berigeny, fiatalok, egyetem, fizetes
berigeny, fiatalok, egyetem, fizetes

300-400 ezer forintos fizetéssel lenne elégedett a legtöbb elsőéves egyetemista

Alázat, türelem és kreativitás a gólyák erőssége

blank
blank

A gólyák kétharmada szeretne dolgozni az egyetemi évei alatt, a legtöbben ismerős ajánlásából jelentkeznének állásra, többek közt ez derül ki a Follow Marketing Kft. által végzett kutatásából. A kizárólag elsőéves egyetemi hallgatók által kitöltött felmérés eredményei alapján a megbecsültség érzése és a családias hangulat sokkal fontosabb a fiatalok számára, mint a fizetés. A megkérdezettek bérigényei ráadásul közelítenek a reálishoz, a többség ugyanis 300-400 forint bevétellel is elégedett lenne havi szinten.

A Follow Marketing Kft. a Metropolitan Egyetem 2023-as gólyatáborának főszponzoraként kizárólag frissen érettségizett, az egyetemre már felvételt nyert diákokat kérdezett egyebek mellett arról, hogy mit várnak el egy munkahelytől. Baranyai Örs, a cég társtulajdonosa elmondta, a cél az volt, hogy átfogó képet kapjanak a következő generáció igényeiről, jövőképéről.

A megközelítőleg 200 fő bevonásával készült kutatás szerint a gólyák 69 százalék szeretne dolgozni az egyetemi évei alatt. Fő motivációjuk egyharmad-egyharmad arányban a tapasztalatszerzés és a tanulmányok finanszírozása. A legtöbben (36%) az alapszükségletei kielégítésére vállalnának munkát, a karrierépítést pedig nagyjából minden ötödik elsőéves hallgató (22%) jelölte meg indokként.

Arra a kérdésre, hogy milyen platformokon keresztül jelentkeznének állásra, 85 százalék felelt úgy, hogy ismerős ajánlásából. A válaszadók kétharmada álláshirdető portálokon keresne munkát, minden második kitöltő pedig a Facebookon, Instagramon közzétett hirdetéseken. Állásközvetítő cég szolgáltatását mindössze 15 százalékuk venné igénybe.

Reálisabbak a bérigények, mint korábban

Ami a fizetési igényeket illeti, itt egy élénk változás érzékelhető a korábbi tapasztalatokhoz képest, hiszen kevesebb pénzért is szívesen dolgoznának már a gólyák. 100 és 200 ezer forint közötti összegért csupán a megkérdezettek 5,5 százaléka vállalna munkát, 200-300 ezer forintért már 34 százalék. A többség, minden negyedik gólya 300-400 ezer forintot kérne a munkáltatójától. Ennél többet, 400-500 ezer forintot kevesebb, mint a válaszadók 5 százaléka, 500 ezer forintnál is többen pedig a kitöltők 12 százaléka vár el.

„Sokszor a pályakezdők milliós fizetésről álmodnak, miközben még nincs is releváns tapasztalatuk. A korábbi hazai kutatásokkal ellentétben viszont az általunk végzett felmérésben helyesen ítélték meg a lehetőségeiket az elsőéves hallgatók, teljesen reális elvárásokat tűznek ki maguk elé” – mutatott rá Baranyai Örs.

Hozzátette, a kutatás egyik legmeglepőbb eredménye, hogy a megbecsültség érzése és a családias hangulat sokkal fontosabb a gólyák számára, mint a fizetés.

Kacsintgatnak a marketing irányába a gólyák

A kérdőívet kitöltők könyvolvasással (63%), podcastek hallgatásával (55%) és interjúk nézésével (44) fejlesztik magukat, ezeket követik a sorban a blogcikkek olvasása (36%), az előadásokon, workshopokon való részvétel (20%) és a képzések (17%). Mindössze a megkérdezettek 5 százaléka nyilatkozott úgy, hogy sehogy sem fejleszti magát.

Arra a felvetésre, melyik az a három legjobb tulajdonság, amiért a jövőbeli kollégák hálásak lesznek az elsőéves diákoknak, minden harmadik válaszadó azt felelte, hogy az alázat, türelem és a kreativitás. Ezt a könnyű alkalmazkodás, segítőkészség és empatikusság hármas követte, de a kitartás, akaraterő, jó kommunikáció triót is sokan jelölték meg.

Hogy mennyire tudják elképzelni magukat a gólyák a marketing szakmában, arra egy egytől ötig terjedő skálán a többség a négyest jelölte meg. Baranyai Örs szerint ez mindenképpen pozitív, mert minden korábbinál nagyobb szükség van a jó szakemberekre.

„Sajnos a piac felhígult, mert egy néhány órás képzés után mindenki marketing szakembernek képzeli magát, de igazán minőségi munkát nem tudnak letenni az asztalra. Ha viszont valaki időt és energiát nem spórolva fektet a saját maga képzésére hangsúlyt, akkor kapkodni fognak utána a cégek” – mutatott rá a Follow Marketing Kft. társtulajdonosa.