Amióta elterjedt a mobilinternet, egyre többen töltik munkaidejük jelentős részét facebookozással, tiktokozással, vagy az Instán. A közösségi média munkahelyi használata ma már komolyan veszélyezteti a produktivitást, mégis a legtöbb munkaadó tanácstalan azzal kapcsolatban, hogyan lehetne kezelni ezt a veszélyt.
Egyes kutatások szerint az alkalmazottak átlagosan napi 2,35 órát töltenek a munkahelyeken a social media használatával és ennek az időnek mintegy 32%-át teljes egészében saját szórakoztatásukra használják. Mindez jelentős kiesést okoz a cégeknek, a teljes termelékenység 13%-a emiatt veszik el.. Ugyanez a kutatás arról számol be, hogy munkaidőben a Facebook a leglátogatottabb közösségi médiaplatform és egyben a stressz levezetésének legpraktikusabb eszköze is. A munkaidőben a közösségi médiához hozzáférő alkalmazottak mintegy 83%-a jelentős időt tölt a Facebook böngészésével.
Sokkal érdekesebb mint a munka
A közösségi médiának kétségtelenül megvannak a maga előnyei és hátrányai, varázsa elsősorban abban rejlik, hogy a facebookozással, vagy tiktokozással töltött idő érdekesebb és főleg szórakoztatóbb, mint a munka. Ugyanakkor sokan vannak, akik a közösségi médiát arra is használják, hogy megosszák egymással a munkahelyi tapasztalataikat, és hogy a saját cégükön kívüli szakmai kapcsolataikat erősítsék. Ez a cégek számára azzal a veszéllyel is jár, hogy munkavállalóik könnyebben és főleg gyorsabban váltanak munkahelyet.
Erre figyeljünk, ha munkaidőben böngészünk
A legtöbb ember persze kihasználja a mobilinternet áldásait és folyamatosan online marad a munkahelyén is, mégis vannak olyan tanácsok, amiket jobb ha betartunk, amikor munka közben használjuk magáncélra a közösségi médiát. Először is, ha annál a cégnél, ahol dolgozunk, van olyan szabályzat, ami a közösségi médiára vonatkozik, akkor célszerű minél hamarabb átolvasni, megismerkedni vele. Fontos tanács az is, hogy lehetőleg kerüljük a munkahelyünkkel, vagy munkatársainkkal kapcsolatos véleménynyilvánítást a közösségi oldalon. Ellenőrizzük rendszeresen a a profilunkat és az adatvédelmi beállításainkat és gondolja át azt is, hogy az online megjelenésünk milyen hatással lehet szakmai hírnevünkre, vagy jövőbeli karrierlehetőségeinkre. Fontoljuk meg azt is, hogy milyen baráti felkéréseket fogadunk el és legfőképpen legyünk óvatosak azzal kapcsolatban, hogy mit “lájkolunk”. Ha ezek negatív hatással vannak a munkáltatónk hírnevére, akkor a munkáltató jogosult lehet intézkedni. Ha pedig van hozzá önuralmunk, akkor kerüljük a túlzott, magáncélú közösségi médiahasználatot a munkahelyünkön.
Valóban hatással lehet a karrierünkre?
Tagadhatatlan, hogy a közösségi média ma már mindent átsző és nem lehet figyelmen kívül hagyni, mert régen elmúlt az a korszak, amikor a munkahelyeken nem lehetett hozzáférni a közösségi médiához. Az okostelefonok, a különböző okoseszközök és annak a vállalati kultúrának az elterjedése, amelynek keretében az alkalmazottak a privát eszközeiken dolgoznak mindent megváltoztattak. A vállalatok mostanra elkezdték újragondolni a közösségi médiára vonatkozó elképzeléseiket.
A Facebook, a Twitter, a LinkedIn és más közösségi médiaplatformok segítségével a munkavállalók növelhetik láthatóságukat a közösségben, több ügyfelet érhetnek el, és naprakészek maradhatnak. A közösségi médiába tett bejegyzések és a “kedvelések” örökké online maradhatnak, ilyenkor az alkalmazottaknak tekintettel kell lenniük a vállalat hírnevére is. Azonban nem csak a vállalati fiókra kell figyelni. Az alkalmazottaknak számolniuk kell azzal, hogy az ügyfelek és a jövőbeli munkáltatók is elolvassák a személyes fiókjukon található információkat.
Szerző: K.T.