Női vezető
Női vezető, mögötte kékgalléros munkások

“Nem bírok a beosztottam agressziójával. Ő irányít engem!”

blank
blank

H I R D E T É S

Sokan dolgoztunk már olyan kollégával, akinek a stílusa kihívást jelent számunkra, egy munkatárssal vagy egy vezetővel, aki frusztrál vagy bosszant bennünket, vagy netán konkrét akadályokat teremt az egyébként építő munkakörnyezetben.

A legtöbb csapatban van olyan domináns személyiség, akit a győzelem, a verseny és az eredményesség motivál. Ezt a személyiségtípust gyakran tartják irányítónak, parancsolónak, makacsnak és agresszívnek. Visszatérő kérdés, hogy mit kezdjen egy uralkodó személyiségű alkalmazottal egy befelé forduló vezető? A jó hír az, hogy nem kell lemondani a gondoskodó vagy empatikus hozzáállásról. Kezdetben talán ijesztő lehet egy ilyen viszonyban navigálni, de van mód az egészséges dinamika megteremtésére – mondja Dr. Tracy Brower szociológus. A munkahelyi boldogság titka című könyv szerzője a következőket ajánlja nehéz helyzetben lévő vezetőknek:

Kerülje a címkéket!

A nehezen kezelhető, domináns munkavállaló nem szereti a címkézést és a negatív minősítést.  Célszerűbb az elvégzendő munkára és az ahhoz szükséges viselkedésre összpontosítani. Koncentráljon a munkára és a célokra! – javasolja a kutató. Nem cél a kollégákkal barátságot építeni, és nem kell feltétlenül egyetérteni a szakmai véleményekben, a tisztelet viszont nagyon fontos a hatékony együttműködéshez. Hangsúlyozza a munka, a projekt általános célját, valamint a közös felelősséget! A konstruktív eredményt jobban segíti, ha a tevékenységre fókuszál és nem az munkatársa személyiségére.

Pozitív irányba visz az is, ha jószándékot feltételez a munkavállaló részéről. Ha Ön vezetőként hajlamos a pozitívabb megközelítésre, a beosztott részéről viszonzást fog kapni.

Hangsúlyozza az erősségeket! Vizsgálja át, milyen egyedi képességekkel bírnak a munkatársai, és építsen az adottságaikra!

Delegálás

  • Ha munkatársa természetes vezetői képességekkel rendelkezik, találjon módot a felelősség átruházására!
  • Kommunikáljon egyértelműen, adjon visszajelzést a munkatársai hatékonyságáról és eredményességéről! Hívja fel a figyelmet arra is, ami kevésbé jól működik! Győződjön meg arról, hogy a teljesítményre összpontosít, nem csak a stílusra. Azonban, ha egy munkatárs viselkedése akadályozza a hatékony munkát, akkor ezzel foglalkoznia kell.

Vezetőként fontos az önbizalom. Az introvertáltság nem minősítés. Bárki lehet nagy vezető stílusától függetlenül.

Bízzon magában! Emlékeztesse önmagát erősségeire és tehetségére! Fektessen kevesebb hangsúlyt a vezetői stílusának elemzésére! Fókuszáljon arra, hogy mit csinál jól, miben szeretne fejlődni, és hogyan tehet még többet csapatáért, szervezetéért!

Legyen nyitott és transzparens!  A nagy vezetők nyíltan megosztják egymással az információkat, törekednek a csapaton belüli tisztességre és transzparenciára, és a csoporton belüli bizalom erősítésére. Tegye közzé ötleteit, tegye lehetővé a részvételt, és szorgalmazza a kölcsönös együttműködést mind a projektekben, mind a prioritásokban.

Legyen elérhető! A sikeres vezetők megosztják a víziójukat, megválaszolják a kérdéseket, támogatást és visszajelzést adnak. Ezt különösen fontosnak tartják a nehéz időkben (például globális világjárvány), vagy a hibrid munkavégzés esetén. Függetlenül attól, hogy Ön személyesen vagy virtuálisan dolgozik, rendszeresen vegye fel a kapcsolatot a munkatársaival! Bátorítsa az embereket arra, hogy forduljanak Önhöz a problémáikkal, érdeklődjön arról, hogyan tud a segítségükre lenni! A törődés vonzza az embereket.

Vezetőként bővítse saját készségeit, különösen fontos, hogy fejlessze empátiáját. Fektessen energiát abba, hogy megismerje a csapattagjait, és képes legyen a legjobb tudásuk kiaknázására a cége szervezeti kultúrájának érdekében!

Fotó: Envato

#vezetes #szervezetikultura #hr #coaching #kommunikacio

H I R D E T É S