Mélyen él a köztudatban az a gondolat, miszerint a vezetőknek keménynek és magabiztosnak kell lenniük. Vagy legalábbis ez volt a helyzet a mostani világjárvány előtt. A közel egy éve fennálló helyzetben azonban megmutatkozott sok erős és meghatározó vezető számos gyengesége, és rávilágított azok fölényére, akik bátran felfedik sebezhetőségüket.
A Harvard Business Review emlékeztet, hogy Donald Trump, Boris Johnson és Jair Bolsonaro hogyan utasították el a vírust, rettentő erőfeszítéseket tettek, hogy aláássák a maszk viselésére vagy a társadalmi távolságtartásra való felhívásokat. A másik oldalon a szakmai lap Angela Merkelt, Jacinda Ardernt és Sanna Marint említi, akik az őszinte és adatokra támaszkodó megközelítésükkel enyhítettek Németország, Új-Zéland és Finnország gazdasági veszteségein.
Minden típusú szervezetre igaz az állítás, hogy a dolgozók, benne lévők jobban érzik magukat, ha vezetőik okosak, őszinték és gondoskodóak, ha merész, potenciálisan népszerűtlen intézkedéseket hajtanak végre – amikor arra összpontosítanak, hogy segítsék a szervezetet a továbblépésben, és nem arra, hogy egy hamis legyőzhetetlen erőt demonstráljanak.
A Harvard Business Review írása hangsúlyozza, hogy a mai komplex és bizonytalan, állandó tanulást és rugalmasságot követelő világban a legjobb vezetők azok, akik tisztában vannak a saját korlátaikkal, és rendelkeznek azzal az alázattal, ami szükséges a saját és mások lehetőségeinek feltárásához, kibővítéséhez. Hangsúlyozzák, hogy emellett előny még a vezetők számára, ha elég bátrak ahhoz, hogy őszinték és kíváncsiak legyenek, és nyitottak a kapcsolatokra, bensőséges csapatszellemet építenek olyan pszichológiai biztonsággal, amely teret ad az építő kritikának és a nézeteltéréseknek is.
Erény, ha egy vezető belátja, hogy fontosabb a valóság megértése, mint a saját igazuk, és nem félnek belátni esetleges tévedésüket. Ez lehetővé teszi számukra, hogy örömmel fogadják a kritikákat, hisz ez szükséges a fejlődéshez. Összességében ez egy egészen más típus, mint a macsó stílusú vezető, akinek ugyan ritkán van igaza, mégis ritkán kételkedik.
Mit tehet a sérülékenyebb vezetési stílus kialakítása érdekében? Íme néhány javaslat:
- Kezdje azzal, hogy elmondja az igazat. Ossza meg másokkal őszintén a saját perspektíváját, azt is, amit tud, és azt is, amit nem. Bár könnyű azt mondani az embereknek, amit hallani akarnak hallani, a jó vezetők az igazat mondják, legyen az bármennyire is traumatikus. Ha Ön tisztában van a kihívásokkal, segíti csapatát is a megküzdésben. Az erő legfontosabb jele, ha Ön nyitott a saját gyengeségeire.
- Kérjen segítséget. A vezetés nem egy hőstett. Szabadítsa fel azokat az erőket, amelyek csapatként egyesítik az embereket. Ez megköveteli, hogy őszintén vállalja, hogy támogatásra van szüksége. A hitelesség növeli az ön iránti elkötelezettséget, és segít felszabadítani az ötleteket és energiát a szóban forgó kihívások kezelésére.
- Lépjen ki a komfortzónájából. Az egyik oka annak, hogy sokan nem tudnak kiemelkedő hatékonyságú vezetővé válni az az, hogy stagnálnak, autopilot-ra kapcsolnak, és tovább örökítik a megszokásokat, és a múltbeli rutinokat. Egy jó vezetőnek érdemes dolgoznia a hibáin és új képességeket fejlesztenie.
- Ismerje el, ha hibázik, és kérjen bocsánatot. Az őszinteséget jobban értékelik az emberek, és növeli a bizalmat. Rövid életű és téves az az elképzelés, hogy fenntarthatjuk legyőzhetetlenségünket azzal, ha tévedhetetlennek állítjuk be magunkat.
- Engedjen be másokat a saját önfejlesztési programjába. Például vállalható mondat lehet ez: „Nézze, nem vagyok túl jó abban, hogy visszajelzéseket adjak, vagy másokat fejlesszek. Ezért mostantól jobban odafigyelek a kommunikációra, a mentorálásra, abban a reményben, hogy ez javítani fogja vezetői képességeimet.”
Összefoglalva: a sérülékeny vezetés a mai, rendkívüli bizonytalan világban – amikor bárki képes lehet létfontosságú tudással vagy ötlettel hozzájárulni a szervezethez, amikor alapvetés az egymásrautaltság, amikor a válaszok nem egyértelműek többé – létfontosságú az előre lépéshez.
#HR #vezetok #alkalmazottak #csapatszellem #kommunikacio #szervezetikultura