blank

Amikor az otthonod az előadóterem

blank
blank

Jelen pillanatban úgy néz ki, hogy a koronavírus-járvány miatt még sokáig rákényszerülünk az online kapcsolattartásra, de az is előfordulhat, hogy ha újra megnyílik a személyes találkozás lehetősége, továbbra is helye lesz az életünkben az interneten közvetített előadásoknak, megbeszéléseknek. Hogy ezek (szinte) egyenértékűek legyenek a valós térben zajló kommunikációval, érdemes figyelni néhány körülményre.

Bár néhány online tartott előadás alatt az ember belerázódik az új helyzetbe, azért valljuk be, mégsem könnyű egy kamerának beszélni, főként, ha nem látjuk a számítógép képernyőjén a minket hallgatók arcát. Márpedig nem mindenki szereti bekapcsolni a kameráját, vagy az is előfordulhat, hogy olyan sokan figyelnek minket, hogy nem is láthatjuk a közönségünk összes tagját. Ha hosszabb (25-30 perces) előadást tartunk és megszoktuk a velünk szemben csillogó szemeket, akár meg is kérhetünk valakit, hogy az offline térben legyen a hallgatóságunk. Érdemes azzal kalkulálnunk, hogy míg a valóságban egy előadáson az aktív figyelem egy perc időtartam körül mozog, addig ez az online térben 20-25 másodpercre csökken. A technika és az előadói közeg akár teljes mértékben el is viheti az előadást, a figyelmet, ezért mindenképpen érdemes jól felkészülni, beállítani és gyakorolni.

Érdemes a stresszfaktorokat minimalizálni –  kezdjük magunkkal

Amikor otthonról tartunk előadást a közönségünknek, akkor a magánéleti terünkbe engedjük be a kívülállókat. Válasszunk olyan sarkot, szobát háttérnek, amely semleges, de rendezett, és nem tereli el a hallgatóság figyelmét. Jó, ha a kamera, amelybe beszélünk, szemmagasságban van velünk, így azt az üzenetet közvetíti, hogy egy szinten vagyunk a hallgatóságunkkal. Amennyiben technikailag megoldható, ne viseljünk headset-et, ezzel is erősítve a természetes körülményeket. Jó, ha állunk előadás közben, sokkal szabadabban mozgunk, mintha ülnénk, és így a gesztikulálásunknak is nagyobb szerep jut. Az öltözékünk legyen teljes, azaz ne csak addig öltsünk a helyzethez igazodó ruhát, amíg a kamera mutatja, hanem a szoknyánk/nadrágunk és a cipőnk is illeszkedjen az alkalomhoz. Az agyunk ugyanis rögzíti ezt a tényt, és ez is hozzásegít bennünket a figyelem koncentrációjához. A szereplés egyébként is egy mentális stressz az agynak, még ha nem is vagyunk lámpalázasak, és ha bekapcsol a kamera, azaz, ha adásban vagyunk, az egészen biztosan némi adrenalinszint-emelkedést okoz. Éppen ezért érdemes kiiktatni, vagy legalább is törekedni a stresszfaktorok csökkentésére.

A megbízható technika is a felkészültség részévé vált

Az otthonról tartott előadás (pláne, ha mi vagyunk az adminok) bizonyos technikai felkészültséget, magabiztosságot igényel. Elengedhetetlen a kiváló internetkapcsolat és jó, ha van külön mikrofonunk, és (a laptopénál) jobb felbontású (HD minőségű) kameránk. Az online térben a legfontosabb kapcsolatteremtési csatorna a hang, ha elmegy a kép, a hang még mindig lehetőséget ad az információk átadására. Ugyanígy sokat ad a megértéshez a kép is, tehát ennek is jó minőségűnek kell lennie. A technikáért mi vagyunk felelősek, ezért jó, ha néhányszor elpróbáljuk a bejelentkezéssel kapcsolatos teendőket, hogy ne élő adásban stresszeljünk ezen (és ne húzzuk feleslegesen az időt vele). (Bár egy szolgáltatói karbantartás is áthúzhatja a számításainkat.) Egyeztessünk a családtagokkal, hogy lehetőleg ne éppen a mi előadásunk alatt töltsék le kedvenc filmjüket, ami esetleg gyengítheti a hálózathoz való kapcsolódás minőségét.

Rendezettség és a rúzs

Állítsuk be az előadásunk helyszínét, amelynél nem mindegy, hogy milyen hátteret lát a közönségünk. Ha lehet, legyen tágas a tér mögöttünk, azaz ne álljunk szorosan egy könyvespolc előtt. Ha már könyvespolc, akkor törekedjünk arra, hogy az legyen rendezett, és lehetőleg ne lehessen elolvasni a könyvcímeket, mert azt fogja vizslatni a hallgatóság. A környezetünk is árulkodik rólunk, az is hozzátesz vagy elvesz az előadáshoz (utóbbinál például nem vet ránk jó fényt, ha rendetlenség, oda nem illő tárgyak vannak a háttérben.) A fény is meghatározó, az a jó, ha a természetes fény szemből érkezik, a mesterséges fényforrás pedig oldalról és átlósan világít meg bennünket. Fontos, hogy jól látható legyen a beszélő ajka, a hallgatóság számára ez is segíti a mondandó könnyebb megértését. Nőknél a rúzs használata kifejezetten támogatja ezt.

Illusztráció mint közvetítő

Érdemes még néhány szót ejteni a szemléltetőeszközökről, az előadás alatt vetített diákról.  Alapvető elvárás velük szemben, hogy legyenek egyszerűek, átláthatók, mert igen nehéz egyszerre figyelni az előadóra és a képre. Alapvetés, hogy a hallgatóság gyorsabban olvas, mint ahogy az előadó beszél, ezért jó, ha össze tudjuk hangolni a beszédet és a képet, azaz a slide csak azt írja ki és akkor, ahol éppen tartunk a közlendőnkben. Összességében jó, ha belátjuk: az online tér egy sajátos, önálló világ, nem ugyanaz, mint a valóság, ezért más eszközökre, technikákra van szükségünk, mint korábban. De ezek ugyanúgy elsajátíthatók, mint az offline térrel kapcsolatban.

Szerző: K.T.

#onlineinterju #homeoffice #HR #virtualiseloadas #kommunikacio