5000 helyett csak 127 – nem jelentkeznek a külföldi kamionsofőrök

H I R D E T É S

Nagyon kevés sofőr jelentkezett nagy-britanniai munkavégzésre, de ez a fuvarozói szakma véleményével ellentétben nem a Brexitnek, hanem az egész világra jellemző kamionsofőr-hiánynak a következménye – állítja a brit miniszterelnök.

Nagy-Britanniában a kamionsofőrök hiánya miatt súlyos fennakadások támadtak elsősorban az üzemanyagellátásban, de problémák vannak a boltok élelmiszerkínálatában is. A múlt hónap végén országszerte pánikszerű vásárlási roham kezdődött a brit benzinkutaknál, miután több forgalmazó bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a sofőrhiány miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal. A felvásárlás az egész országban üzemanyaghiányt okozott, amely csak e hét elején kezdett enyhülni.

A brit kormány a kialakult válsághelyzet megoldására engedélyezte, hogy a fuvarozócégek gyorsított munkavállalási engedélyezési feltételekkel toborozzanak külföldi – elsősorban európai uniós – kamionsofőröket. A program keretében azonnali hatállyal 300, október végéig további 4700 külföldi kamionsofőr vállalhat munkát Nagy-Britanniában, március 31-ig szóló engedéllyel.

Boris Johnson a BBC televízió keddi hírműsorában azonban elmondta, hogy a fuvarozóvállalatok bejelentései szerint eddig mindössze 127 külföldi sofőr jelentkezett üzemanyag- és élelmiszerszállítási munkavégzésre. A kormányfő szerint ez is azt mutatja, hogy kamionsofőrökből az egész világon hiány van. Arra a riporteri felvetésre, hogy a szakmai szervezetek szerint a sofőrhiány elsődleges oka a Brexit, Johnson kijelentette: Kínában és Amerikában is hiány van teherautósofőrökből, “márpedig legjobb tudomásom szerint Kína és Amerika nem tagja az Európai Uniónak“.

A brit miniszterelnök ugyanakkor megismételte azt a véleményét, hogy nem lehet visszatérni alacsony bérezésre és alacsony szakképesítésre épülő “régi, bukott modellhez”. E modell keretében “igencsak mostoha munkakörülmények között is nagyon keményen dolgozó, bátor, nagyszerű emberek” érkeztek külföldről, ám ez vezetett ahhoz, hogy elmaradtak a szükséges fejlesztési beruházások a nagy-britanniai közúti fuvarozásban, és a munkavállalók emiatt például “a bokorban kénytelenek könnyíteni magukon” – mondta Johnson ainterjúban.

Johnson néhány napon belül másodszor fejtette ki ezt a véleményét. A kormányzó brit Konzervatív Párt Manchesterben zajló éves kongresszusának kezdete előtt, a BBC televízió vasárnapi politikai magazinműsorában úgy fogalmazott: a brit közúti fuvarozóvállalatok évtizedekig nem fejlesztették a kamionos pihenőhelyeket, nem javították a munkakörülményeket és nem emelték a béreket, ehelyett jórészt a kelet-európai EU-tagországokból érkező, “nagyon keményen dolgozó” munkavállalókra hagyatkoztak, akik ilyen feltételekkel is hajlandók voltak elvégezni ezt a munkát. Boris Johnson szerint ez az oka annak, hogy a kamionsofőri foglalkozás ezekkel bérekkel és ilyen munkakörülmények közepette jelenleg nem vonzó.

Fotó: Envato

Forrás: MTI

#munkaerohiany #uzemanyagellatas #munkavallalas #nagy-britannia

H I R D E T É S