A vállalati növekedés és a csapatok erősítése kulcsfontosságú szerepet játszik minden szervezet életében, különösen a dinamikusan változó munkaerőpiacon. Ebben a kritikus folyamatban a vállalatok számára elengedhetetlen a megfelelő szakemberek megtalálása és megtartása. A fejvadászok, mint kulcsfontosságú partnerek, nélkülözhetetlen támogatást nyújthatnak ezen a területen. De mi teszi őket valójában a vállalatok számára az egyik legértékesebb erőforrássá? A karriertrend.hu ezúttal Horváth-Bükkösdi Fannit, a Jobcapital Kft. vezetőkiválasztásért felelős szakértőjét kérdezte arról, milyen szerepet töltenek be a fejvadászok a vállalati szektorban, és hogyan segíthetnek a cégeknek a legmegfelelőbb tehetségek felkutatásában és megszerzésében, ezzel elősegítve a szervezetek hosszú távú sikeres fejlődését.
A kapcsolatoknak mind a magán, mind az üzleti világban hatalmas ereje van, cégvezetők, ügyvezetők időt és pénzt nem spórolva igyekeznek építeni szakmai hálózatukat, és magánemberként is számos előnnyel járhat, ha messze elér a kezünk. De mi a helyzet a fejvadászokkal?
Ez így van. Az élet sok-sok területén fontosak a jó kapcsolatok másokkal, nos ez a fejvadászoknál fokozottan igaz, mi erős kapcsolati háló nélkül nem is tudnánk sikeresen működni. Én azt gondolom, hogy az üzleti életben a kapcsolatoknak mindig van az üzleti dimenziója és van egy emberi oldala, ami átszövi, színesíti és erősíti az üzleti oldalt. Tehát ha a businessoldalról nézzük, a fejvadászok gyakorlatilag kapcsolatokból élnek: A megbízói kapcsolatokból és a jelölti kapcsolatokból.
Beszéljük a megbízói kapcsolatokról. Miért kifizetődő hosszú távon mindkét félnek, ha jó kapcsolatot alakít ki a fejvadász a vállalattal?
A fejvadászok és a céges partnerek közötti kapcsolatnak megvan természetesen az objektív oldala, miszerint a partnercégek a jó tapasztalataik alapján hozzánk fognak fordulni a betöltetlen pozícióikkal, mert bennünk bíznak, hogy mi meg fogjuk tudni oldani az adott keresést. Illetve a korábbi közös munkáink miatt tudják, hogy nem nulláról kell elkezdeni magyarázni a cég működését, a vezetők preferenciát vagy a szervezeti kultúrát.
Ezek az üzleti kapcsolatok van, hogy elmélyülnek, és barátsággá alakulnak?
Igen, és az üzleti oldalon túl fontos és motiváló a kapcsolatok emberi oldala. Ugye, ki miért szereti a szakmáját, én feltétlenül azt mondanám, hogy nagy mértékben a minőségi kapcsolatok és a valódi partnerségek miatt. Ez mindig megtisztelő és motiváló, és nagyon tudja segíteni a munkánkat, amikor egy-egy partnercég életébe olyan mélységbe tudunk betekintést nyerni, hogy magunkénak érezzük a sikereiket, együtt örülünk velük és együtt próbáljuk orvosolni a nehézségeket is. Ha nem „csak” az motivál engem, hogy a saját KPI-aimat teljesítsem, hanem kedvelem a partnert és jót akarok neki, akkor az is motivál, hogy ő tudja teljesíteni a toborzással kapcsolatos céljait, így kétszeresen is motivált vagyok, ami mindenkinek jó.
Ha valakivel többször dolgozol együtt, akkor az hatalmas közös nevezőt formál az együttműködésben. Milyen tudás tud felhalmozódni a közös munka során a fejvadásznál az évek során?
