Míg a korábbi években számos iskolai rendezvény, nyílt nap, szülői értekezlet, pályaválasztási kiállítás, interaktív programok segítették a továbbtanulásban bizonytalan fiatalokat, amelyeken akár testközelből is megismerkedhettek egy-egy szakma tartalmával, a hozzá tartozó követelményekkel, a koronavírus-járvány miatt ezek zöme idén elmarad vagy áttevődik az online térbe. A jelentkezési lapokat azonban hamarosan be kell adni, de hogy melyik iskolát jelölje meg a diák, milyen feltételeknek kell megfelelnie ahhoz, hogy bekerüljön, hová lehet továbbmenni az iskola elvégzése után – rengeteg kérdésre kell megtalálni a választ. Ebben sokat segíthetnek a szülők. Hogy hogyan, azt Purger Valériával, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara (PBKIK) pályaválasztási tanácsadójával vettük sorba.
Mind a szülők, mind a gyerekek leginkább abban bizonytalanok, hogy egy szakma mögött ma mi áll, mit csinál például az automatikai technikus vagy mivel foglalkozik az erősáramú elektrotechnikus. Azzal szinte mindenki tisztában van, hogy mi az orvos feladata, azzal azonban már nem, hogy ha valaki ezt a pályát választja, akkor egy erős természettudományos orientációjú gimnáziumot kell megjelölnie, utána emelt szintű érettségit tennie minimum két tantárgyból, és azt követheti az orvostudományi egyetem.
Tehát érdemes előre látni, hogy magához a végső célhoz miként tud eljutni a fiatal, mit kell megtenni hozzá. Ha valaki mondjuk az informatika iránt érdeklődik, hasznos, ha végigvesszük, hogy milyen területek tartoznak ehhez a szakmacsoporthoz, ezek mit takarnak, mi kell az elsajátításukhoz. Az információk megszerzéséhez sokszor hosszasan kell kutakodni, akár az interneten (de megkérdezhetjük az adott szakmák művelőit is), ez a szülők részéről is komoly munkát igényel. Azért is érdemes alaposan körbejárni egy-egy szakmacsoportot, mert például az építőiparral kapcsolatban elsőre azt mondják a gyerekek, hogy nem mennek oda dolgozni, mert nem lesznek kőművesek. Holott az építőiparban ott van a technikusi szint, a magasépítő technikus, a mélyépítő technikus, a hídépítő és -fenntartó technikus stb. és a felsőoktatásban a mérnöki szint. Azok a lányok, akik gyönyörűen tudnak rajzolni, jól bánnak a vonalzóval, a körzővel, szeretik a geometriát, miért ne próbálhatnák meg a mérnöki pályát? Ha eleve meg sem nézik, hogy milyen távlatok rejlenek benne, elesnek egy potenciális lehetőségtől.
A szülők több módon is segíthetik a pályaválasztási döntést. Az interneten fellelhetők szakmabemutató tájékoztató filmek, rövidebbek-hosszabbak is, illetve szakmaleírások, kiadványok, ezeket érdemes megnézni, átolvasni, mert részletesen bemutatják, hogy mit csinálnak az adott szakmák művelői, milyen képességek kellenek az ismeretek elsajátításához, esetleg milyen lehetőségek nyílnak az elhelyezkedésre. Ez utóbbit akár egy-egy állásportál áttanulmányozásával is megtudhatjuk, hogy milyen végzettséggel keresnek munkavállalókat (akár a mi lakhelyünk környékén is). Ha látjuk, hogy a gyerekünk pedagógus szeretne lenni, nézzük meg, hogy tanítót vagy természetismereti tantárgyat tanítót keresnek-e, és ha van érdeklődése, akkor tereljük abba az irányba, amiből hiány van, amiben várhatóan el tud helyezkedni. Ha keresnek villanyszerelőt, akkor villamosmérnökre is van igény, nem kell megállni az alapképzettségnél.
A pályaválasztásnál nagyon nagy szükség van az önismeretre, ugyan a kamaszok bezárkóznak, keveset beszélnek a szülővel, de érdemes végignézni az iskolai évek alatti teljesítményt: milyen jegyek vannak a bizonyítványban, miért érdemelt ki oklevelet, elismerést, dicséretet, díjat. Figyeljük meg, hogy mivel foglalkozik szívesen a szabadidejében, mit szeret csinálni az offline térben. Szeret-e mozogni vagy inkább kézműveskedni, szót ért-e a gyerekekkel, az idősekkel? Ha inkább a bütykölés áll közel hozzá, mondjuk megcsinálja az adventi koszorút, akkor lehet, hogy olyan szakmát kell választania, amihez kézügyesség is kell. De az orvos sem ér sokat, ha kiesik a kezéből a szike, oda is szükség van kézügyességre, mint ahogy az ápolónőnek is, aki vénát szúr. Gondoljuk végig, hogy szívesen legózott-e a gyerek, épített-e házakat, utálta-e a festést, a gyurmázást. A szülők vegyék elő az anyák napi ajándékokat, hogy azok milyen gondossággal készültek, ezekből is látszik, hogy mire képes a gyerek. Ha nem jó a kézügyessége, engedjék el a vágyott szakmát. Az interneten is több segítséget kaphatnak a szülők a pályaválasztással kapcsolatban, érdemes megnézni például a PBKIK KamaraAkadémia Light sorozatában készült tájékoztató filmeket, amelyekből hasznos információkat nyerhetnek a döntéshez.
Szerző: K.T.
#palyavalasztas #onismeret #szakma #karrier #kepzesek #Covid