állásinterjú, interjú folyamat, z-generáció, álláskeresés
állásinterjú, interjú folyamat, z-generáció, álláskeresés

Végtelen körös interjúk: Miért olyan hosszú a kiválasztási folyamat?

Ez a cikk a Harvard Business Review cikke alapján készült.

blank
blank

Octavius A. Newman, aki kreatív vezető pozícióra jelentkezett, 12 interjún vett részt, ám végül nem kapta meg az állást. Tapasztalata szerint az interjúfolyamat inkább egy videojátékra emlékeztetett, ahol folyamatosan egyre magasabb szintekre jutott, de végül nem érte el a „főellenséget”. A cég válasza, miszerint „egyszerűen csak valaki mást választottak”, különösen fájdalmas volt számára.

A munkaerőpiac lassulása

Az utóbbi években, amikor a munkáltatók leginkább az üres pozíciók betöltésére koncentráltak, az álláskeresők számára mostanra sokkal nehezebbé vált a helyzet. A hosszabb álláskeresési idő és az egyre bonyolultabb interjúfolyamatok miatt sokan érzik úgy, hogy a munkakeresés kínszenvedéssé vált. 2023-ban az átlagos toborzási idő 44,5 nap volt, ami növekedést jelent a 2019-es 40 naphoz képest.

Több körös interjúk: Az álláskeresők véleménye

Az Indeed egy 2023-ban készült felmérése szerint a Z generációs álláskeresők fele nem jelentkezne olyan állásra, amely háromnál több interjút igényel. Newman tapasztalata szerint az interjúk száma gyakran kiszámíthatatlan, és úgy érzi, hogy előnyös lenne, ha a jelentkezők előre tudnák, hány körös interjúra számíthatnak.

A munkáltatók óvatossága

A munkaerőpiac normalizálódásával a munkáltatók körültekintőbbé váltak, és több időt töltenek a megfelelő jelölt kiválasztásával. A túlzott óvatosság azonban akár el is riaszthatja a legjobb jelölteket. Jennifer Schielke, a Summit Group Solutions vezérigazgatója szerint a legtöbb pozíció esetében elegendő lenne három-négy interjú, és a hosszú toborzási folyamatok gyakran feleslegesek.

A jelöltek helyzete

Az álláskeresők számára nem csak az interjúk hossza, hanem a hamis álláshirdetések és a kommunikáció hiánya is nehézségeket okozhat. J. Raymond Kilgore IT projektmenedzser szerint a munkaerő-felvétel folyamata túl sok lépcsőből áll, még akkor is, ha csak rövid távú szerződésről van szó.

A megoldás

Schielke szerint a munkáltatóknak világosabban kellene kommunikálniuk a toborzási folyamat menetét, és fel kellene gyorsítaniuk azt, hogy ne veszítsék el a legjobb jelölteket. Emellett fontos lenne, hogy a vállalatok tisztában legyenek saját értékeikkel és víziójukkal, hogy könnyebben találjanak megfelelő jelölteket.

A hosszú és bonyolult interjúfolyamatok gyakran feleslegesen elhúzódnak, és mind a jelöltek, mind a munkáltatók számára frusztrációt okoznak. A munkáltatóknak célszerű lenne egyszerűsíteniük és átláthatóbbá tenniük a toborzási folyamatot, hogy megtalálják a legjobb jelölteket és megtartsák őket.