MLM, multi level marketing, pszichológia, piramisjáték
MLM, multi level marketing, pszichológia, piramisjáték

MLM, mítosz vagy jól működő rendszer?

blank
blank

Az ember pénzért dolgozik. Sajnos azonban a több munka nem feltétlenül jelenti a több bevételt is. Vannak, akik szerencsések, mások pedig jó döntéseket hoztak és találtak egy olyan területet, amelyben kicsi energiabefektetéssel kereshetnek pénzt.

Szinte biztosan mindenkinek van olyan ismerőse, aki benne van valamilyen MLM-rendszerben. Konkrét márka leírása helyett úgy vázolnám fel, hogy javarészt, egészséget, szépséget és a háztartási munkákat segítő termékek forgalmazását végzik, és a különböző platformokon hirdetik termékeiket. Az MLM (Multi-Level Marketing) lényegében egy értékesítési és üzleti modell, amelyben a résztvevők nemcsak a saját maguk által értékesített termékek után kapnak jutalékot, hanem az általuk beszervezettek új tagok által is. Sok múlik azon, hány új tagot tud bevonni maga alá.

Márkanév nélkül is azonnal beugorhat, hogy miről van szó és az internet hatalmas lehetőséget ad annak, hogy ez az üzleti forma működhessen. Sőt, a képzések, a beszélgetések, a rendelés összeírása, leadása is internet segítségével zajlik, de nagy szerepe van a személyes összejöveteleknek, termékbemutatóknak is.

Miért babonáz meg sokakat az MLM?

Az állások között kutakodva nagyon sok hangzatos, az idő saját beosztásával kecsegtető, otthonról, egy laptop társaságában végezhető munkát kínáló hirdetéssel találhatjuk magunkat szemben. A már így is túl szép, hogy igaz legyen állásajánlat azzal is kecsegtet, hogy kitartással, szorgalommal az eleinte csak kiegészítő keresetből hamarosan főállás is válhat. Márpedig az MLM-alapú állással ezt hirdetik.

Az MLM hallatán főleg nőkre gondolunk, pedig férfiak ugyanúgy szép aránnyal taggá válnak. A csábító munkalehetőség főleg tanulóknak, otthon maradt anyukáknak tűnhet csábítónak, hiszen a rugalmas munkaidő esetükben nagyon fontos és persze kire ne lenne hatással az anyagi függetlenséggel kecsegtető munka?

Tény, hogy csapattá formálódhat egy MLM-es szűkebb és tágabb közösség, akik egymást segítik, megtanítják az üzleti modellt, annak kommunikációját és akár még tényleges barátságok is szövődhetnek. Ám érdemes utána nézni, mi a feltétele annak, hogy valaki elinduljon az úton. Több cég ugyanis a kezdő csomag megvételével írja jóvá a tagságot, ami persze pénzbe kerül. Jó esetben azonnal értékesíteni lehet a termékeket és már gyűlnek is a pontok, szintet léphet.

Van, akinek nem válik be ez az üzleti modell és nem tudja visszatermelni az ebbe invesztált összeget. Érdemes tudni, hogy a pénz nem csak a termékek értékesítéséből származik, hanem a  beszervezett tagokból is. A szűkebb, majd később a tágabb ismeretségi körből szokták első körben a belépőket toborozni, később pedig akár ismeretleneket is megszólítanak. Általában érvényes az, hogy ennek a kommunikációs módszerét átadják azok, akik már egy komolyabb szintet elértek. Tehát nem hagyják az embert magára. Számos oktató tananyag is rendelkezésre áll és akár saját mentor is a segítségünkre lehet. Vagyis az önfejlesztés lehetőségét is megtestesítheti az MLM.

Ugyanígy érdemes minél jobban megismerni az adott cég termékeit, hogy kérdés esetén könnyedén és gördülékenyen menjen az ismeretátadás. Általában ebben is segítenek. Nem árt hinni a termékekben és akár a saját életünkben is alkalmazni azért, hogy hitelessé válhassunk.

