezetők is. Hozzátette, minden előzetes várakozást felülmúlva 345 regisztrálóból 304 vendég jelent meg az eseményen, ahol végül 53 előadó osztotta meg tapasztalatait és jó gyakorlatait a közönséggel.

A konferencia négy fő témakör köré szerveződött: Channel, Content, Engagement és Culture, az előadók között pedig olyan cégek képviseltették magukat, mint a Danubius Zrt., az Egis Zrt., a Foodpanda, a Yettel Magyarország Zrt., a Magyar Telekom, az Erste Bank vagy a Raiffeisen Bank.

Channel: a hatékony kommunikációs csatornák kialakítása

A megfelelő kommunikáció és a munkavállalói igényekre szabott csatornák megalapozhatják a hatékonyságot és tájékozottságot, megágyazhatnak az elkötelezettségnek, valamint hatással vannak a munkáltatói márka építésére, formálására. De hogy kinek, melyik csatorna lesz a legmegfelelőbb, az egyáltalán nincs kőbe vésve – hangzott el.

A vállalatok 60%-nak nincs hosszútávú stratégiája egy belső kommunikációs platform használatára. A munkavállalók csupán 13%-a használ intranetet napi szinten, míg a munkavállalók 74%-a úgy érzi, lemarad a belső céges információkról – emelte ki Nógrádi József, a Trenkwalder Recruitment kereskedelmi igazgatója az “Újra gondolt céges kommunikáció avagy mindig van másik” című előadásában.

Sok vállalat esetében külön kihívást jelent a non-desk munkavállalók elérése: erre nyújthat megoldást a mobiltelefonok bevonása a kommunikációba. Ezen a módon céges laptop és e-mail cím híján is azonnal elérhetővé válnak a fizikai munkavállalók: ezt a témát vesézte ki például „A saját mobil kiváló alternatíva – kommunikáció, adminisztráció, oktatások a non-desk munkavállalókkal is” című előadás. Az elhangzott tapasztalatok alapján attól sem kell tartani, hogy a non-desk vagy idősebb munkavállalók esetleg nehezebben vehetők rá egy mobil applikáció használatára: Andorka Anikó, a Hunland Group Holding transzformációs osztályvezetője elmondta, még a nagyobb fluktuáció mellett is 80%-os az elérésük, míg Blaskovics Lídia, a Güntner-Tata kommunikációs specialistája külön kiemelte, hogy az idősebb kollégák is szívesen használják a céges appot.

Content: a legjobb tartalmak titkai

2022-ben is „kell a kontent”: nem mindegy azonban, hogy milyen az a bizonyos tartalom. A kommunikációs céloktól függően számos tartalmi megoldás közül válogathatunk. A CONTENT részlegen ezekről esett szó bővebben, akár az employer branding tapasztalatokról vagy tippekről a jól felépített onboarding folyamatokhoz.

Kiváló példája a jól felépített tartalmaknak a KÉSZ Hexatlon kampánya: a számos díjat és első helyezést bezsebelő kampányról részletesen Metykó Tibor, a KÉSZ Csoport Marketing és vállalati kommunikációs igazgatója mesélt. A Hexatlon célja egy építőmérnök recruitment kampányba bújtatott, nagyobb közönséget megcélozni kívánt és elérő kampány volt. Az új alkalmazottak megtalálásán túl a az építőiparral kapcsolatos általános képet is szerették volna pozitív irányba elmozdítani, valamint a fiatal, még hallgatói réteg megszólítása is kitűzött cél volt. Az eredményeket elnézve pedig megállapíthatjuk, a KÉSZ sikerrel járt, mind employer branding, mind márkaépítés szempontjából – áll az eseményt összefoglaló közleményben.

A jó tartalmak nemcsak az új jelöltek felkutatásában segíti a vállalatokat: ugyanilyen fontos, hogy ha már az ideális új kolléga megvan, akkor megfelelő onboarding folyamatokkal segítsük a cégbe történő belépését, ezáltal pedig hosszú távon a maradását is.

Csikós-Nagy Katalin, a HR-Evolution Kft. tulajdonosa és fluktuációkezelő szakértője évek óta végez fluktuáció felméréseket és kutatásokat, mind menedzsmenti, mind munkavállalói oldalról.

A kutatásokból többek között kiderült, hogy:

  • a munkáltatók szerint az új kollégák átlagosan 21-24%-a a próbaidő alatt megy el,
  • az új belépők 48%-a 45 napon belül dönt a maradásról,
  • míg az új munkavállalók 25%-át az első 5 munkanapon éri olyan, az emberségességgel kapcsolatos negatív élmény, ami miatt a távozás mellett dönthetnek.

Nem kérdés tehát, hogy az a cég, amely nagy hangsúlyt fektet az onboardingra és preboardingra, az több lépéssel kerülhet versenytársai elé.

Engagement: munkahelyi jóllét és az elköteleződés növelése

A megfelelő jelölt kiválasztásán túl hosszú út vezet odáig, hogy kollégáink ne csak minket válasszanak, de hosszú távon maradni is akarjanak. Az emberséges hozzállással és bánásmóddal drasztikusan csökkenthető a fluktuáció, míg az elköteleződés számos kreatív módon növelhető – írják a közleményben. „A konferencia többek között a következő évek egyik legfontosabb HR problémáját fogja meg: a home office csak egyetlen aspektusa a new ways of working szabadságának, sokkal inkább kulturális kérdésekről beszélhetünk, aminek szerves része az is, hogy a munkahely nem tekintélyelvű, és a vezetők nem azt éreztetik, hogy a munkáltató tesz szívességet a munkavállalónak azzal, hogy van munkája.” – mondta előadásában a rendezvényen Semperger Attila VALUETEAM alapító-tulajdonosa.

