A távmunka jól hatott az innovációra. A járvány hatására elterjedt otthoni munkavégzés nemhogy nem akadályozta, egyenesen fellendítette a kreatív folyamatokat – derült ki egy kutatásból.
Az MIT Sloan Management Review -ban közzétett tanulmányok szerint a távmunka kifejezetten jól hatott az innovációra.
“Feltételezhetnénk, hogy a munkamódszerünkben bekövetkezett jelentős változások nagy mértékben befolyásolják az üzleti kreativitást, hiszen jelentősen lecsökkentek a spontán, személyes kapcsolatok, és sok interakió elveszett” – írja Leigh Thompson, a Northwestern University professzora. „Az elmúlt évtized kutatásai alapján elmondható, hogy a távmunkára való áttérés valóban képes fejleszteni a csoport kreativitásán annak ellenére, hogy csökkent a személyes kommunikáció.”
A távmunka miatti helyváltoztatások utat nyitottak a tágabb interakciók, az információmegosztás és innováció felé. Nem szabad elfelejteni, hogy a tudásmegosztás és az együttműködés már a Covid előtt is komoly problémát okozott. – emlékeztetnek a szakértők.
Egy korábban, 200 vezető körében végzett kutatás során a válaszadók mindössze 41% -a volt biztos abban, hogy a vállalkozásuk ismeretanyaga a legfrissebb szakmai információkon és forrásokon alapul. Mindössze 12% nyilatkozott úgy, hogy teljesen magabiztos ebben a tekintetben. A válaszadók többsége szerint a munkavállalók hozzáférnek a szükséges szakmai információkhoz, ezért az ilyen jellegű támogatás csekély.
„Ha valami, akkor a korlátok fokozzák a kreatív gondolkodást” – mutat rá Thompson. „A korlátok közötti munkavégzés arra késztet bennünket, hogy újszerűen oldjuk meg a problémákat. A virtuális értekezletek kevesebb mozgásteret hagynak a kommunikációnak és együttműködésnek, mint a személyes találkozások. Például egy gombnyomással szabályozható a csoportméret, az időkorlát; egyszerre csak egy ember tud érthetően beszélni; elenyésző a nonverbális eszközök használata és jelentése; az „ülésrendet” a platform határozza meg, nem pedig az egyének; a láthatóságot pedig a résztvevők képernyőjének mérete definiálja.”- emeli ki a kutató.
Laker példaként hozza azokat a kutatásban részt vett, sikeres vállalatokat, amelyek éltek a pillanat kínálta lehetőséggel, és jól elboldogultak a válságban. Ezek kilencvennyolc százaléka „platform-alapú üzleti modellt működtet, amelyben a felhasználók vásárlóként és eladóként, olvasóként és íróként, fogyasztóként és alkotóként is működhetnek. Ezek a vállalatok az „a munkavállaló és ügyfél egy és ugyanaz” filozófiáját hirdetik.
Hogyan lehet támogatni távmunkában az innovációt?
A virtuális értekezletek növelik az egyének hangját. Tanulmány igazolják, hogy minél nagyobb egy csoport, annál kisebb az „egy főre jutó” kreativitás. A személyes találkozókon az emberek hajlamosak egyidejűleg beszélni, a virtuális tér ezt szinte lehetetlenné teszi. Így a kevésbé hangos résztvevők könnyebben hallathatják hangjukat, mint a fizikai térben, ahol gyakran „szinte megfulladnak”.
A rend fenntartása fontos. Laker és munkatársai szerint az újító vezetők 84 százaléka fenn tudta tartani a napi élet ritmusát, mert a bejáratott ütemterv alapján rendszeresen találkoztak kollégáikkal a virtuális térben is.
Meghagyni a dolgozóknak a saját ügyfélkapcsolataikat. A kiváló ügyfélélmény biztosításához nem fontos, hogy hol végezzük a munkánkat. Laker csapata szerint a sikeres vállalatok ötvözik a munkavállaló és az ügyfél tapasztalatait. “Ha a munkavállalókra bízzuk az ügyfélkapcsolatokat, azzal növeljük az innovatív ötletek gyakoriságát. A megkérdezettek 91%-a nagyra értékeli azt, hogy meghagyták a láthatóságukat, ami hozzájárul a motivációjuk és a termelékenységük fokozásához, végül pedig innovációhoz vezet.”
Az interakciók elősegítése. „Egy új kolléga jelenléte ösztönözheti a csoport kreativitását, és ötleteket generálhat” – mondja Thompson. „Egy tipikus személyes találkozás során az emberek a barátaik és kollégáik mellett szeretnek ülni, egymással társalognak, a konformitás hatására pedig szűkül a kreatív fókusz. Egy virtuális értekezleten viszont nem választhatunk helyet magunknak, a mellékesen folytatott csevegések sem terelik el a figyelmünket, tekintettel az osztott képernyőre és annak a kockázatára, hogy véletlenül másokhoz is kikerül a privát témánk. Mindezek pedig segítik azt, hogy a virtuális térben olyanokkal is kapcsolatba lépjenek az emberek, akiket nem ismernek, ez pedig növeli a kreativitást.”
Fotó: Envato
#karrier #tavmunka #jarvany #hr #innovacio #kommunikacio