Ma már el sem tudjuk képzelni, hogy milyen volt az élet webáruházak nélkül. A kínálatot úgy tudtuk feltérképezni, hogy sorra jártuk az üzleteket, és ha egy korábban meglátogatott boltban olcsóbb volt a kiszemelt áru, akkor vagy visszamentünk és megvettük, vagy mérlegeltünk, hogy érdemes-e ennyi időt rááldozni a különbségre. Az elmúlt évtized vásárlási szokásainak megváltozása, tavaly pedig a koronavírus-járvány miatti bezártság terelt bennünket az online tér felé. A KSH adatai szerint az elmúlt év első hat hónapjában 35 százalékos növekedést ért el a korábbi évhez képest a hazai webáruházak forgalma, és bruttó 355 milliárd forint folyt át virtuális kasszáikon. Ez azt jelenti, hogy ma már minden 10. forintunkat online költjük el. E tény mellett már nem tudnak elmenni a kereskedők, de a gyártást végző vállalkozások sem, a Covid-19 miatti korlátozások pedig csak ráerősítenek az online jelenlét szükségességére. Vannak, akik még ódzkodnak tőle, de aki belevág és hajlandó folyamatosan energiát belefektetni, egyértelmű sikerről számol be.
Amíg a fizikai üzleteknél jelentős mértékben befolyásolja a forgalmat az elhelyezkedése, pl. a gyalogos- vagy autósforgalom közelsége, addig az online világban a marketing, a hirdetések összeállítása, pozicionálása hozhatja a látogatókat, a vásárlókat. Van olyan gyártó-kereskedő vállalkozás, amely az összes fizikai üzletének bezárásával párhuzamosan megerősítette az online jelenlétét, több webáruházat indított, ezek által a világ számos országában meg tudja ismertetni a termékeit. A tényleges üzlet működtetésére szánt összeget az online platformok menedzseléséhez és a SEO-záshoz értő szakember munkájába, illetve a webáruházak üzemeltetésébe fektette, ezzel néhány év alatt többszörösére emelte a bevételét. Termékei nemcsak Európa, de más földrészek országaiba is eljut. Ehhez azonban nem elég csak webshopot működtetni.
Egy példa a sikerre
Ez a vállalkozás több online nemzetközi üzletközvetítő platformon is jelen van, rendszeresen részt vesznek nemzetközi online vásárokon, üzletember-találkozókon, ahol lehetőségük van a kapcsolatépítésre, a bemutatkozásra. Kihasználják a területileg illetékes iparkamara nyújtotta lehetőségeket is, így már számos online képzésen, webináriumon gazdagították tudásukat. Tavaly regisztráltak egy ingyenes üzleti kapcsolatokat építő platformra, ahol egy szomszédos ország külgazdasági attaséjával kapcsolatba kerülve olyan címlistához jutottak, amelyből ki tudják válogatni a potenciális partnereiket. Ebből 3 új kapcsolatuk született.
Mint az üzletember mondja, a siker titka az, hogy rendszeresen kell használni ezeket a felületeket. Ki kell lépni a komfortzónából, erre a pandémia is ráerősített. Tapasztalatai szerint ugyanúgy kell tárgyalni online is, mint offline, viszont ügyelni kell a kamera helyes használatára, mert rendkívül sokat számít a vizualitás. Ezért a megbeszéléseket érdemes olyan környezetben lefolytatni, ahol rendezett a háttér, esetleg ott vannak ízlésesen elhelyezve a termékek is. Ugyanúgy fel kell készülni az online tárgyalásokra, mintha élőben zajlanának, sokat számít a mimika, a gesztikulálás és az érthető beszéd.
Vigyázat a csalókkal!
Rengeteg internetes csalásról hallani manapság, hol egy jelentős méretű tételt rendel valaki egy valós cég nevében, de fals e-mail-címmel, hol álindokkal akarnak pénzt kihúzni a vállalkozásokból. Ezért nem árt az óvatosság az online üzletkötéseknél, érdemes utánajárni az üzletközvetítő platformok, a leendő üzletfelek megbízhatóságának. Ha egy valós (akár kamarák, nemzetközi üzleti közösségek) által működtetett portálra regisztrálunk, kevésbé vagyunk kitéve csalóknak, hiszen a regisztrációnál meg kell nevezni egy ajánló szervezetet, egy mentort, ezáltal leellenőrizhetővé válik a vállalkozás.
Aki nem lép, lemarad
Természetesen az online jelenlét mellett jelentős figyelmet kell fordítani a termékfejlesztésre, a minőségre, a megbízhatóságra és az árra, de egyre erősödik az igény a fenntartható módon, környezettudatos anyagokból és technológiával előállított termékek iránt is. Érdemes követni a trendeket, újdonságokat, egy-egy ötletet akár az online megrendezett kiállításokról, vásárokról, vagy egy-egy üzleti megbeszélésből is meríthetünk. Általánosságban elmondható, hogy aki még mindig ódzkodik az online léte erősítésétől és nem lép, az valószínűleg lemarad. A példánkban említett üzletember szerint nincs veszíteni valónk, és ma már az sem működik, hogy valaki megment bennünket. A siker a mi bátorságunkon és kitartásunkon múlik.
Szerző: K.T.
#kereskedelem #onlineuzlet #covid #seo #it