Több MLM-alapú közösségről elmondható, hogy összetartó csapatot alkotnak és ebben segíti őket a különböző személyes és online alkalmak. A cégek gyakran erős közösségi érzést alakítanak ki. A rendszerben résztvevők gyakran járnak rendezvényekre, tréningekre, motivációs eseményekre, ahol támogató és lelkesítő közegben találhatják magukat. Ez az összetartozás érzése sokak számára vonzó lehet. Az online vagy személyes találkozások során gyakran szólaltatnak meg olyanokat, akik sikeresek lettek a rendszeren belül és ez is motivációs erőként szolgálhat az új tagoknak és azoknak is, akik még nem tartanak ott.

Egy ponton túl akár teljes munkaidős állás jövedelme folyhat be a családi kasszába passzív jövedelemként.

Mi lehet a buktató?

Habár tényleg van olyan, aki MLM-ből megél, az nem mindenki számára biztosított. Aki nem tud bizonyos összeget rászánni arra, hogy egy ilyen üzlet beinduljon, fél a kommunikációtól és az esetleges visszautasítástól, nem akar mások „nyakára járni”, annak nem is érdemes ezen a területen gondolkodnia.

Ha mégis belevág valaki, de azonnali eredményt és sikert remél, szinte biztos, hogy csalódni fog. MLM-üzletben sem adják ingyen a sikert. A kitartás ezen a területen is szükséges. Türelem és kitartás kell ahhoz is, hogy önmagát tudja fejleszteni az ember azért, hogy ebben a rendszerben érvényesülni tudjon.

Az MLM-rendszerek legálisak, de a felépítésük hasonlít az illegális piramisjátékokhoz. Vagyis aki alul van, az egyáltalán nem jár jól, míg a felsőbb szinteken lévők igen.

Mindenki maga döntse el, hogy mindez vonzó vagy sem. Egy biztos, van, akinek nagyon is működik, másoknak viszont nem.

Mit mond a kutatás?

FitzPatrick tanulmánya mélyrehatóan vizsgálja az MLM-rendszerek gazdasági és társadalmi hatásait. A kutatása az alábbi megállapításokat tartalmazza:

1. Pénzügyi Kockázatok:

FitzPatrick kimutatja, hogy az MLM-rendszerekben részt vevő tagok túlnyomó többsége pénzt veszít. Az adatok alapján az MLM-rendszerek résztvevőinek csupán kis százaléka képes profitot elérni, miközben a legtöbben jelentős anyagi veszteségeket szenvednek el. A tanulmány arra is rámutat, hogy az MLM-rendszerekben a jövedelmek nagy része a csúcson lévő tagokhoz áramlik, míg az alsóbb szinteken lévők jövedelme minimális vagy negatív.

2. Társadalmi Hatások:

Az MLM-rendszerek nemcsak pénzügyi, hanem társadalmi szempontból is jelentős hatásokkal bírnak. FitzPatrick tanulmánya szerint az MLM-rendszerek gyakran negatívan befolyásolják a résztvevők családi és baráti kapcsolatait. A rendszer résztvevőit arra ösztönzik, hogy saját hálózatukat építsék ki, ami gyakran konfliktusokhoz vezethet a személyes kapcsolatokban. A kutatás megállapítja, hogy sok résztvevő elszigetelődik korábbi kapcsolataitól a rendszerben való részvétel miatt.

3. Fenntarthatósági Kérdések:

FitzPatrick tanulmánya szerint az MLM-rendszerek hosszú távon fenntarthatatlanok. Az új tagok toborzása idővel nehezebbé válik, ami a rendszer összeomlásához vezethet. A tanulmány elemzi a piramisjátékokkal való hasonlóságokat is, és rámutat, hogy a folyamatos növekedés fenntarthatatlan, ami végül a rendszer összeomlásához vezethet.

Rónai Márta