Felbolydult világunkban az empátia egyre nagyobb szerepet kap, de nemcsak a hétköznapi életünkben, hanem a munkában is. Egy jó vezető nem csak azt látja, mit kell végezni, hanem azt is, hogy ki végzi. Ez pedig nem a gyengeség jele, hanem olyan stratégia, amely segít motiválni a csapatot, csökkenteni a fluktuációt és kihozni a legtöbbet az emberekből.
Ha már itt tartunk, mitől válik egy vezető empatikussá, és hogyan építhető be ez a szemlélet a gyakorlatba? Nos, az empatikus vezető képes belehelyezkedni mások érzelmeibe és motivációiba annak ellenére, hogy nem mindig ért azokkal teljesen egyet. Mégis megérti, hogy mi áll mögött a viselkedésüknek.
A bevezetőben már kitértem arra, hogy ez nem a gyengeség jele, habár kétségtelen, hogy a puha készségek közé sorolják. Pedig hiánya gondot okoz.
Empátia a tudomány tükrében
A Harvard Business Review szerint az empatikus vezető jellemzője a határok és az egyensúly megtartása. Érzékeli és értelmezi saját és mások érzelmeit, nem hagyja, hogy kontroll nélküli döntéseket hozzon ő maga és más sem. Kompromisszumkész, a különböző helyzetekhez igazítja a megoldást. Nemcsak meghallja a beosztottakat, hanem értő hallgatással figyeli a szavukat. Az empátia nemcsak a jó ember tulajdonsága, hanem a vezetők alapvető készsége kell, hogy legyen. Vagyis, ha ez a készség nem létező vagy gyenge, akkor a munkamorál gyengülését, a lemorzsolódás fokozódását eredményezheti és olyan munkahelyi közössé alakul ki, ahogy inkább nem osztják meg egymással sem a félelmeiket, de az ötleteiket sem.
Gyakorlati megoldások az empátia beépítésére
Az empatikus vezetés tehát szükséges ahhoz, hogy egy vállalt jól működő legyen. Ha a munkavállaló úgy érzi, hogy a felettes látja őt, mint embert, és nemcsak mint „dolgozó robot”, akkor megnövekszik a belső motiváció és erősebb kötődés alakulhat ki.
A munkavégzés óhatatlan velejárója a hibázás is, de ha a cégnél dolgozók azt érzik, hogy a hibák a közös tanulás részeként értelmezhető, akkor kreatívabbá, bátrabbá és lojálisabbá válhatnak.
A kellő empátiával megáldott vezető felismeri, ha valaki leterhelt vagy stresszes, és időben csökkentheti az egyéni terheket, be tud avatkozni, hogy csökkenhessen a kiégés, így a fluktuáció is.
Ha a munkavállaló azt tapasztalja, hogy a felettese támogató, figyel rá és érdemben reagál, akkor sokkal nagyobb eséllyel marad a cégnél még nehéz időszakokban is.
Win-win
Az empatikus vezetés nemcsak a beosztottak számára jó, hanem a vezetésnek, vagyis a cég egészének, hiszen segít növelni a dolgozói elköteleződést, motivációt, innovációt és javítja a csapat teljesítményét, jobb munkahelyi légkört eredményez.