A teljes Unió ipara függetlenedhet a külföldről beszerzett lítiumtól

H I R D E T É S

Teljesen függetlenítheti a német autóipart az import lítiumtól az a Felső-Rajna-völgy alatt felfedezett lelőhely, ami kutatók szerint olyan nagy, hogy akár az egész EU iparának elhozhatja a függetlenséget a most még leginkább Kína és Ausztrália által kontrollált globális lítiumpiactól – írja a Totalcar

Geológusok becslése szerint a Felső-Rajna-völgy környékén egy 300 kilométer hosszú és akár 40 kilométer széles terület alatt található óriási mennyiségű lítium. Több ezer méteres mélységben, és hogy mennyiségileg nagyjából mennyiről lehet szó azt jól érzékelteti a német sajtóban hangoztatott érték, miszerint akár 400 millió villanyautóhoz elég lítiumot lehetne innen kitermelni –ami lehetővé tenné, hogy Németország ipari mennyiségben termeljen ki jó minőségű lítiumot. 

Egy német-ausztrál vegyesvállalat már be is jelentkezett a termelésre. Mint mondják, a lehető legkörnyezetkímélőbb módon oldanák meg a kitermelést. Rögtön öt geotermikus erőműépítésével kezdenék, ezeken keresztül működne maga a kitermelés: a mélyből felhozott lítiumban gazdag forró vízzel meghajtanák a generátorokat, így egyrészt áramot termelnének velük, majd ebből a vízből kémiai módszerekkel leválasztanák a lítiumot és a visszamaradt vizet visszapumpálnák a mélybe. Ehhez 1,7 milliárd eurós beruházással számolnak, és terveik szerint 2025-ben már évi 40 ezer tonna lítium-hidroxidot hoznának a fel. Ezek még a villanyautógyártás meredeken növekvő igénye mellett is óriási értékek, tekintve, hogy Németország tavaly összesen 5300 tonnát importált. 

Egyelőre rengeteg a kérdés a Rajna-völgy lítiumtartalékával kapcsolatban – azt sem tudni, hogyan reagál majd a terület lakossága a hírre. A világ nagy lítiumbányái mind lakatlan vidékeken működnek, itt viszont egy sűrűn lakott vidéken kéne megoldani a kitermelést egy erős civil öntudattal bíró országban, ahol ezzel szemben óriási lobbiereje és állami beágyazottsága van az autóiparnak. A kutakon keresztül végzett kitermelés ugyan nem jár nagy felszíni pusztítással, mégis okozhat változásokat a felszín közelében, így például lehet következménye épületek süllyedése, vagy a talajvíz szintjének változása. 

#ipar #autogyartas #fenntarthatosag

H I R D E T É S