Összefogott három nő – egy innovatív, egy gyakorlatias és egy megállíthatatlan -, és sikerre vitt egy ötletet. Megálmodtak, majd megterveztek lépésről lépésre egy applikációt, amely nem kevesebbet tud, mint minden háztartásban segít megállítani az élelmiszerpazarlást, helyettünk tervez bevásárlást és asszisztál a napi menühöz. Lépcsőfokok, ahogy egy karrier és egy vállalkozás elindul…
Férfi és női vállalkozók, egyetemi oktatók egyaránt első helyre sorolták azt a fejlesztést, amelyet három pécsi egyetemista álmodott meg és dolgozott ki a PTE Közgazdasági Karán meghirdetett iExpo-ra. A versenyen 52 magyar és külföldi csapat 180 versenyzője mérettette meg magát. Szolgáltatások és termékek fejlesztése került a szakmai zsűri elé. A cél az volt, hogy a jövő üzletemberei bemutassák, hogyan lehet egy ötletet vállalkozásként felfuttatni. A neves piaci cégek pedig szavazással értékelték a hallgatók fél év alatt összeállított munkáit.
A verseny győztese a FriGo projekt lett. Az applikáció emellett 3 különdíjat is elnyert.
„Az applikációval időt, pénzt és energiát lehet spórolni egy háztartásnak. A konyhalogisztikai programnak az a lényege, hogy egy receptadatbázist hozunk létre, amit kiegészítünk egy bevásárlási listával. Ezek segítségével egy online hűtőt tartunk számon, így mindig tudjuk, hogy mi van otthon a háztartásban, így nem dobódik ki élelmiszer. A fókuszunk az ételpazarlás visszaszorítása volt.”
– mondta Varró Netta, a projekt menedzsere.
Az ötlet megszületéséről Pichler Johanna így mesélt: „Összeállítottunk egy listát azokból a dolgokból, amik a hétköznapokban zavarnak bennünket. A nőknek az egyik ilyen, hogy minden nap kitalálják, mit főzzenek a családnak. Ez volt a kiindulópont. Az applikáció az otthon lévő dolgokból recepteket kínál fel, ezzel segíti a tervezést. A rendszer összetett. Megadhatjuk benne a kalóriaszámot, a speciális igényeinket, majd egy heti tervezőben kiválaszthatjuk a heti menünket.”
„Minden részletet nem árulhatunk még el, mert az ötletkidolgozás fázisában vagyunk. A fejlesztés, illetve a piacradobás még hátravan. Jól kidolgozott projekt és erős sales – ezt a visszajelzést kaptuk a zsűritől. Kidolgoztuk az export lehetőségeket is, illetve a kisvállalkozás menedzsment felépítése volt a másik fókuszunk.” – emelte ki Halász Enikő.
A hallgatók az egyetemi alapképzés előtt mindhárman felsőfokú szakképzésben vettek részt, így volt szakmai gyakorlati tapasztalatuk, kipróbálták magukat – ahogy ők fogalmaztak – a „valós életben” is. Kiemelték ugyanakkor, hogy az egyetemi mentorprogram és vállalkozásfejlesztési tréning is hasznosnak bizonyult, a proaktív diákokat könnyen tudják terelgetni. Aki kezdeményező és ötletgazdag, az megtalálja a mentorát. – fogalmaztak.
Az iExpo a PTE Közgazdaságtudományi Karának fordított állásbörzéje. A szakmai rendezvényen a hallgatók bemutathatják saját projektjeiket, kutatásaikat, üzleti ötleteiket a piaci szereplőknek. A program célja, hogy a hallgatók valós, piaci visszajelzést kapjanak az ötleteik megvalósíthatóságáról, eladhatóságáról, potenciális jövedelemezőségéről. A szakmai megmérettetésen mindezek mellett gyakorolhatják a fiatalok a kapcsolatépítést, a proaktív lehetőségkeresést, és fejleszthetik a kommunikációs készségüket is.
A fordított állásbörze a munkadóknak is jó lehetőség arra, hogy közvetlen hozzáférést kapjanak a Pécsiközgázas hallgatókhoz, a jövőbeli munkatársakat kereső vállalatok megismerjék a hallgatók képességeit, akár megtalálják a jövőbeli gyakornokaikat, munkavállalóikat.
A jövőbe vezető út…
A munka egy egyetemi megmérettetésre készült, a siker után azonban szintet lépett – üzleti vállalkozássá nőtt a gondolat. Mint mondják, a fejlesztés bonyolult lesz, de a fenntartástól nem tartanak. Mindhárman úgy gondolják, jó befektetést alapoztak meg, ami biztosan hosszú távra szól mindhármuk életében. A konyhai logisztika ugyanis csapattá kovácsolta őket. A szerepek pedig maguktól tisztultak le a munka során. Mindenki azt teszi bele, ami leginkább belőle fakad.
„Én a tervezésben és az online marketing részben tudnám segíteni a csapatot, illetve a tartalomfejlesztésbe is bekapcsolódnék. Főállás mellett csinálnám a vállalkozást.” – mondta Varró Netta. „A kreativitás és a realitás talaján mozogva én vagyok az, aki a lelket tartja mindenkiben, kiosztja a feladatot és időkeretet szab, azt hiszem, projektmenedzsmentben jó vagyok. A siker titka szerintem az aprólékos technikai kidolgozás.”
Pichler Johanna született vállalkozónak vallja magát. Az alapképzésre is azért jelentkezett, hogy az üzleti életben fejlessze magát. A FriGo az első nagy lépés az önálló üzlet felé. „Az én részem a projektben a vizuális megjelenítés, illetve az applikáció béta fejlesztésében vagyok aktív. Álmodozó szellem vagyok. A közgáz abban segített, hogy megtanultam tervezni, a gyakorlathoz közel vinni az ötleteimet. Le lettem földelve. Innovatív gondolkodónak tartom magam. Ha találkozom egy problémával, nem esek kétségbe, hanem keresem a legjobb megoldást. Siker titka számomra a közös munka, a problémamegoldás és a kitartás.”
Halász Enikő a csapat ötletgyárosa, de a verseny során egyéb erősségére is fény derült. „Kiderült, hogy erős vagyok a sales-ben, tehát a befektetőkeresés lesz az én feladatom. Erősségem még, hogy krízisben jól tudok helytállni. Szükségem van a csapatra, de ha kigondolok valamit, azt végig csinálom, és van energiám is hozzá. Számomra a siker titka a kapcsolati tőke és a nyitottság. Van már a FriGo-hoz hasonló magyar és külföldi próbálkozás is, de eddig egyik sem tudott megállni a lábán. A mi fejlesztésünk viszont piacra fog kerülni”.
A Jobcapital HR tanácsadó is részt vett a szakmai zsűriben. Ők is azon cégek közé tartoznak, amelyek a FriGo projektre adták le voksukat a versenyen. A társaság a nyerteseknek karriertanácsadást ajánlott fel. A konzultáció során mind a piacismeretet, mind a hálózatbővítést segítik, ezzel támogatva projektet és a tehetséges pályakezdőket.
Szerző: Gombár Gabriella