z generáció, munkahely
z generáció, munkahely

Az ingyen kávé nem győzi meg a Z-generációt 

blank
blank

Biztos neked is ismerősek azok az álláshirdetések, ahol a mit kínálunk részben ingyen kávéval, gyümölcsnappal és sportolási lehetőséggel próbálnak magukhoz édesgetni a cégek. Nos, ez a stratégia pár éve még lehet, hogy bevált, ám amióta  munkaerőpiacon megjelent a Z generációsok is, azóta egy kicsit többre van ennél szükség. Cikkünkben most megmutatjuk, mi élvez prioritást a fiataloknál, mik azok a trükkök, amikkel meg lehet őket győzni, hogy dolgozzanak neked. 

A kommunikáció fontossága 

Mivel a Z generációsok a közösségi média korában nőttek fel és szocializálódtak, ezért nagyon fontos számukra, hogy kapcsolatban tudjanak lenni azokkal az emberekkel, akikkel együtt dolgoznak. Viszont esetükben nem feltétlenül élvez előnyt a személyes találkozó, sőt, jobban kedvelik az online meetingeket, valamint az üzenetküldő alkalmazásokat, úgy mint Viber vagy WhatsApp, amiken keresztül gyorsan és hatékonyan tudnak kommunikálni. 

Függetlenség 

A Z generációsok alapvetően ambiciózus egyéniségek, akik szeretik a függetlenséget. Bár nagyra értékelik a vezetők visszajelzéseit és útmutatásait, saját stratégiákat is szeretnek felfedezni, valamint prioritást élvez számukra, ha úgy dolgozhatnak, ahogy nekik a legkényelmesebb. Ez egész pontosan azt jelenti, hogy térben és időben igénylik a függetlenséget, nem érzik úgy, hogy egy irodába láncolva tudnák kihozni magukból a 100 százalékot. Éppen ezért esetükben célszerű lehet a rugalmasság felajánlása, akár a teljes home office lehetősége, továbbá lényeges, hogy a felettesek fixálják velük egy-egy projekt határidejét. A megvalósítás során viszont jó ötlet lehet, ha saját ütemterv alapján dolgoznak, így ugyanis szabadjára engedhetik a kreativitásukat, hiszen nincsenek korlátok közé, mondjuk egy 8–4-ig tartó munkaidőbe szorítva. 

Munka és magánélet egyensúlya 

A munka és magánélet egyensúlyának kérdése minden generációt egyre inkább izgat, a Z-sek esetében azonban már-már alapelvárás. Ahogy arról már itt, a KarrierTrend oldalán is többször írtunk a kiégés és a stressz jelentős problémákat okozhat a munkavállalók számára, mind fizikai, mind pedig mentális értelemben, éppen ezért egyáltalán nem furcsa, hogy a friss generáció nem vágyik arra, hogy minden idejét a munka eméssze fel. A Z-sek gyakorlatilag tanultak a szüleik, nagyszüleik küzdelmeiből, most pedig értelemszerűen a munka és a magánélet közti egyensúlyt helyezik előtérbe. Munkaadóként tehát egy Z-s meggyőzése során mindenképpen hangsúlyoznod kell, hogy a cég számára kiemelten fontos ez a téma, sőt erre már az álláshirdetésben és érdemes lehet kitérni. 

Mentális egészség 

Az empátia szinte minden Z generációs alkalmazott számára fontos, kutatások szerint nagyjából 82 százalékuk gondolja úgy, hogy a vezetőknek mentális egészség napokat kell szervezniük az alkalmazottak számára. A Z generáció tagjai tehát szeretnék tudni, hogy a cégek vezetői elkötelezettek abban, hogy a munkavállalók boldogok és egészségesek legyenek, szóval ezt a kérdéskört minimum az állásinterjú alkalmával jó volna érinteni. 

Tényleg nem kell az ingyen kávé? 

A fentiekből tehát jól látszik, hogy a Z-sek bevonzásának és megtartásának módja, ha munkaadóként bizonyos előnyöket kínálsz a számukra, úgy mint a tanácsadáshoz való hozzáférés, több szabadnap, rugalmas munkaidő, na és persze a versenyképes fizetés sem elhanyagolható szempont. Szóval, ha azt hiszed, hogy majd az ingyen kávéra repülnek rá, akkor nagyon tévedsz, számukra már sokkal fontosabb a kiegyensúlyozott légkör, ahol nem kell toxikus kollégákkal vagy vezetőkkel szélmalomharcot vívniuk. 

Forrás
Szerző: G.P.