erzelmi-intelligencia, munkavallalo, vezeto, belso kommunikacio
Fotó: Envato

Mi köze az érzelmi intelligenciának a sikerhez?

blank
blank

Írásunkban összefoglaljuk azokat a munkahelyi területeket, ahol az érzelmi intelligenciának nagy szerepe van.

Az érzelmi intelligencia (EQ) alapvetően a saját érzelmeink kifejezését, felismerését és persze a másik fél érzelmeinek megértését és felismerését jelenti. Naivan azt gondolhatnánk, hogy mindennek a munkahelyi közegben egyáltalán nincs jelentősége, de az igazság az, hogy nagyon is van. Sőt! Az érzelmi intelligencia a siker egyik kulcsa, ugyanis a karrierünkben meghatározó szerepe lehet – van – annak, hogy ha megértjük és kezelni tudjuk a saját érzelmeinket, és azok a munkatársainka, ügyfeleinkre gyakorolt hatását. Az EQ-ról azonban tudni kell, hogy teljesen független az IQ-tól, valamint lényeges információ, hogy fejleszthető készségről van szó. 

Van rá igény 

A munkaadók és az alkalmazottak is egyre inkább értékelik és keresik a magas fokú érzelmi intelligenciát. Ez ugyanis egy olyan gondolkodási és cselekvési mód, ami lehetővé teszi, hogy az ember sokkal tudatosabb legyen, továbbá jobban megértse a körülötte lévőket, ami aztán magasabb fokú hatékonysághoz vezet hosszú távon. Fontos azonban kiemelni,

a kifinomult érzelmi intelligencia nem egyenlő a hiperérzékenységgel.

Akiknek fejlett az érzelmi intelligenciájuk, szakmailag profik, de közben képesek arra, hogy megéljék és lereagálják a saját érzéseiket, továbbá figyelembe vegyék a másokét. Bár az üzleti életben sokáig nem szenteltek kellő figyelmet az érzelmi intelligencia kérdésének, az utóbbi időben kiderült:

a folyamatosan továbbfejlesztett EQ szakmai sikerek sokaságát hozhatja magával.

Azok számára, akik folyamatos változásokat szeretnének elérni mind az életben, mind a vállalati szférában az érzelmi intelligenciával kapcsolatos elkötelezett munka kulcsfontosságú szerephez jut. 

A konfliktusok kezelése 

Amikor egy konfliktushelyzetben találjuk magunkat, akkor nagyon fontos tényező az empátia. Ezekben a szituációkban ugyanis csak akkor van lehetőség egy mindenki számára jó megoldást találni, úgymond a win-win-re törekedni, ha megértjük és elemezni tudjuk a másik fél nézőpontját is. Ehhez azonban bele kell képzelnünk magunkat a másik helyzetébe. Na, és ezen a ponton válik jelentőssé a magas fokú EQ, érzelmi intelligencia hiányában erre ugyanis nem leszünk képesek. Egy kutatás szerint például

az empátia az egyik legfontosabb vezetői készség,

az empátiával való vezetés jó az embereknek és a szervezeteknek, hozzájárul a pozitív eredményekhez. 

Jó hatással van a munkahelyi kapcsolatokra 

Talán magyarázni sem kell, hogy a magas EQ-val bíró emberek őszintébbek, egészségesebbek, valamint az emberi kapcsolataik is sokkal nyíltabbak, egyenesebbek. Éppen ezért az érzelmi intelligencia nem csak vezetői, hanem alkalmazotti szinten is nagyon fontos. Azokon a munkahelyeken, ahol előtérbe kerül az érzelmi intelligencia kérdése, ahol hangsúlyt fektetnek annak fejlesztésére, ahol megértik a másik problémáit, vágyait és szükségleteit, ott lehetséges a mélyebb és őszintébb emberi kapcsolatok kialakítása, a munkahelyi környezetben pedig ez az eredményeken is meglátszik majd, a hatékonyság ugyanis bizonyítottan növekszik. Arról pedig már nem is beszélve, hogy a magasabb EQ-val rendelkező kollégák empatikusak, szívesen segítenek másoknak, hosszú távon pedig sikeresebbek is. 

A kommunikáció kérdése 

A cégeken belüli jó és megfelelő kommunikációról már írtunk itt a Karrier Trend oldalán, hangsúlyoztuk annak fontosságát, ám arról nem ejtettünk szót, hogy ehhez bizony nagyon lényeges az érzelmi intelligencia fejlettsége. A magas EQ-val bíró emberek ugyanis sokkal jobban ki tudják fejezni az érzelmeiket és tudják azt is, hogy azok milyen erővel bírnak bizonyos szituációkban, ezek az emberek jellemzően jól kommunikálnak, a jó kommunikáció pedig a stabil munkakörnyezet egyik alappillére. 

Tehát összességében elmondható, hogy a sikeres vezetés egyik elengedhetetlen eleme az érzelmi intelligencia. Ez teszi ugyanis lehetővé, hogy a vezető hasznos visszajelzéseket adjon az alkalmazottak számára, valamint segítségével képes lehet motiválni is a dolgozókat, továbbá feloldani az esetleges konfliktusokat. 

Szerző: G.P.
Fotó: Envato
Forrás: Forbes