A munkahelyünk nem cirkusz vagy vidámpark, ahol az a lényeg, hogy a közönség jól érezze magát és szórakozzon. A munkahelynek nem is az egyéni játszmákról kellene szólnia, de mindenki ismer olyan személyt, aki nagyon elemében érzi magát a kollégái között. Az a figura, akit mindenki kedvel, népszerűsége nem csak múló állapot. Egyszerűen olyan megnyerő, hogy mindenki szeret vele dolgozni vagy egyszerűen csak beszélgetni. Ő az, akinek a bőrébe sokan belebújnának, hogy fürdőzhessenek ebben az elismerésben, figyelemben, kedvességben. Hogy csinálja? Mitől jobb ő, mint bárki más?
Mi a népszerűség titka?
A modora megnyerő, pozitív kisugárzása első ránézésre is jó hatással van mindenkire, de ha még beszélgetnek is vele, akkor kiderül, hogy lényéből fakad a barátságosság. Nem erőltetetten küzd azért, hogy rá figyeljenek. Ő az, aki nemcsak a munkahelyén népszerű, hanem bárhol azzá tud válni. A kulcs abban rejlik, hogy tényleg ilyen. A népszerű személy magára vonzza a tekintetet és a figyelmet, mert olyan kisugárzással bír. Emellett olyan kommunikációt folytat, ami nem pusztán a saját szónoklatainak és gondolatainak hangoztatásából áll, hanem érdeklődéssel fordul a munkatársai felé, kíváncsian meghallgat másokat is. Mindezt szívesen teszi és nem nyűg számára, ha a munkatársaival kell beszélgetni. Sőt érdeklődik is irántuk.
Nem rest se tudását, se idejét megosztani másokkal, így, ha egy kollégája segítségre szorul, akkor rá szinte mindig lehet számítani. Emellett egyáltalán nem hanyagolja el a saját feladatait sem, vagyis a munkavégzésében is precíz és megbízható. A népszerűsége tehát nemcsak a munkatársakig terjedhet, hanem a vezető is megtapasztalhatja munkabírását, segítőkészségét.
A népszerű kolléga nemcsak a közvetlen környezetére lehet hatással, hanem máshol is. Az ügyfelekkel, a ritkábban látott részleg munkatársaival is úgy beszél, mintha régóta ismernék egymást. Ez lehet tényleg így van, de általában rövid idő alatt tudnak „terjeszkedni”.
A felkapott személy őszinte és nem manipulál, ezért a népszerűségét tartósan meg tudja őrizni. Megbízható minden téren. A népszerűség számára nem egy elnyert pozíció, hanem alapvetően hozzátartozik személyiségéhez, mint ahogy az udvariasság, az illedelmesség. Ennek megfelelően bánik másokkal. Ez nem egy imázs, amit azért vesz fel, hogy magát jobbnak mutassa.
Hogyan legyél népszerű?
Felejtsd el az agresszivitást. Népszerűvé válni sokkal nehezebb annak, aki gyermekkorában éppen a másik oldalt tapasztalta meg. Aki ugyanis elnyomott vagy szürke egérke volt, az felnőtt éltében, kapcsolataiban, munkateljesítményében, sőt testi és lelki egészségében is megérezheti mindazt. Aki megtapasztalja az elutasítást, a kirekesztettséget, annak teste folyamatosan a lehetséges kockázatokra készül fel és ez az életmódra is hatással van. Ám a népszerűség bizonyos aspektusai tanulhatók és mindez a DNS-ünk kifejeződését is megváltoztathatja. Ezt vallja professzor Mitch Prinstein, az Észak-Karolinai Egyetem klinikai pszichológia professzora.
A népszerűség már a gyermekek számára is fontos. Fontosabb, mint a barátok, mert a népszerűség presztízs. Az erőszakból fakadó uralkodói stílus inkább a behódolást adja, mintsem a népszerűséget.
Ha szeretnél népszerű lenni a kollégáid és a vezetőid körében is, akkor legyél
- jó hallgató,
- kíváncsi,
- érdeklődő mások iránt,
- empatikus,
- nyitott
- udvarias,
- segítőkész,
- megbízható,
- kedves,
- de mindenképp legyél önmagad és ne erőltetve tedd a fentieket.
Rónai Márta