ai, mesterséges intelligencia, vállalati kultúra, munkavállalói
ai, mesterséges intelligencia, vállalati kultúra, munkavállalói

Első helyen az emberi kapcsolatok: A cégek négyötöde vesz fel új kollégákat munkavállalói ajánlások alapján

blank
blank

H I R D E T É S

Hazánkban gyakran még mindig ferde szemmel néznek a munkavállalói ajánlói programokra, feltételezve, hogy az így felvett kollégák nem szakmai érdemeik alapján nyerték el az adott pozíciót. Valójában azonban a mai munkaerő-hiányos környezetben nem csupán nélkülözhetetlen, de tagadhatatlanul hatékony toborzási eszközről van szó: az ajánlás útján érkező szakemberek átlagosan mindössze egy hónapon belül munkába állnak, közel felük ráadásul 4 évnél hosszabb időre köteleződik el az adott cég mellett. Hogyan érdemes beemelni a vállalati kultúrába a szakmai ajánlásokat és miért lesz egyre nagyobb jelentőségük a mesterséges intelligencia által felforgatott munkaerőpiacon? Avidor András, vállalkozásfejlesztési és networking szakértővel, a BNI Magyarország vezetőjével kerestük a válaszokat a legaktuálisabb kérdésekre.

Hónap kérdése: Milyen tapasztalatod van az egyetem elvégzésével kapcsolatban?

Eredmények megtekintése

Betöltés ... Betöltés ...

A fent említett kétségek már önmagukban is bizonyítják, hogy a dolgozói ajánlások rendszere egyáltalán nem újkeletű jelenség, azonban hazánkban ez még valóban összemosódik a „csókos” és „protekciós” kifejezésekkel, melyek azt feltételezik, hogy ezek a munkavállalók pusztán az ismeretségüknek köszönhetően tölthetik be az adott pozíciót. Ugyanakkor egyre több vállalat tapasztalja meg saját bőrén, hogy az erősen kompetencia- és munkaerő-hiányos piaci környezetben jelentősen csökkentheti a toborzások költségeit és idejét, ha a munkakört szakmai ajánlás útján töltik be. Az így érkező új kollégák átlagosan mindössze 29 nap alatt lépnek be és ötször nagyobb eséllyel bizonyulnak megfelelőnek az állásra – nem csoda, hogy mára a vállalatok 82%-a beépítette az ajánlásokat a toborzási stratégiájába.

Így lehet jól csinálni: fókuszban a vállalati kultúra

A munkavállalói ajánlással felvett kollégák ráadásul a szakmai képességeik mellett számos olyan kulcskompetenciával is nagyobb arányban rendelkeznek, melyek általában sikeressé tesznek valakit a karrierjük során: motiváltak, jól teljesítenek, lojálisak munkaadójukhoz, könnyen beilleszkednek és jól működnek csapatokban. Nem mindegy azonban, hogyan vezetjük be az ajánlások rendszerét egy cég életébe. Azért, hogy elnyerhessük a munkavállalók bizalmát és támogatását, tudatosan kialakított, átlátható, világosan kommunikált keretekre van szükség, az ajánló kolléga számára pedig érzékelhető előnyökkel kell járnia, legyen szó pénzbeli juttatásokról, extra szabadnapokról vagy utalványokról. A munkavállalói ajánlói programok így óhatatlanul hatással vannak a vállalati kultúrára, építik a cégen belüli lojalitást, bizalmat, együttműködési készséget, és nagyban hozzájárulnak az értékes munkaerő megtartásához.

„Gondoljunk csak bele, egy munkavállalói ajánlói program bevezetése óhatatlanul új szemléletet visz a cég HR-politikájába. Ahhoz, hogy hatékony szövetségeseket nyerjünk a kollégák körében és ők bátran ajánlhassák szakmai kapcsolataiknak az általunk kínált pozíciót, biztosítanunk kell, hogy a meglévő munkavállók jól érzik magukat a cégnél és valóban teljesültek azok az értékajánlatok, melyeket a toborzás során ígértünk nekik. Ez már önmagában is oda vezet, hogy a munkáltató tudatosan, az egész munkavállói életciklus során oda fog figyelni és értékelni fogja a szakembereket. Ma már a megtartás az új toborzás, és a cégeknek el kell fogadniuk, hogy ezért sokkal többet kell tenniük, mint csupán anyagilag kompenzálni a kollégákat – különös tekintettel az Alfa és Z generációs munkavállalókra” – mondja Avidor András, a BNI Magyarország alapítója, vezetője.

Jön a mesterséges intelligencia, mennek az emberi kapcsolatok?

Mindeközben világosan látszik, hogy az újabb és újabb technológiák – köztük is az egyre inkább elterjedt generatív AI – nem hagyják érintetlenül a toborzás területét sem, így egyre több cég vezet be különböző mesterséges intelligencia-alapú megoldásokat a HR-stratégiájába. Jellemzően automatizálásra, adatmenedzsmentre, előszűrésre, valamint az alapvető munkaügyi kérdések megválaszolására használják a toborzók a fejlesztéseket, de várhatóan egyre inkább nőni fog az AI-asszisztensek jelentősége és a humán háttértudással folyamatosan felvértezve mind több feladat elvégzésében nyújthatnak majd támogatást. Éppen ez vezet el azonban a jövő munkaerőpiacának nagy kérdéséhez: hogyan alakítja át a munka világát egy olyan technológia, mely sok tekintetben versenytársa lehet az embernek?

„Egyes becslések szerint a következő 10 évben akár 300 millió munkahelyet vehet el a mesterséges intelligencia, térnyerése miatt pedig olyan iparágak alakulthatnak át, mint a szoftverfejlesztés, marketing, pénzügy, de szinte nem is tudunk olyan területet említeni, melyet ne érintene. Ugyanakkor ez természetszerűleg új feladatok, tevékenységi körök megjelenésével is jár majd, melyek kapcsán várhatóan felértékelődnek a soft skillek: a kommunikáció, az együttműködés, az alkalmazkodás és rugalmasság mind-mind óriási súllyal esik majd latba a toborzásnál – ezeknél pedig óriási fegyvertényt jelenthetnek az ajánlói programok és a személyes kapcsolatépítés lehetőségek, események” – mondja Avidor András. A világ legnagyobb üzleti közössége, a BNI hazai tapasztalatai szerint az általunk Magyarországon tető alá hozott, évente közel 40 ezer üzleti ajánlás között sok nem elsősorban üzletszerzésre, hanem a megfelelő munkaerő bevonzására irányul.

H I R D E T É S