unalom, munkahely, monotónia
unalom, munkahely, monotónia

7+ 1 módszer a munkahelyi monotónia ellen

blank
blank

Az unalmat, amit egy folyamatosan ismétlődő tevékenység vált ki, időről időre mindannyian átéljük. Ha te is néha eltűnődsz azon, hogy mit tegyél a munkahelyi monotónia leküzdése érdekében, íme 7+ 1 módszer, hogy érdekesebbé tehesd a munkával töltött perceket.

Hónap kérdése: Te hány idegen nyelvet beszélsz?

Eredmények megtekintése

Betöltés ... Betöltés ...

1. Azonosítsd a kiváltó okokat

Az unalomnak számos különböző oka lehet. És bár időről időre mindenki unatkozik, a kiváltó okok és a tolerancia egyéni eltéréseket mutat. Néhány példa az unalom okaira: a magányosság, a tevékenység iránti érdeklődés hiánya, a monotonitás, az önállóság hiánya vagy a fizikai aktivitás hiánya. Ezért az unalom felismerésének egyik első lépése, hogy kitaláljuk, mi váltja ki nálunk az unalmat. Ha extrovertált vagy, akkor lehet, hogy több társas interakciót kell beépítened a napodba. Ha nem kapsz elég kihívást, lehet, hogy új feladatokat kell vállalnod. Ha átgondolod, hogy pontosan milyen küzdelmeket élsz át és mi okozza az unalmadat, hatékonyabban találhatsz megoldást.

2. Szabd magadra a munkakörödet!

Bár minden munkakörhöz megszabott feladatok és felelősségi körök tartoznak, ez nem jelenti azt, hogy soha nincs mozgástér arra, hogy magadra szabd a munkádat. A “job crafting” hatékony módja lehet az unalom leküzdésének. Ez a szó magában foglalja a megközelítések, folyamatok vagy akár a szerepkör megváltoztatását. Ez egy módja annak, hogy a munkádat a sajátoddá tedd és jobban beépítsd a készségeidet és erősségeidet a szerepbe.

Tegyük fel például, hogy könyvelőként dolgozol, de kivételes emberi adottságaid vannak, amelyeket nem használnak ki kellőképpen. Ebben az esetben például önként jelentkezhetsz gyakornokok mentorálására, hogy tartalmasabb interakciókat alakíthass ki másokkal. Bár ez a feladat nem szerepel kifejezetten a munkaköri leírásában, mégis hozzáadott értéket jelent a cég számára. 

3. Találd meg a választ a “miért”-re

Az unalom gyakran abból eredhet, hogy nincs célja vagy értelme a munkádnak. Azonban attól, hogy esetleg nehezen találod meg a munkád értelmét, még nem jelenti azt, hogy a felmondás az egyetlen megoldás. Ha például toborzóként dolgozik egy HR-es cégnél, akkor a munkádat úgy írhatják körbe, hogy jelölteket keresel, kvótákat teljesítessz, interjúkat szervezel és pozíciókat töltetsz be. Azonban az már rajtad áll, hogy megváltoztasd saját magad számára a munkádról alkotott képet. Úgy is leírhatnád, hogy segítesz az embereknek abban, hogy teljes értékű munkát kapjanak és megtalálhassák önmagukat. Ez a tudat pedig plusz motivációt adhat neked.

4. Innováció

Ha unatkozol a munkahelyeden, az innovatív új ötletek kigondolása ösztönző tevékenység lehet, amely valódi munkahelyi előnyökkel is járhat. Kezdheted azzal, hogy végiggondolod a jelenlegi pozícióddal járó összes feladatot, folyamatot vagy tevékenységet. Ezután gondolkodj el azon, hogyan tudnád ezeket a feladatokat hatékonyabban és eredményesebben elvégezni? Például, ha sales-es vagy, akinek az a feladata, hogy e-mailben keresse meg a leendő ügyfeleket, akkor ez a feladat elsőre elég egyszerűnek tűnhet, azonban többféle módon is újíthatsz. Kísérletezhetsz különböző e-mail formátumokkal. Vagy megváltoztathatod a folyamatot, hogy pontosabban válaszd ki a célcsoportot, akiket el kell érned.

5. Építsd a személyes imidzsedet

Ha a munkahelyeden lassan telik az idő, próbáld meg olyan tevékenységekkel kitölteni az üresjáratokat, amelyek valamennyire a munkádhoz kapcsolódnak. Nagyszerű módszer lehet, ha a plusz időt a személyes brand-ed építésére használod fel. Ezt legjobban úgy kezdheted el, ha értékes tartalmakat teszel közzé és másokkal is kapcsolatba lépsz a LinkedIn-en.  A márkaépítéssel mindenki nyerhet. Küzdhetsz az unalom ellen és fellendítheted a karrieredet.

6. Rendezd a fájlokat

A rendszerezés olyan tevékenység, amelyet az emberek vagy szeretnek, vagy utálnak. Ha szereted a rendszerezést, akkor ez egy élvezetes módja lesz annak, hogy legyőzd az unalmat a munkahelyeden. Ha pedig irtózol a rendszerezéstől, de van egy kis szabadidőd,  akkor is valószínűleg jobb, ha van valami tennivalód a munkahelyeden.. A fájlok rendszerezését azzal kezdheted, hogy törlöd azokat a dokumentumokat, amelyekre már nincs szükséged. Ezután dolgozhatsz azon, hogy logikusan rendszerezd a fájljaidat. Ha a rendszerezés nem jön magától számodra, különböző technikáknak nézhetsz utána az interneten. 

7. Hallgass zenét!

Ha unatkozol a munkahelyeden, miért ne kapcsolnál be zenét? Ha munka közben instrumentális zenét, például klasszikus zenét hallgatsz, az nem csak az unalom ellen jó, de a hangulatodat is feldobhatja. Egyes kutatások még azt is kimutatták, hogy a klasszikus zene hallgatása a kognitív képességek növekedéséhez vezethet, ez az elmélet a “Mozart-hatás” néven ismert.

+ 1 Próbáld ki a Pomodoro technikát!

A Pomodoro technika egy olyan időgazdálkodási módszer, amely segíthet az unalom elleni küzdelemben és a koncentráció javításában. Az 1980-as években Francesco Cirillo által kifejlesztett Pomodoro technika lényege, hogy 25 perces intervallumokban, rövid szünetekkel dolgozzunk.
Ha túl hosszú ideig dolgozol egy feladaton, az unalomhoz vezethet. A feladat rövidebb, koncentrált intervallumokra bontása segít fenntartani a figyelmet. A Pomodoro technika használata elég könnyen elkezdhető. Egyszerűen állítson be egy időzítőt a telefonodon 25 percre. Amint a jelzés megszólal, tarts egy rövid szünetet, és kezd elölről.

Szerző: K.T.
Fotó: Envato