A fenntarthatóság sok cégnél nem csupán üres lózung, hanem tartalom, sőt felelős ember is van mögötte. Cikkünkben a területért felelős szakmát nézzük meg, ami új karrierirány lehet annak, aki hosszú távra tervez.
Modern, zöld beállítottságú cégeknél a termeléstől egészen az ellátási láncig fenntarthatósági vezetők gondoskodnak arról, hogy a klímavédelem a vállalat minden területén megvalósuljon. A környezeti kihívások új karriereket is megteremtettek.
Szelektív hulladékgyűjtés, csomagolásmentes termékek preferálása, autó helyett néha gyalog menni a boltba, és a többi. Sokan tudják, hogy a mindennapokban mi is jelenti a fenntarthatóságot. Az azonban már némi magyarázatra szorul, hogy mit tehet egy-egy vállalat a további drasztikus éghajlati változások ellen. A fenntarthatóságért felelős vezetők pedig éppen erre figyelnek: igyekeznek a termékeket, a céget, sőt a piacot is környezetbarátabbá alakítani. Ehhez azonban elengedhetetlen a jó marketingstratégia, ugyanis a fenntarthatóság fogalma sokak számára a világon semmit nem mond.
Stefan Schaltegger, a Lüneburgi Leuphana Egyetem professzora megkülönbözteti az explicit (közvetlen) és az implicit (közvetett) fenntarthatósági menedzsereket. Előbbiek háttérinformációkat dolgoznak ki és továbbítják azokat a vállalat döntéshozói felé. A szakember szerint ugyanis illúzió azt hinni, hogy a fenntarthatósági osztály létrehozása elegendő ahhoz, hogy fenntarthatóan fejlesszük a vállalatot.
A környezettudatosságot valóban komolyan vevő cégek számára azonban elengedhetetlenek az implicit fenntarthatósági menedzserek is, akik az explicit társaik által javasolt változtatásokat átviszik a tettek mezejére. Például bevásárlásnál valóban odafigyelnek a környezetbarát megoldásokra, de arra is hangsúlyt fektetnek, hogy ne kerülhessen sor gyermekmunkára vagy egyéb jogsértésekre, ne alakuljon ki rossz munkahelyi légkör.
A fenntarthatósági vezetők gyakran szembesülnek azzal a kihívással, hogy nehezen szabadulnak a kliséktől, anélkül kellene ugyanis kommunikálniuk a fenntarthatósági célokat, hogy egyfajta „zöld agymosásnak” tekintenék azokat a dolgozók. Ez azonban kulcsfontosságú kérdés, hiszen egy vállalat csak akkor fejlődhet környezetbarát módon, ha a fenntarthatóságot minden területen megvalósítják, a termeléstől a számvitelig és a marketingig. A cél eléréséhez ebben a kérdéskörben hozzátartozik az alkalmazottak munkába járási módjától kezdve, az energiafelhasználáson át, egészen a kantinban felszolgált ételig minden.
Mindehhez hozzátartozik, hogy a munkahelyek akár pluszpontokat is szerezhetnek maguknak, tanulmányok szerint a fiatal munkavállalók szívesebben szegődnek olyan vállalathoz, amely odafigyel a zöld megoldásokra. Természetesen az is vonzó, ha egy cég fenntarthatósági menedzsert alkalmaz: hiszen nem csak a szakember jelenléte segít a pozitív megítélésben, de az ilyen irányú tanulmányokat folytatók számára még munkahelyet is biztosít.
Forrás: https://www.sueddeutsche.de/karriere/beruf-nachhaltigkeitsmanager-1.5102490
Fotó: Envato
Szerző: T.M.