A mai modern világban, amikor az információk és a hírek villámgyorsan érnek el A-ból B-be, még nagyobb jelentősége van annak, hogy egy vállalat mit akar láttatni magából. Nem elhanyagolható azonban az sem, hogy a dolgozó hogyan látja és láttatja munkahelyét.
Más erőforrásokkal rendelkezik egy nagy vállalat, mint egy kis- vagy középvállalkozás. A már évtizedek óta létező cégek neve önmagában márkát képviselhet, de a kisebb cégek is rendelkeznek értékekkel, csak máshogyan kell kiaknázniuk a lehetőségeket.
Az employer branding kiépítése kulcsfontosságú, bármilyen picike vállalkozásról van szó, hiszen az új munkavállalók számára az lehet az elsődleges vonzerő. Ám ennél is több: nemcsak az új munkaerő bevonzásában segít, hanem az elköteleződésben is, amely a jövőt meghatározó tényező lehet.
A nem létező vagy nem megfelelően kialakított, rosszul kommunikáló márka hatalmas hátrányt jelenthet. Kisebb vállalkozások esetében ugyanúgy szükségszerű.
Kisebb cég esetében hogyan működhet?
A verseny nagy a meg- és fennmaradásért. A kisebb cégeknek kevesebb erőforrással versenyeznek a tehetségekért, éppen ezért fontos, hogy vonzó képet hirdessenek magukról. Esetükben tehát legalább olyan fontos a munkáltatói branding (ha nem fontosabb).
A gyakorlatban ezt úgy valósíthatják meg, ha pontosan, hitelesen és következetesen határozzák meg a cég kultúráját. A hitelesség még fontosabb, hiszen mivel kevesebb munkavállalóval dolgoznak, még közvetlenebb a kapcsolat és a kommunikáció is gyorsabban működik, ezért a véleményük kikérdezése és a döntéshozatalba való bevonás sokat segíthet. Emeljék ki egyediségüket, különlegességüket. Mindezt a közösségi oldalon is érdemes láttatni, ezért az erős online jelenlét kulcsfontosságú lehet.
A munkáltatói márkát mindenképp meghatározza az, amit a vezetőség gondol a vállalatról és amit kifelé mutat magából, ugyanakkor az is formálja, ahogyan mások látják azt.
Egy apró vállalkozás is nyújthat magasabb fizetést dolgozói számára. Az is feltételezhető, hogy a kis számú munkaerő sokkal családiasabb légkört biztosít az ott dolgozónak. Vagyis szempont a pénz, de egy kisebb cég esetében megbecsülésre, barátságos, kellemes közegre számítanak leginkább. Az alkalmazottakkal való bánásmód ebben az esetben különösen hangsúlyos. A kis létszámú cégek márkáját mindenképp erősíti, ha a vállalatot úgy ítélik meg a jelenlegi dolgozók, mint egy hely, ahová jó naponta bejárni. Ha szeretnek egy olyan szervezethez tartozni, ahol megbecsülik őket és a munkájukat, az a fejlődést, az újabb munkatársak bevonzását eredményezheti. Pozitívan befolyásolja a cég jövőjét is.
Biztosítsanak képzési lehetőségeket, hogy az egyén és a vállalat is együtt fejlődhessen.
Legyenek rugalmasak és kreatívok, törekedjenek a csapat minél jobb összehangolására.
A munkavállalói élménnyel mi lesz?
Az ígéret szép szó, ha megtartják úgy jó – így szól a mondás. Ám ez igaz az employer brandingre is. Ezért fontos, hogy a cég imázsaként olyat fogalmazzanak meg, amelyet tudnak tartani. Ha a dolgozói oldalról az tapasztalható, hogy a branding megáll a lábán, akkor érvényesül az elégedettség, a pozitív vélemény és az elköteleződés. A munkáltatói márkaépítést rugalmasan kell kezelni és mindig figyelemmel kell kísérni a dolgozók tapasztalatait, hogy abból olyan következtetéseket szűrhessenek le, amelyekkel tovább javítható a vállalat imázsa.
Ha a munkavállalói élmény pozitív, vagyis azt kapja a dolgozó, amit ígértek neki, akkor ez hosszú távon javítja a vállalat megítélését – olvasható a Linkhumans oldalán is.
A modern munkaerőpiacon nemcsak a munkáltatói élményre kell hangsúlyt fektetni, hanem a munkavállalóira is. Míg a munkavállalói élmény a dolgozók tapasztalatait, érzelmeit és elégedettségét jelenti a munkahelyükön, addig az employer branding a vállalat azon törekvése, hogy vonzó munkahelyként pozícionálja magát a piacon. A munkavállalói élmény ugyanis építi a cég hírnevét, megnöveli a lojalitást, vagyis hozzájárul az employer branding további építéséhez. Az elégedett munkavállalók az adott cég nagyköveteivé válhatnak, akik szava és tapasztalata hitelességet jelenthet az újonnan érkezők számára és a munkáltatói márka pozitív visszacsatolásként is értelmezhető.
A két fogalom tehát kéz a kézben jár és a köztük lévő kapcsolat létfontosságú a vállalat sikeréhez.
Ha egy cég változtatást vezet be a minél jobb munkavállalói élmény érdekében, akkor produktívabb és motiváltabb dolgozókat jelenthet, így a fluktuáció csökken. Mindez a piacon versenyelőnyhöz és jó megítéléshez juttatja.