„A fenntartható vállalatok az érzelmi és pszichológiai biztonságnál kezdődnek: a jövő az érzelmileg fenntartható munkahelyeké” – hangzott el az „Érzelmek a munkahelyen – ijesztő vagy felszabadító?” című előadáson is a VALUETEAM szervezetfejlesztő trénerei, Fodor-Maksai Anna és Steigerwald Zsuzsanna jóvoltából. A munkához való viszonyok jelentősen megváltoztak az elmúlt évek során: 2021-ben 47 millió amerikai mondott fel munkahelyén, a munkavállalóknak pedig 64%-a inkább felmond, minthogy teljes időben visszatérjen az irodába. A munkahelyen maradás tehát egyre inkább függeni fog az érzelmi biztonságtól, és attól, ahogy az életünket akarjuk élni – például nagyobb kényelemben, home office-ban.

Láng Zsolt (Group Head of People Op. – Coca-Cola HBC) „Hogyan segíthet a Big Data az értékesítési képviselők megtartásában és fejlesztésében?” című előadásában konkrét példákat is hozott: felmérést készítettek, hogy miért mennek el vagy éppen maradnak a munkavállalók a cégnél. Az elhagyás esetében az alábbi okokat emelte ki:

  • a munkavégzés túl komplex vagy nehéz,
  • a célkitűzések nem motiválnak eléggé,
  • nem támogatja a vezetőség a munkát.

„A munkavállalókat ügyekkel, szabadsággal, partnerséggel, korrektséggel lehet elkötelezni. Az elköteleződés nem generációs kérdés. Élni akarunk, otthon akarunk lenni a gyerekeinkkel, részt akarunk venni az apák napján az óvodában – ez emberi kérdes, mert emberek akarunk lenni. Egyre inkább emberek akarunk lenni.” – emelte ki Semperger Attila megnyitó beszédében is.

Culture: vállalatikultúra-formálás

A vállalati kultúrában az a szép, hogy minden egyes vállalat számára valami egészen mást jelent. A különböző megoldások, esettanulmányok és kreatív kultúraformálási módszerekből azonban mindenki tanulhat valami értékeset: erről hallhattak a konferencia vendégei a CULTURE szekcióban – írták a szervezők. „A szervezeti kultúra és elkötelezettség kérdése évtizedek óta a porondon van, talán már majdnem kezdett elszürkülni ez a téma. Az elmúlt évek változásainak fényében viszont újra kiélesedett, jobban, mint valaha. Átalakul a munkához való viszonyunk, a munka szerepe a életünkben, az önazonosság igénye erősödik. […] A résztvevők terveink szerint azzal az üzenettel fognak hazamenni, hogy valódinak, emberinek, megközelíthetőnek lenni egy munkahelyen fontos érték.” – foglalta össze a Culture szekció lényegét előzetesen Steigerwald Zsuzsanna, a  VALUETEAM szervezetfejlesztője, trénere.

Az itthoni terepen induló startup-cégeknek ott a kezében a lehetőség, hogy ők alakítsák ki a cégük értékrendjét teljesen nulláról.  De vajon ez a szabadság szárnyakat ad, vagy dilemmákat hoz? Az „Our brand. Our culture. – nemzetközi porondon is szereplő magyar startup cégek kultúra építése” című előadáson ezt a témát járták körül szakértő előadók, többek között a Blue Colibri ügyvezetője, Fulai-Takács Viktória is.

Kollégiumi vállalkozásból Magyarországon piacvezető cég, piros Netpincérből élénk színű Foodpanda: a mindenki szeme előtt lezajlott rebrandingről, növekedésről és tudatosan, nagy előkészületekkel zajló kultúra váltásról Váradi Csilla Delivery Hero Hungary Kft. hr-igazgatója beszélt „KKV-ból nemzetközi multi startup” című előadásában. A részletesen bemutatott folyamat jó gyakorlatként szolgálhatott minden érintett vendég számára. „Folyamatosan változó környezetben nem lehet olyan tervekkel működni, ami rigid. Ilyen körülmények között el kell felejteni az éves üzleti tervet” – jegyezte meg Váradi Csilla.

Papír nélküli szervezés

A papírhulladék minimalizálásának érdekében a vendégek a telefonjukra letölthető Connect Appon keresztül értesülhettek már az esemény kezdete előtt a legfontosabb információkról, mint például a regisztráció, parkolás vagy a dress code.

A konferencia során a Connect App névjegyzék és chat funkcióinak segítségével a résztvevők kapcsolatba is léphettek egymással és az előadókkal. Mindemellett bemutatkozó szövegeket és számos letölthető tartalmakat – például tematikus ebookok, checklistek – is biztosítottak a szervezők a felületen keresztül az előadások kiegészítéséhez. A Connect App az esemény után is értékes anyagokkal szolgál: itt lesznek megtekinthetőek az előadások felvételei.

Az első Connect Konferencia után adták a Connect Awards szakmai díjakat, melyre több mint 65 pályázat érkezett. A díjátadóról itt írunk korábban:

H I R D E T É S