Az utóbbi években a közösségi média nemcsak szórakozásra, hanem karrierépítésre is egyre nagyobb teret adott: a TikTokon és a LinkedInen megosztott „munkahelyi tippek” videók pillanatok alatt népszerűvé válnak. Ám szakértők óva intenek: nem minden trend vagy trükk használható biztonságosan. Egyes látszólag ártalmatlan tanácsok valójában komoly kárt tehetnek a karrieredben.
A fehérbetűzés trend ismerős neked?
A „white fonting” lényege, hogy valaki a szakmai önéletrajzban rejtett szöveget használ: az álláshirdetés kulcsszavait fehér betűkkel írja a fehér háttérre, így azok a szemnek láthatatlanok, de a számítógépes rendszerek (például az automatikus jelölt-szűrők, az Applicant Tracking System, ATS) észreveszik. Tehát a pályázó próbálja növelni az esélyeit, hogy a rendszer előrébb sorolja.
A gond csak az, hogy a toborzók ma már teljes mértékben tisztában vannak ezzel a trükkel. Érthető módon megtévesztőnek látják, és ez a hitelesség, valamint a bizalom elvesztéséhez vezethet.
A felmondásról posztolni sem a legjobb ötlet
A következő veszélyes trend a „#QuitTok”, ami arról szól, hogy valaki büszkén posztolja a felmondását. Ez a jelenség, a „quiet quitting” (csendes kilépés) ellentéte, néhány éve vált igazán népszerűvé, főleg a Z generáció körében: a fiatalok nyilvánosan kritizálták munkaadóikat, elmesélték, miért hagyták ott az állásukat, sőt, volt, aki közben TikTok-videót is készített a felmondásról.
Diszkréció és profizmus szempontjából azonban ez a viselkedés komoly kérdéseket vethet fel, sőt meg is nehezítheti az álláskeresést a későbbiekben. A jövőbeli munkáltatók, akik rátalálnak ezekre a videókra, nem biztos, hogy el lesznek ragadtatva, sőt inkább tarthatnak majd attól, hogy ők is kerülhetnek ilyen helyzetbe.
Egy trend, ami a hétfőkhöz kapcsolódik
Végül ott van a „bare minimum Mondays” (BMM), ami annyit jelent, hogy hétfőn a munkavállalók a lehető legkevesebb teendőt végzik el. A trendet Marisa Jo Mayes indította, aki szerint így lehet megelőzni a kiégést: korábban azt nyilatkozta, hogy a hétfői „minimummal” valójában sokkal produktívabbá vált a hét hátralévő részében. Ugyanakkor a szakértők figyelmeztetnek, hogy ez a hozzáállás könnyen árthat a hírnévnek, ha a főnökök tudomására jut. Ez a trend akár lustának is mutathatja azokat az embereket, akik úgy döntenek, hogy kipróbálják minden egyes hétfőn.
Forrás: The New York Post
Kiemelt kép: Freepik

