Kapunk-e és adunk-e elég bókot? Legújabb kutatások szerint a dicséret jót tesz annak is, aki adja, és annak is, aki kapja. Viszont ritkán élünk vele, mert sokat aggódunk mások reakciója miatt. Pedig a félelmek gyakran alaptalanok.
A pszichológusok az utóbbi időben kezdtek nagyobb figyelmet fordítani a bókra, a korai kutatások többsége a pozitív visszajelzés meggyőző képességét vizsgálta.
Több új eredmény azt mutatja, hogy a bók és az együttműködés összefüggenek egymással. A hízelgés segítőkészséget vált ki a másikból a kölcsönösség érzése miatt.
A pozitív visszajelzés hatásosságát felismerte az Intel technológiai vállalat és az amerikai Duke Egyetem is. Közös kutatásukból kiderült, hogy a szóbeli dicséret hatékonyabban növeli a termelékenységet, mint a pénzbeli bónuszok. „Az emberek általában nem veszik észre, hogy egy ilyen apró dolognak ilyen nagy hatása lehet” – magyarázza Vanessa Bohns, az amerikai Cornell Egyetem szociálpszichológiai professzora a BBC-nek.
Mindezek tudatában is ritkán értékeljük szavaink erejét.
Olyan kísérletekben, ahol a résztvevőket arra kérték, hogy számukra ismeretlen, azonos nemű embernek adjanak pozitív visszajelzést, jellemzően nagyon alulértékelték azt, hogy a másik ember mennyire örülne a dicséretnek, ugyanakkor jelentősen túlbecsülték azt, hogy mennyire találták nehéznek a találkozást. Hasonlóan pesszimista előrejelzést adtak a résztvevők azokban a vizsgálatokban is, ahol ismerős embernek kellett bókot adni.
Pszichológus szakértők szerint ezek a félelmek a résztvevők saját társadalmi „kompetenciájának” megéléséből fakadnak; amiatt aggódtak, hogy nem tudják helyesen megfogalmazni a bókot”. “Kiderült, hogy a címzettnek viszont egyáltalán nem fontos ez az aspektus” – mondja Epley. – „Csak a kedves gesztus fontos számukra.”
Természetesen a bókot túlzásba is lehet vinni. Ha túlságosan sokat hízeleg egy barátjának, a társának vagy egy kollégájának, az bizony lehet, hogy unni fogja, vagy netán visszataszítónak is érezheti.
„Az etikett szerint olyan bókot szabad adni, ami reálisan fejezi ki az illető társadalmi értékét” – mondja Vanessa Bohns.
Epley és Zhao más munkái ugyanakkor azt sugallják, hogy a bókok címzettjei számára örömet okoz a figyelmesség, hatása kitart akár egy héten keresztül is.
A kontextust azonban fontos mindig figyelembe venni – figyelmeztetnek a kutatók. Egy jól sikerült előadás vagy egy eredményes szerződés kiváló alkalom lehet a munkahelyen a pozitív visszajelzésre, és az biztosan nem ad okot félreértésre, sokkal inkább a tisztelet kifejezését szolgálja. „A kedvesség nem kerül semmibe, és egy igazán hatékony módszer arra, hogy másokat boldoggá tegyen.” – mondta Zhao.
Fotó: Envato
#kommunikacio #szervezetikultura #hr #etikett #kutatas #pszichologia