Cserba Eszter, Jobcapital SSC tanácsadó
Cserba Eszter, Jobcapital SSC tanácsadó

SSC toborzás és a szektorban dolgozók igényei – Interjú Cserba Eszterrel

blank
blank

A Shared Service Centerek, vagyis a szolgáltatóközpontok elterjedése jelentős növekedésnek indult az elmúlt években. Sokan friss diplomásként, első munkahelynek választják ezt a lehetőséget, mások karrierváltóként kerülnek az SSC-k világába. Cserba Eszter, a Jobcapital SSC toborzás-kiválasztással foglalkozó munkatársa válaszolt kérdéseinkre az SSC-szektorhoz kapcsolódó jelöltek elvárásaival, igényeivel kapcsolatban.

A toborzás során melyek azok a témakörök, amik leginkább foglalkoztatják a munkavállalókat?

  • A munkaerőpiac dinamikus változásaival párhuzamosan a Shared Service Center (SSC) szektor is folyamatosan alkalmazkodik az elvárásokhoz és igényekhez. Én úgy látom, a toborzási folyamat során kiemelkedő fontossággal bírnak olyan témakörök, amelyek közvetlenül érintik a munkavállalókat, például, hogy miként alakul a munkaidő, mennyi home office lehetőség van, valamint a fejlődési lehetőségek.

A munkaidő egy érdekes kérdés, főleg napjainkban, amikor a jelentkezőknek nagy igénye van a rugalmas munkavégzésre és a rugalmas munkaidőre. De mi a realitás? Milyen munkaidőre lehet számítani, ha valaki SSC-ben helyezkedik el?

  • Igen, ez egy kulcsfontosságú kérdés, ami iránt a jelöltek kiemelten érdeklődnek. A munkaidő alakulhat a normál irodai munkaidőn kívül kötött műszakos rendszerben vagy választható műszakokkal. Van, ahol elvárás a hétvégi munkavégzés, akár alkalmanként, akár rendszeresen ismétlődve. A munkaidő tekintetében előnyben vannak azok a munkáltatók, akik részmunkaidőben is kínálnak pozíciókat és a jelölt meg tudja határozni, hogy heti szinten 20 vagy 30 órában vállalja a pozíciót.

A rugalmas munkavégzésen túl még egy, mára szinte minden szellemi pozícióval kapcsolatos állásinterjún felmerülő tényezőt is említettél, ez pedig a home office. Mi az igénye az SSC- jelölteknek?

  • Úgy tapasztalom, a home office iránti igények a munkavállalók körében változatosak. Az ingázás, család és időmegtakarítás szempontjából fontos, de az igények nagyban függenek a munkavállaló életciklusától. A fiatalabb generációk gyakran választják és elvárják ezt az opciót, míg mások, akik irodai jelenléttel történő munkavégzéshez szoktak vagy belefásultak a folyamatos otthoni munkavégzésbe, idővel inkább az irodai környezetet keresik. Az igények leginkább a heti 2-3 napos irodai jelenlét vagy a havi 1-2 napos HO lehetőségek között mozognak, ez a hibrid rendszer kiemelten fontos a munka és magánélet egyensúlyának megteremtése szempontjából. Azt gondolom, a home office és a munkaidőbeosztás kapcsán felmerülő elvárások változatosak és fontos, hogy a cégek választási lehetőségeket biztosítsanak a munkavállalóknak, hiszen ez a rugalmasság a toborzás és megtartás szempontjából is kulcsfontosságú.

Harmadikként a fejlődési lehetőségeket említetted, mint a toborzás során fontos tényező. Mit kínál az SSC-szektor a jelölteknek, hogy fejleszteni tudják magukat?

  • A mentorprogramok, szakmai képzések és nyelvi tréningek mind olyan lehetőségek, amelyek vonzóvá teszik a jelentkezést. Az SSC szektor a szakirányú tapasztalattal rendelkező munkavállalókon túl ideális platformot nyújt pályakezdőknek és karrierváltóknak is. Az elvárások szerint a hosszú távú együttműködés szempontjából fontos, hogy a munkavállalók lássák a cég által kínált karrierutat és a specializációs lehetőségeket.

Mik azok a készségek és képesség, melyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy valaki elhelyezkedjen és sikeres karriert építsen az SSC-ben?

  • A jövő SSC munkatársaitól elvárt készségek és képességek terén a rugalmasság, az együttműködési készség és a tanulási hajlandóság kiemelten fontos. Az informatikai területen való jártasság, kommunikációs és problémamegoldó képességek, valamint az idegennyelvek magabiztos használata alapvető fontosságú.

A cégek komoly kihívásokkal néznek szembe a jelenlegi munkaerőpiacon a toborzás alatt, mi az, amivel az SSC-knek kell megküzdenie az új munkaerő megtalálása során?

  • Magyarországon évről-évre egyre növekszik az SSC-k száma, melyek olyan specifikus területeken működnek, mint a pénzügy, az informatika vagy az ügyfélszolgálat. Az ilyen szakterületeken való szakértői készségekkel rendelkező munkavállalók megszerzéséért és megtartásáért jelenleg is verseny folyik. Multikulturális környezetben tevékenykednek, és a jelölteknek gyakran szüksége van legalább egy idegen nyelv ismeretére. A megfelelő vagy az elvárásokhoz közelítő tapasztalatok és készségek birtokában lévő jelöltek megtalálása szintén jelenthet nehézséget. Mindkét pont kapcsán fontosak a cégen belüli képzési- és tréningprogramok.
  • A jelen munkavállalói hangsúlyosabb elvárásokkal rendelkeznek a munkahelyi környezettel kapcsolatban. Rugalmasság, munka és magánélet egyensúlya, valamint a fejlődési lehetőségek fontosabbak lettek. Az SSC szektornak alkalmazkodniuk kell ezekhez az elvárásokhoz.

Az említett tényezők együttesen formálják a sikeres toborzási folyamatot a SSC szektorban. A vállalatoknak kiemelt figyelmet kell fordítaniuk ezekre a területekre annak érdekében, hogy vonzó munkakörnyezetet teremtsenek, és a legtehetségesebb munkavállalókat vonzzák és tartsák meg hosszú távon. – mondta Cserba Eszter, a Jobcapital tanácsadója.