Lehetünk valamiben tehetségesek, rendelkezhetünk valamiben nagy hozzáértéssel, ám az mit sem ér, ha nem tudjuk érvényesíteni, nem tudjuk átadni, megosztani. Ma már tudjuk, hogy az értelmi intelligencia önmagában nem garancia a sikerre. Nem árt, ha ahhoz magas érzelmi intelligencia is társul.
Az érzelmi intelligencia, vagyis az EQ ugyan nem mérhető, de ez alatt azt értjük, hogy valaki képes mások érzelmeit észlelni, értelmezni és arra megfelelően reagálni. Ez bárki életében nagyon fontos, de az, aki emberekkel dolgozik, sőt mi több, vezetőként irányít egy csapatot, ott különösen fontos tényező. Sok esetben használunk már gépeket, eszközöket és most már a mesterséges intelligencia is a szolgálatunkra áll, ám az ember értéke még nem veszett el, hiszen mi irányítunk. Éppen ezért nagyon nem mindegy, hogy egy vállalat élén milyen vezető áll.
A jó vezető nemcsak azt jelenti, hogy átlátja a cég struktúráját, érti a dolgát, hanem az embereivel is tud bánni. Ehhez azonban magas érzelmi intelligenciára van szükség.
Mi jellemző az alacsony érzelmi intelligenciával rendelkezőkre?
Ezek a személyek általában szeretnek magukról beszélni. Még akkor is igaz ez, ha egy beszélgetésben vannak, hiszen akkor úgy terelik a szót, hogy végül magukról beszéljenek. Nemcsak ez a gond ebben, hanem mivel mindig magukra figyelnek, így a beszélgetőpartnerük mondadója nem, vagy kevésbé érdekli és el sem jut hozzájuk minden.
Az alacsony érzelmi intelligenciával rendelkezők meglátják mások hibáit, sőt mi több, azt szóvá is teszik. Kritikusak másokkal szemben, magukról pedig egy torz képet látnak és a hibáikat nem fedezik fel.
Szeretnek mindent jobban tudni másoknál és gyakran adnak kéretlen tanácsokat. Mindezt olykor tapintatlanul, nyomulósan teszik meg.
Komoly és nehéz helyzeteket rosszul kezelnek és nem megfelelően viselkednek.
Mivel saját maguk hibáit nem észlelik reálisan, így azt sem hiszik el magukról, hogy képesek hibázni, ezért sok esetben másokat okolnak.
Mit jelent ez egy vezető személyében?
Az alacsony érzelmi intelligenciával rendelkező vezetők nehezen tudják megérteni mások érzéseit és perspektíváit. Emiatt lehet az, hogy nem tudják felmérni és kezelni a beosztottak szükségleteit.
Nem erősségük a konfliktuskezelés sem, mert magát a problémát sem értik, ezért gyakran a probléma fokozódhat.
Az érzelmi intelligencia hiánya jelentős stresszfaktor lehet, hiszen az ilyen vezetők hajlamosak lehetnek rossz döntéseket hozni és mivel a kommunikációjukban is megmutatkozhat ez a hiányosság, így zavar keletkezhet a beosztottakkal.
Sok esetben fel sem fogják hibáikat, ezért nem is tudnak tanulni azokból.
Az alacsony érzelmi intelligenciájú vezető az érzelmi vezetésre sem képes, márpedig ennek hiányában az meg is mutatkozik a beosztottak motivációjában, a cég sikerességében.
Mi történik, ha a vezető érzelmi intelligenciája alacsony?
Nem kétséges, hogy a vezető személyétől is függ, hogy milyen egy cég hangulata és persze teljesítménye. Az érzelmi intelligencia négy fő kompetenciája az öntudatosság, az önmenedzsment, a társadalmi tudatosság és a kapcsolatkezelés. Ezek szükségesek ahhoz, hogy egy vezető megállja a helyét pozíciójában és a vállalatot sikerre vigye.
Az alacsony EQ-jú vezető technikailag elláthatja a munkáját, de ha nem tud a munkatársaival hatékonyan együtt dolgozni, kommunikálni, az kihat az egész cégre, ugyanis alacsonyabb munkavállalói elkötelezettséget és nagyobb fluktuációt eredményezhet. Kutatással is igazolták, hogy az a vezető, akinek magas az EQ-ja, arról a beosztottak is jobb véleménnyel vannak és elégedettebb, motiváltabbak is. Mindez pedig arra is hatással van, hogy elkötelezettebbek munkahelyükkel szemben.
Rónai Márta