„Törvényen kívül” – a home office és a távmunka-végzés nem ugyanaz

H I R D E T É S

Hétköznapinak gondolt életünket élve sokszor a mozivászonról és könyvekből igyekszünk nappalinkba egy kis mozgalmasságot, kalandot csempészni. Ám egy napon még az is előfordulhat, hogy maga a kaland jön el hozzánk, mégpedig úgy, hogy tudomásunk sincs róla, miféle feltérképezetlen vizeken evezünk, sőt, egyenesen kalózkodunk éppen. Azért persze nem kell megijedni, mert ezt az átmeneti szabályozottságot nélkülöző szituációt maga az élet hozta, amely esetenként gyorsabb, mint a zabolázására és ráncba szedésére irányuló szabályozási törekvés. Nyugodtak lehetünk, senki sem fog felelősségre vonni minket ezért. Hogyan lehetséges mindez? Kertész Csaba munkavédelmi és tűzvédelmi szaktanácsadóval boncolgatjuk, milyen szabályozás vonatkozik, ha vonatkozik egyáltalán a home office szituációkra.

Amikor egyik napról a másikra a cégek, a munkaadók és munkavállalók arra kényszerültek, hogy a magasabb cél, az élet védelme érdekében áttérjenek az otthoni munkavégzésre, igyekeztek első körben az operatív részeket megoldani, a munkavégzés folyamatát a lehető leggyorsabban és leggördülékenyebben átterelni a nappalikba. Nyilvánvalóan ilyen helyzetben senki nem azon töri a fejét, hogy hogyan balanszírozza törvényileg és jogszabályokkal ezt a vadiúj helyzetet, hogyan minimalizálja a keletkező joghézagokat és réseket. Gyakorlatilag a munkavédelem még mindig nem tudta utolérni mindenben a váratlan fordulatot, a kihívást ugyanis nem csak az idő kurtasága okozza, hanem az is, hogy az eddigi körülbelüli kontúrok és határvonalak a homályba vesztek és elmosódtak. Jogász legyen a talpán, aki ezeket az új területeket és köztes mezsgyéket feltérképezi és rendet tesz: eddigi megszokott járt utak váltak járhatatlanná és még nem épültek ki helyettük új csapásirányok.

Home office, a jogi szürke zóna

Nézzük először a távmunka-végzés szabályozottságát, ami ugyan egyáltalán nem azonos a home office-szal, de mégis talán a legközelebb áll hozzá, vagy legalábbis kiindulópontként szolgálhat. A távmunka-végzés paraméteri szerződés szerint szabályozottak a munkaadó és a munkavállaló között. A munkáltató eszerint köteles a munkavégzés feltételeit – beleértve a megfelelő eszközöket –a munkavállaló számára biztosítani annak otthonában is, éppen úgy, mintha a munka irodai környezetben folyna. Például: otthon is olyan széknek kell rendelkezésre állnia, amely megóvja a munkavállalót azoktól a kockázati tényezőktől, amik a hosszas monitor előtt ücsörgés folyamán bizonyítottan jelentkezhetnek. Csakhogy a home office-ok zömében „szegény ember vízzel főz” alapon lehet, hogy egy ebédlőasztal, vagy egy vasalódeszka hivatott betölteni a munkaasztal funkcióját, és a munkavégző egész nap görnyedhet egy laptop felett. Ráadásul még az sem tisztázott, hol történjen a munkavégzés.

Az előírás és a valóság

Elvileg egy elkülönített, kifejezetten erre a célra szánt helyiségben kellene folynia, zavartalanul, az otthoni munkavégzésre vonatkozó szabályozás szerint legalábbis. Csakhogy a home office-ban, ahol egész családok rekedtek a zárt ajtók mögött, beleértve a valószínűleg szintén otthonról dolgozni kényszerülő házastársat, illetve az otthonról óráikat „látogató” gyerekeket is, ennek kivitelezése lehetetlennek tűnik. Akár a háziállatok jelenléte is kérdéseket vethet fel és bizony kockázati tényezőként jelentkezhet. A munkavégzés folyamán ugyanis akár balesetek is előfordulhatnak és jogász legyen a talpán, aki eldönti, hogy ezekben a szituációkban mi minősülhet munkahelyi balesetnek és mi nem.

No és mi újság a sávszélességgel? Az internetet az egész család egyszerre használja, vajon elegendőnek bizonyul-e az egyes tanulási és munkafolyamatok maradéktalan és gördülékeny levezényléséhez? Ha nem, akkor ennek többletköltségeit a munkavállaló állja-e, vagy a munkáltató? Ha az utóbbi, akkor kinek a munkáltatója? Vajon lehetőség nyílik-e home office-ban a nyomtatásra: lehet, hogy be kell szerezni egy nyomtatót? A megnövekedett elektromos költségek ez esetben kit terhelnek?

Írott szabályok hiányában egyelőre marad a lelkiismeret

A teljesség igénye nélkül karcolgatjuk a felszínt: a témát érdemben felgöngyölíteni lehetetlen, hiszen egyelőre csak a kérdések szaporodnak gombamód, és egy helyén ezer terem. Talán a helyzet megoldja majd lassan magát és sok helyen visszaáll minden a megszokott kerékvágásba. Egyidejűleg várhatóan a szakemberek is elkezdik górcső alá venni a problémát és igyekeznek majd a megalkotott jogszabályokkal elébe menni az egyelőre szerencsére nem jellemző precedenseknek. Addig is érdemes – álljunk akármelyik oldalon – lelkiismeretünk szavára hallgatva, íratlan szabályok mentén az együttműködés jegyében, korrektül tenni a tőlünk telhető legjobbat. A korrekt együttműködés ugyanis az az út, ami általánosságban és jelen helyzetben is hosszú távon mindannyiunkat nyilvánvalóan a legmesszebbre viszi.

Szerző: B.E.

#homeoffice #munkajog #munkavedelem

H I R D E T É S