z-generáció, lojalitás, z-generációs
z-generáció, lojalitás, z-generációs

Milyenek a Z-generációs munkavállalók?

blank
blank

H I R D E T É S

Ezek a mai fiatalok! Hányszor lehet ezt a szidalmazó hangvételű mondatot hallani idősebbek szájából. De vajon milyenek a mai fiatalok? És a munkában?

A Z-generációs fiatalok beleszülettek, a baby boomereket idősebben, az X-generációsokat pedig csak gyerekkoruk végén csapta meg a modernizációnak az a szele, amelyet ma már mindenki élvez és használ.

Tetszik vagy sem, a fiatalokból egyszer felnőtt válik és a munkát ők veszik át az idősebbektől. Igen, valóban másabbak, mert a kor is más, amiben ők tanultak, fejlődtek. Lehet, hogy ez a korosztály már nem cövekel le egy munkahelyen és onnan megy nyugdíjba. Azaz jóval több munkahelyet tudnak maguk mögött akár néhány év leforgása alatt is. Ez nem azért van így, mert megbízhatatlanok és szembe mennek minden mindennel és mindenkivel.

Tetszik vagy sem, a Z-sek betörtek a munkaerőpiacra. Csakhogy egészen máshogy reagálnak a vezetési rendszerekre és máshogy lehet őket hatékonyan motiválni. Ami eddig működőképes volt, az a Z-nél már nem biztos.

Milyen a Z általában?

A Z-generációba tartozók 1995 és 2009 között születtek. Úgy is mondhatnánk, hogy ők már egy egészen új nemzedék, akiknek szemléletét, fejlődését jelentősen befolyásolja a gyors technikai fejlődés. Erős túlzással azt mondhatjuk, hogy mobiltelefonnal a kezükben születtek. Számukra nem okoz gondot a kütyük használata, kezelése. Ám ez a hatás az élet minden területén megmutatkozhat. Máshogy tanulnak, máshogy szórakoznak és egészen más a kommunikáció is. A több felől érkező ingerekre is képesek reagálni és egyszerre több mindenre tudnak figyelni. Igaz, hogy mindez felületesebben történik és a megszerzett információ szegényesebb vagy nem teljes.

A Z-sek a munka világában

Habár még csak éppen elkezdett ez a generáció beszivárogni a munkaerőpiacra, máris negatív sztereotípiákkal ruházták fel. Ilyen bélyeg, hogy nem képesek megmaradni egy munkahelyen sem hosszabb távon. Egy munkahelyre bekerülve szembe találhatják magukat más korosztályt képviselő munkatársakkal. A közös munkához pedig nagy kompromisszumokra, megfelelő kommunikációra van szükség ahhoz, hogy hatékonyan együtt tudjanak működni, de ez számukra nehézséget okoz.

Megtart és megmarad

Folyton azt a negatív sémát húzzák a Z-generációra, hogy nem lojálisak. E mögött sejthető olyan tulajdonság, mint lustaság, türelmetlenség vagy nem képesek kompromisszumokra és mindig a kezükben van a telefonjuk.

A valóság az, hogy a telefon nélkül úgy érzik, hogy valamiből kimaradnak. De ezen ne csodálkozzunk, hiszen bele születtek ebbe, nekik ez a természetes. A figyelmük azonban annyira megosztott, hogy még a kijelző simogatása mellett is képesek a feladatikra figyelni, koncentrálni. El kell fogadni, hogy ez a korosztály már egészen máshogy gondolkodik és máshogy keresi a megoldásokat egy-egy felmerülő problémára. Tele vannak gondolatokkal, kreatív ötletekkel és érdemes is mindezt meghallgatni, mert új színt vihetnek a vállalatok világába. Sőt, a Z-sek kimondottan kedvelik, ha figyelnek rájuk, meghallgatják őket és elvárják az őszinteséget. Ezért, ha a munkaadók kedvelik ezt a fajta üde szemléletet és meg is kívánják tartani, akkor úgy marasztalhatják a fiatal dolgozókat, hogy:

  • meghallgatják véleményüket és ha vannak jó ötleteik, azt felhasználják,
  • szükséges a visszajelzés számukra, amely alapján érzhetik, hogy hányadán állnak velük,
  • legyen tisztázott mindenféle elvárás a munkáltató részéről.

A Z-generációs munkavállalók hasonló nehézségekkel néznek szembe és élnek meg, mint a más generációkhoz tartozók. Őket legalább annyira foglalkoztatja a megélhetés kérdése, mint az előre lépési lehetőség. A Deloitte felmérés szerint legalább 30%-uk szorong a megélhetés miatt. Azaz nemhogy félretenni nem tudnak, de javarészt a következő fizetésig élnek. Aggasztja őket a nyugdíj kérdése is. Megoldásként spórolni kényszerülnek, másodállasokat vállalnak. Munkahely szempontjából különösen érzékenyek a Z-sek a munka és a magánélet egyensúlyának megtartására. Ha nem érzik megfelelőnek, váltanak. Némi előrelépés már történt ebben munkaadói oldalról. Ez is egy, a munkahelyen tartó erő lehet a Z-generációs munkavállalók esetében. Nemcsak a Covid ideje alatt életbe lépett home office lehetőség keltette életre bennük az otthonról dolgozás vágyát, hanem a digitális nomád lét ennek a korosztálynak nemhogy nem nyűg, de vágyott létforma lehet.

Szerző: Rónai Márta

H I R D E T É S