oktatas, alacsony fizetés, tanárok, bérek
oktatas, alacsony fizetés, tanárok, bérek

Miért alacsonyak a tanári fizetések a világ számos országában?

blank
blank

A tanárok fizetése nem tükrözi a munkájuk fontosságát és ez nem csak Magyarországon van így, hanem a világ számos országában. Miért nem fizetnek nekik eleget? Ennek néztünk utána a nemzetközi statisztikák tükrében.

Az OECD országok egyharmadában csökken a tanárok bérének reálértéke

Sok esetben a tanárokat ma kevésbé fizetik meg, mint 22 évvel ezelőtt. Az OECD legutóbbi “Education at a Glance” című jelentése szerint 2000 óta a tanárok fizetése (reálértékben) az országok egyharmadában csökkent.

A gazdag országokban is alulfizetettek

A 2009-es pénzügyi válságot követően a tanárok átlagfizetését minden országban befagyasztották vagy csökkentették, és csak 2013 után kezdtek újra emelkedni. Még most is, a látszólag gazdag országokban is alulfizetettek a tanárok. Vegyük például az Egyesült Államokat, ahol a tanárok 20%-kal kevesebbet kapnak, mint az azonos szintű főiskolai végzettséggel és hasonló számú éves tapasztalattal rendelkező társaik.

Gyakran a legjobbak mennek el

Az alacsony fizetések miatt egyre kevesebben helyezkednek el a tanári pályán és egyre nehezebb megtartani is őket. A kezdő fizetések emelése vonzóbbá tenné a tanítást, növelné a versenyt az állásokért és emelné a jelentkezők színvonalát. Ennek következtében a tanítás mint szakma társadalmi státusza emelkedne, ami növelné a tanárok motivációját. Ami a negtartásukat illeti, gyakran a legjobbak – azok, akik a legkeményebben dolgoznak és mindent megtesznek a diákjaikért – kiábrándulnak, amikor erőfeszítéseiket nem ismerik el. Végül sokan arra kényszerülnek, hogy más munkakörben keressenek jobb életmódot.

Jobb tanárok, jobb társadalmak

A jobb tanárok vonzására irányuló beruházások rövid és hosszú távon egyaránt előnyösek a diákok és a társadalom egésze számára.

A kutatások közvetlen összefüggést mutatnak a tanárok fizetése és a diákok teljesítménye között – egy 10%-os fizetésemelés valószínűleg 5-10%-os növekedést eredményez a diákok teljesítményében.

Nem szabad figyelmen kívül hagyni a jó színvonalú oktatás  hosszú távú előnyeit sem: a jobban teljesítő diákok nagyobb valószínűséggel tanulnak tovább és keresnek többet.

Mit kell tenni?

Gazdasági válságok idején a kormányok számára csábító lehet, hogy a tanári fizetéseket könnyű célpontnak tekintsék.. Ahol nem ezt teszik, ott viszont pozitív társadalmi hatásokról számolnak be. Thaiföldön a kormány a 2000-es években a tanári fizetések jelentős emelésével átalakította a szakma státuszát. A thaiföldi oktatási rendszer mostanra learatja ennek előnyeit, a tanárok motiváltabbak és boldogabbak, a diákok pedig jobb eredményeket érnek el.

Nigériában is változtatásokat jelentettek be annak érdekében, hogy a tanárok nagyobb támogatást és megbecsülést kapjanak munkájukért. Muhammadu Buhari elnök számos intézkedést vezetett be, többek között új bértáblát a tanárok számára, különleges nyugdíjat, sőt, még megfizethető lakásokat is ígért a vidéki tanároknak. Az eredmény egy olyan rendszer lett, amely a legjobb diplomások számára is vonzóvá teszi a tanári pályát.

Az, hogy a tanároknak többet kell-e fizetni, végső soron a prioritásokon múlik. A gazdaság és a társadalom hosszú távú egészségéért aggódó országok számára a bizonyítékok egyértelműek: a tanárokba való befektetés az egyik legjobb befektetés, amit egy ország eszközölhet.

Szerző: K.T.
Fotó: Envato