Köszönöm a kérdést, mert azt gondolom, hogy ez a munkánk színvonalának a kulcsa. A megbízók azért is ragaszkodnak a jól bevált fejvadász partnerhez, mert az évek során rengeteg hasznos infót tud a fejvadász felhalmozni a cégről, aminek köszönhetően jóval hatékonyabbá tud válni a munkája, könnyebben, gyorsabban és pontosabban tud dolgozni. Többek között, azonnal érteni fogja, hogy milyen emberre van szükség, tudja, hogy mik azok pontok, amik alapján a cég vonzó lehet egy jelöltnek, tudja, mik azok a piros zászlók a jelölteknél, amikre figyelni kell, ismeri már a hiring managerek elképzelését arról, hogy milyen emberrel szeretnek együtt dolgozni. Egy jó partnerség során a fejvadásznak értenie kell a businesst, és éreznie a szervezeti kultúrát, hogy felismerje, hogy milyen ember fog a cégnél beválni és ki fogja magát hosszú távon is jól érezni ott.
Kikkel van kapcsolatban a fejvadász a partneroldalról?
Belépő szinten a HR osztállyal állunk kapcsolatban. A vezetői vagy stratégiai fontosságú kereséseknél általában a HR vezetővel vagy akár az ügyvezetővel/gyárigazgatóval dolgozunk közvetlenül. Előfordul az is, hogy multiknál az anyavállalat egy vezetőjével tárgyalunk. Mindemellett azonban nagyon szerencsés, ha megismerkedhetünk a szakmai vezetőkkel, a hiring managerekkel is, hogy jobban értsük az ő szempontjaikat, a személyes preferenciáikat is. A nagyon speciális kereséseknél a szakmai vezető gyakran jobban át tudja adni a pozíció részleteit, a kihívásokat, hogy milyen a csapat, ahová keresünk. Ilyenkor lehetőségünk van a hiring managernek közvetlenül is visszajelezni a meglátásainkat a piacról, ami segíthet formálni az időnként irreális elvárásokat, enyhíteni az ún. lila mókus effektust.
Vannak szigorúan üzleti kapcsolatok is?
A szigorúan üzleti kapcsolatban nem hiszek. Az üzleti indíttatású kapcsolatok is két ember között jönnek létre, akik amellett, hogy képviselnek egy céget és egy munkakört, ugyanúgy van családjuk, hobbijaik, történnek velük dolgok, amikről jól esik néha beszélni. Aki erre esetleg nem hajlandó, azzal jóval sivárabb is a közös munka. Ezen kívül van egy olyan dinamika is a vezetőknél, hogy minél magasabb szinten van valaki, annál magányosabb tud lenni. A céges történéseket, dilemmákat a vezetőknek gyakran nincs kivel megbeszélniük. A fejvadász pedig jól ismeri a céget, ismeri vagy sokat hallott a munkatársakról, megérti a gondokat és akár tud segíteni más tapasztalatból származó példával, jó gyakorlattal, „benchmark” adattal, vagy néha csak egy aktív, együttérző meghallgatással is.
Amellett, hogy barátként is számíthatnak rátok, miben álltok még a vezetők rendelkezésére?
A fejvadász a piaci információ szállítója a HR vezetőnek, az információ pedig hatalom. Jó esetben a fejvadászok a kapcsolataiknak köszönhetően mindent első kézből megtudnak, érzékelik a trendeket a piacon, és az értékes információkat megosztják azokkal a HR vezetőkkel, ügyvezetőkkel, akikkel szorosabb kapcsolatban vannak. Nekem több HR vezetővel és bizonyos ügyvezetőkkel is alakult ki már barátinak nevezhető kapcsolatom az évek során. Ha mi vittük őket a céghez, az gyakran eleve megalapoz egy szorosabb kapcsolatot, de arra is van példa, hogy miután évek óta nem vagyunk már szigorúan vett üzleti kapcsolatban, az informális, baráti jellegű kapcsolat megmarad, és követjük egymás életének alakulását.
Hallgasd meg a beszélgetést podcast formájában is! Soundcloud / Spotify / Youtube