A válság idején nem feltétlenül rajtunk múlik, hogy megmarad-e az állásunk vagy sem. Kérdés, tehetünk-e bármit azért, hogy lehetőség szerint megtartsuk a munkahelyünket. Ugyanígy az is kérdés, mit tehet a munkáltató, ha elmenni készül a legjobb embere? Hogy tartsa meg?!
Számos munkaerőpiaci felmérés arra a következtetésre jutott az elmúlt időszakban, hogy a munkahelyek biztonsága, a kiszámíthatóság, stabilitás értéke feleerősödött a pandémia alatt. A Randstad Workmonitor felmérése szerint például a magyar dolgozók is komoly áldozatokat hajlandóak vállalni a munkahelyük megtartása érdekében.
HR- esek szerint annak ellenére, hogy több szektorban nagy leépítés volt a járvány miatt, alapvető változások nem történtek a hazai munkaerő-piaci struktúrában. Több olyan szektor van, ahol hiány van jó szakemberekből. HR-szakértők szerint hosszabb távon érdemes megtartani a dolgozókat. Ezt pedig nemcsak a munkáltatóknak, hanem a munkavállalóknak is érdemes fejben tartani.
„Az igazán jó szakemberek minden vállalatnál a legértékesebb erőforrások, őket kell felkutatni, illetve meg kell határozni, kik az igazán tehetséges dolgozók, a kulcsemberek a cég életében. Rájuk kell fókuszálni, mert mindenkit sajnos nem lehet megtartani.” – mondta Horváth-Bükkösdi Fanni, a Jobcapital Executive Search tanácsadója a Munka világa című műsorban. „Fontos egy stratégia, melyben látható, kik azok a munkatársak, akiket hosszú távú szeretnének a cég felé elkötelezetté tenni.”
A szakember szerint az ambiciózus, fejlődésorientált, rugalmas, a változásokhoz alkalmazkodni tudó, pozitív attitűdű, elkötelezett, lelkes dolgozókra érdemes külön figyelmet fordítaniuk a vezetőknek, fontos róluk gondoskodni, a motivációs faktoraikat időről időre feltérképezni és személyre szabottan motiválni őket.
„Van pár általános eszköz, ami működőképes az ambiciózus embereknél – ilyen a kihívást jelentő, értelmes feladatok biztosítása, a célok tisztázása, az önállóság meghagyása, a vezető bizalma a munkatárs tudásában és a munka elismerése.” – hangzott el a műsorban. „Érdekes, hogy a vezetők többsége azt hiszi, a pénz a legfontosabb motiváló eszköz, a tapasztalatok azonban azt mutatják, a megbecsültség, a visszajelzés és a törődés sokkal nagyobb súllyal bír.” – mondta Horváth-Bükkösdi Fanni.
Az elköteleződési folyamat elindításának első lépése a megfelelő onboarding
Sok helyen az első három hónapra felállítanak egy strukturált beillesztési folyamatot, ami már jó megalapozása lehet egy jó együttműködésnek. „Kutatások szerint az új munkatársak 60 százaléka az első hat hónapban eldönti, hogy szándékában áll-e hosszú távon az adott cégnél maradni. És ha ebből az első három hónap egy jól megtervezett onboardinggal zajlik, akkor meredeken megemelkedik annak az esélye, hogy elköteleződjön a cég mellett.” – emelte ki a szakember, hangsúlyozva a kiválasztás fontosságát. A fejvadászok célja megtalálni azt a szakembert, akinek nemcsak a képességei, de a személyisége, értékrendje is jól illeszkedik a szervezeti kultúrába és a vezető elvárásaihoz.
Vajon, rendelkeznek-e ilyen jellegű, megfelelő felkészültséggel és érzékenységgel a cégvezetők ma Magyarországon? Tudják-e, hogy tartsák meg a legjobb emberüket, ha az elmenni készül? És hol tart a tudatosságban és az önbecsülésben a magyar munkavállaló? Neki van-e eszköztára arra, hogy megtartsa a munkahelyét?
#megtartas #hr #onboarding #elkotelezodes #kivalasztas #toborzas