Egy kutatás szerint – koronavírus-járvány ide vagy oda – a karrierváltás ma is népszerű. A munkavállalók 35%-a fontolgat munkahelyváltást a következő 12 hónapban. Ez a trend nem változott, ugyanakkor a pandémia miatt a megnőtt az otthoni munka és az online tér fontossága. Emiatt pedig könnyen előfordulhat, hogy a friss munkavállalónak online kell beilleszkednie az új munkahelyére és az új csapatába – mindezt otthonról. A beilleszkedés gyakran kihívás a munkahelyeken – nemcsak az új dolgozónak, de érinti a régieket, a vezetőket – szóval mindenkit. Hogy működhet ez jól mindez virtuálisan? És mennyire működik jól a hagyományos keretek között?
Nem mindegy, hogy az új munkahelyen csak körbevisznek bennünket és bemutatnak a jövendő munkatársainknak, vagy kapunk időt és segítséget a sikeres beilleszkedésre is.
Az új dolgozók későbbi teljesítménye jelentős mértékben függ a beilleszkedés minőségétől és időtartamától. Vizsgálatok szerint az új munkatársak 30 százaléka még a próbaidő letelte előtt távozik sok cégtől, ráadásul ezek 70-80 százaléka már az első napon erre az elhatározásra jut.
„Az első napon szerzett benyomás sokáig rányomja a bélyegét a munkahelyi közérzetünkre. A munkáltató részéről itt egy jól előkészített folyamatról kell beszélni a beillesztés kapcsán. Fontos, hogy legyen a listánk arról, hogy hogyan tudjuk felkészíteni a szervezetet arra, hogy az új ember jól érezze magát a közösségben.” – mondta a Pécs Tv Munka világa című műsorában Fenyvesi Eszter, a Jobcapital HR tanácsadója. „A méltó fogadtatás, a technikai eszközök biztosítása, a munkatársak bevonása mind fontos az onboarding folyamatában. A formaságok után, a három hónapos próbaidő alatt kap majd az új munkatárs válaszokat a részletkérdésekre, és ez területenként speciális folyamat lehet, de a bevezetés standardizálható.” – mondta szakember.
Új dolgozóként végtelen a kérdés – nem ismerjük a vállalat szervezeti felépítését, a cégkultúrát, a formális és informális kapcsolatokat. A szervezeti szocializáció, azaz az új munkatárs szociális beilleszkedésének segítése, valamint a munkához, munkakörhöz való szoktatás a HR-szakma és a cégvezetés egyik fókusza és kihívása.
„A HR támogat, de a cégvezetés jólfelfogott érdeke, hogy az új dolgozót felkészülten fogadja. A felvételi folyamat alatt eldőltek a szakmai kérdések, de a személyi kérdések ezután következnek. Találkoztam olyannal, hogy szakmailag tökéletes volt a választás, de a csapatba nem tudott beilleszkedni az illető, ez pedig sajnos kidobott idő és pénz mindkét oldalnak. Már a kiválasztási folyamatban sok minden eldől. – mondta Fenyvesi Eszter.
A dolgozó érdeke, hogy olyan munkakörbe kerüljön, amelyben fittnek érzi magát és látja a fejlődési lehetőséget, a munkahely érdeke pedig az, hogy az adott ember a leghasznosabb módon működjön, elköteleződjön és jó teljesítményt nyújtson. Ahhoz, hogy az igényekben közös nevező legyen, a munkavállalóra is felelősség hárul. „A belépés előtt érdemes érdeklődni a szocializációs programokról, lehetőségekről, szokásokról, szervezeti kultúráról.” – hívta fel a figyelmet a tanácsadó.
Ez az időszak az új munkahelyen soha nem volt könnyű. A pandémia miatt általánossá vált otthoni munkavégzés miatt a toborzás és kiválasztás is az online térbe vonult, új kihívásokkal elé állítva a szakembereket. Ez persze a munkavállalóknak is egy rendkívüli helyzet. Bár sok előnnyel jár a távmunka, felmerül a kérdés, hogy a személyes kapcsolatok hiánya hogyan kezelhető a virtuális térben.
„A munkavállaló felelőssége is, hogy ez a folyamat jól sikerüljön. Legyen proaktív, kezdeményező, ott kell lenni mindenhol, begyűjteni az információkat, ismerkedni kell, ápolni a kapcsolatokat. Vérmérséklettől függően aktívnak és motiváltnak kell lenni.” – hangsúlyozta a szakember.
Tippek egy HR-estől az online beilleszkedésre: Légy proaktív! Találj egy buddy-t! Építs kapcsolatokat! Találd meg a megfelelő kommunikációs csatornát!
Fotó: Envato
#hr #onboarding #tavmunka #homeoffice #beilleszkedes #munka